Журналов:     Статей:        

Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2015; : 212-215

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ВОСПИТАНИЮ ПОЛОРОЛЕВОЙ – ГЕНДЕРНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Шинкарёва Надежда Алексеевна

Аннотация

Раскрываются составляющие психологических предпосылок на ранних этапах онтогенеза в формировании полоролевой - гендерной идентичности. Представлен анализ основных научных  подходов к конкретизации педагогических основ воспитания полоролевой - гендерной идентичности  детей старшего дошкольного возраста.

Список литературы

1. Ильин Е.П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер, 2003. – 544 с.

2. Kohlberg L. A cognitive-developmental analysis of children s sex-role concepts and attitudes / L. Kohlberg // The development of sex differences. – Stanford, Calif.: Stanford University Press. -1966. – P.82-173.

3. Thompson S. K. Gender labels and early sex-role development // Child Development, 1975, v. 46, P. 339-347.

4. Кон И.С. Социология личности / И.С. Кон. - М., 1967.-С.22-2

5. Rable L. Sex-role development // M. Bornstein, M.E. Lamb (eds). Developmental psychology: An advanced textbook. Hillsdale, N-Y., Erlbaum,1988 – P. 10-17.

6. Maccoby E.E., Jaclin C. N. Psychology of sex differences / V. 1,2. Stanford, Calif., Stanford University Press, 1974.- 340 p.

7. Кон И.С. Социология личности / И.С. Кон. - М., 1967.-С.22-23.

8. Connor J. M., Serbin L. A., Behaviorally based masculine-and feminine- activity-preference scales for preschoolers: Correlates with other classroom behaviors and cognitive tests// Child Development,1977, v. 48, P. 1411-1416.

9. Нойберт П. Что я скажу своему ребенку /. Пер. с нем./ П.Нойберт.- М., 1971.- 46 с.

10. Эльконин Д.Б. Психология игры / Д.Б. Эльконин. – М.: Педагогика, 1978. – С.65-72.

11. Чекалина А.А. Гендерная психология: Учебное пособие / А.А. Чекалина. – М.: «Ось-89», 2006. – 256 с.

Science Vector of Togliatti State University. Series: Pedagogy, Psychology. 2015; : 212-215

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL APPROACHES TO EDUCATION GENDER-GENDER IDENTITY OF CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE

Shinkareva Nadezhda Alekseevna

Abstract

Disclosed are the components of psychological preconditions in the early stages of ontogenesis in the formation of gender roles and gender identity. Presents an analysis of the main scientific approaches to the specification of the pedagogical foundations of education gender gender identity of children of senior preschool age.

References

1. Il'in E.P. Differentsial'naya psikhofiziologiya muzhchiny i zhenshchiny / E.P. Il'in. – SPb.: Piter, 2003. – 544 s.

2. Kohlberg L. A cognitive-developmental analysis of children s sex-role concepts and attitudes / L. Kohlberg // The development of sex differences. – Stanford, Calif.: Stanford University Press. -1966. – P.82-173.

3. Thompson S. K. Gender labels and early sex-role development // Child Development, 1975, v. 46, P. 339-347.

4. Kon I.S. Sotsiologiya lichnosti / I.S. Kon. - M., 1967.-S.22-2

5. Rable L. Sex-role development // M. Bornstein, M.E. Lamb (eds). Developmental psychology: An advanced textbook. Hillsdale, N-Y., Erlbaum,1988 – P. 10-17.

6. Maccoby E.E., Jaclin C. N. Psychology of sex differences / V. 1,2. Stanford, Calif., Stanford University Press, 1974.- 340 p.

7. Kon I.S. Sotsiologiya lichnosti / I.S. Kon. - M., 1967.-S.22-23.

8. Connor J. M., Serbin L. A., Behaviorally based masculine-and feminine- activity-preference scales for preschoolers: Correlates with other classroom behaviors and cognitive tests// Child Development,1977, v. 48, P. 1411-1416.

9. Noibert P. Chto ya skazhu svoemu rebenku /. Per. s nem./ P.Noibert.- M., 1971.- 46 s.

10. El'konin D.B. Psikhologiya igry / D.B. El'konin. – M.: Pedagogika, 1978. – S.65-72.

11. Chekalina A.A. Gendernaya psikhologiya: Uchebnoe posobie / A.A. Chekalina. – M.: «Os'-89», 2006. – 256 s.