Журналов:     Статей:        

Вестник Казахского национального женского педагогического университета. 2022; : 39-46

Анализ темы материнства в современном узбекском кинематографе

Хан О. В.

https://doi.org/10.52512/2306-5079-2022-92-4-39-46

Аннотация

В это статье рассматривается обоснованность материнского дискурса в фильмах, поскольку он создает определенную модель для молодых зрителей. Кино - это мощное средство для обсуждения важных тем и поощрения дебатов о насущных социальных проблемах. Фильмы, охватывающие широкий спектр чувствительных тем, помогают повысить осведомленность аудитории, развить гражданское сознание и обеспечить общественную мораль и ее распространение. В обществах, где исторически главная обязанность женщины определялась ее способностью производить на свет и воспитывать детей, кино эффективно укрепляет и формирует мнения о социальных ролях женщин и их “естественном предназначении”. Часто женщины вовлекаются в повествование исключительно через функцию материнства или предполагаемого материнства — как подруга или невеста. Это также можно увидеть в подходе узбекского кинематографа к выражению женственности, который связан не только с культурным обычаем почитания матерей, но и с особенностями дискурса материнства. Однако материнство, матери и их изображение на экране раскрывают гораздо больше об обществе, культуре и месседжах, которые они передают, оказывая влияние на реальную жизнь.

Список литературы

1. Yuval-Davis, N., & Anthias, F. (Eds.). (1989). Woman-Nation-State. London: Macmillan.

2. Kandiyoti, D. (1997). Identity and its Discontents: Women and the Nation // Dossier, № 20. P. 7-23.

3. Huber, J. (2000). Comparative Gender Stratification (I. Karaicheva, Trans.). In E. I. Gapova & A. R. Ousmanova (Eds.), Antologiya gendernoj teorii [Anthology of gender theory] (pp. 77-98). Minsk: Propilei. (Original work published 1993)

4. Correa, S. & Petchesky, R. (1994). Reproductive and social rights: a feminist perspective. In G. Sen, A. Germain, & L. C. Cohen (Eds.), Population Policies Considered (pp. 107-126). Cambridge, MA: Harvard University Press.

5. Ducloux, A. (2012). When “to Welcome” Is “to Take” and “to Give Back” Is “to Release” // Revue du MAUSS, 1 (39). P. 123-140.

6. Maurer, B. (2000). Sexualitites and Separate Spheres: Gender, Sexual Identity, and Work in Dominica and Beyond. In A. Lugo & B. Maurer (Eds.), Gender Matters: Rereading Michelle Rosaldo (pp. 90-115). The University of Michigan Press.

7. Gapova, E. (2001). Feministskij proekt v antropologii [Feminist Project in Anthropology]. In I. Zherebkina (Ed.), Vvedenie v genderny`e issledovaniya [Introduction to Gender Studies] (Vol 1., pp. 370-390). Saint-Petersburg: Aletejya. p. 380

8. Cleuziou, J. & Direnberger, L. (2016). Gender and nation in post-Soviet Central Asia: from national narratives to women’s practices // Nationalities Papers, 44(2). P. 195-206. doi: 10.1080/00905992.2015.1082997

9. Gapova, E. (2016). Klassy` nacij: feministskaya kritika naciostroitel`stva [Classes of nations: feminist criticism of nation-building]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie.

10. Klimova, O. (2010). Bakhrom Yakubov: Super Daughter-in-law (Super Kelinchak, 2008). Retrieved from KinoKultura website: http://www.kinokultura.com/2010/30r-kelinchak.shtml/

11. Ousmanova, A. (2001). Zhenshhiny` i iskusstvo politiki reprezentacii [Women and the art of representative politics]. In I. A. Zherebkina (Ed.), Vvedenie v genderny`e issledovaniya [Introduction to Gender Studies], vol. 1. Kharkov: Aletejya

12. Tokhtakhodjaeva, M. (1999). Traditional Stereotypes and Women’s Problems in Post-Soviet Uzbekistan: A Survey of the Mass Media // Dossier, № 22. P. 32-43.

13. Faludi, S. (2006). Backlash: the undeclared war against American women. New York: Three river Press.

14. Yuval-Davis, N. (1997). Gender & Nation. London: Sage Publications.

15. Dissanayake, W. (1993). Introduction. In W. Dissanayake (Ed.), Melodrama and Asian Cinema (pp. 1-8). Cambridge University Press. p.4

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2022; : 39-46

Analysis of the theme of motherhood in contemporary Uzbek cinema

Khan O. V.

https://doi.org/10.52512/2306-5079-2022-92-4-39-46

Abstract

This article addresses the validity of the maternal discourse in films, as it builds a certain model for young viewers. Cinema is a powerful medium for addressing important topics and encouraging debates about pressing social issues. Movies covering a wide range of sensitive themes help raise the audience’s awareness, foster civic consciousness, and ensure public morality and its spread. In societies where a woman’s primary duty has historically been defined by her capacity to produce and raise children, cinema is effective for reinforcing and shaping opinions about women’s social roles and their “natural destiny.” Frequently, women are brought into the narrative exclusively through the motherly function or the supposed motherhood—girlfriend or bride. This can also be seen in Uzbek cinema’s approach to expressing femininity, which is tied not only to the cultural custom of honoring mothers but also to the peculiarities of the maternal discourse. However, motherhood, mothers, and their portrayal onscreen reveal much more about society, culture, and the messages they transmit have real-life impacts.

References

1. Yuval-Davis, N., & Anthias, F. (Eds.). (1989). Woman-Nation-State. London: Macmillan.

2. Kandiyoti, D. (1997). Identity and its Discontents: Women and the Nation // Dossier, № 20. P. 7-23.

3. Huber, J. (2000). Comparative Gender Stratification (I. Karaicheva, Trans.). In E. I. Gapova & A. R. Ousmanova (Eds.), Antologiya gendernoj teorii [Anthology of gender theory] (pp. 77-98). Minsk: Propilei. (Original work published 1993)

4. Correa, S. & Petchesky, R. (1994). Reproductive and social rights: a feminist perspective. In G. Sen, A. Germain, & L. C. Cohen (Eds.), Population Policies Considered (pp. 107-126). Cambridge, MA: Harvard University Press.

5. Ducloux, A. (2012). When “to Welcome” Is “to Take” and “to Give Back” Is “to Release” // Revue du MAUSS, 1 (39). P. 123-140.

6. Maurer, B. (2000). Sexualitites and Separate Spheres: Gender, Sexual Identity, and Work in Dominica and Beyond. In A. Lugo & B. Maurer (Eds.), Gender Matters: Rereading Michelle Rosaldo (pp. 90-115). The University of Michigan Press.

7. Gapova, E. (2001). Feministskij proekt v antropologii [Feminist Project in Anthropology]. In I. Zherebkina (Ed.), Vvedenie v genderny`e issledovaniya [Introduction to Gender Studies] (Vol 1., pp. 370-390). Saint-Petersburg: Aletejya. p. 380

8. Cleuziou, J. & Direnberger, L. (2016). Gender and nation in post-Soviet Central Asia: from national narratives to women’s practices // Nationalities Papers, 44(2). P. 195-206. doi: 10.1080/00905992.2015.1082997

9. Gapova, E. (2016). Klassy` nacij: feministskaya kritika naciostroitel`stva [Classes of nations: feminist criticism of nation-building]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie.

10. Klimova, O. (2010). Bakhrom Yakubov: Super Daughter-in-law (Super Kelinchak, 2008). Retrieved from KinoKultura website: http://www.kinokultura.com/2010/30r-kelinchak.shtml/

11. Ousmanova, A. (2001). Zhenshhiny` i iskusstvo politiki reprezentacii [Women and the art of representative politics]. In I. A. Zherebkina (Ed.), Vvedenie v genderny`e issledovaniya [Introduction to Gender Studies], vol. 1. Kharkov: Aletejya

12. Tokhtakhodjaeva, M. (1999). Traditional Stereotypes and Women’s Problems in Post-Soviet Uzbekistan: A Survey of the Mass Media // Dossier, № 22. P. 32-43.

13. Faludi, S. (2006). Backlash: the undeclared war against American women. New York: Three river Press.

14. Yuval-Davis, N. (1997). Gender & Nation. London: Sage Publications.

15. Dissanayake, W. (1993). Introduction. In W. Dissanayake (Ed.), Melodrama and Asian Cinema (pp. 1-8). Cambridge University Press. p.4