Журналов:     Статей:        

Вестник Адыгейского государственного университета, серия "Педагогика и психология". 2023; : 67-74

О проблеме повышения мотивации к изучению адыгейского языка

Джандар Б. М., Лоова А. Д.

https://doi.org/10.53598/2410-3004-2023-2-318-67-74

Аннотация

Проблема сохранения родного (адыгейского) языка является актуальной в Республике Адыгея. С каждым годом мотивация к изучению адыгейского языка снижается как у молодежи, так и у родителей.

Молодое поколение забывает свой родной язык, испытывает большие трудности в осуществлении речевого общения. Наблюдается разрыв межпоколенческой передачи языка, а вследствие этого и уменьшение численности носителей адыгейского языка. И школьники, и их родители предполагают, что родной язык в их будущем не играет большой роли, не выполняет значимой коммуникативной функции. Реальность нашего времени такова, что для дальнейшего образования и карьеры молодежи нужны русский и английский языки. У молодежи нет осознания того, что родная речь – это бесценное сокровище, основа идеологии и психологии народа, его генетическая память и что каждый из нас несет ответственность за сохранение родного языка.

Назрела необходимость решения на современном научном уровне проблемы сохранения языка, повышения мотивации к изучению адыгейского языка и эффективности преподавания адыгейского языка как родного и неродного. Для решения этих проблем необходимо усилить работу:

- по консолидации научно-педагогических исследований по адыгейскому языку и методике его преподавания;

- по научно-методическому обеспечению образовательного процесса по адыгейскому языку;

- по разработке новых методик и новых подходов к обучению адыгейскому языку;

- по повышению квалификации и профессионально-методического мастерства учителей адыгейского языка.

Плодотворная совместная деятельность Адыгейского государственного университета, Института гуманитарных исследований, Центра непрерывного повышения профессионального мастерства педагогических работников, семьи будет способствовать сохранению адыгейского языка, повышению мотивации.

Список литературы

1. Кибрик А.А. Сохранение языкового разнообразия России: контуры программы // Теоретические проблемы социолингвистики. 2020. № 1.

2. Хачемизова М.Н., Шхалахова С.Г. Лингводидактический аспект обучения адыгейскому языку в русскоязычных группах // Вестник Адыгейского государстенного университета. Сер.: Педагогика и психология. 2012. Вып. 4.

3. Шхапацева Л.Х. Лингвистика и лингводидактика. Майкоп, 2005. 319 с.

4. Skutnabb-Kangas T., Toukomaa P. Teaching migrant children’s mother tongue and learning the language of the host country in the context of the socio-cultural situation of the migrant family // Report written for UNESCO 1976. Tampere: University of Tampere, Dept. of Sociology and Social Psychology, 1976.

Bulletin of Adyghe State University. Series: Pedagogy and Psychology. 2023; : 67-74

On the problem of increasing motivation to study the Adyghe language

Dzhandar B. M., Loova A. D.

https://doi.org/10.53598/2410-3004-2023-2-318-67-74

Abstract

The problem of preserving the native (Adyghe) language is relevant in the Republic of Adygheya. Every year, the motivation to study the Adyghe language decreases among both young people and parents.

The younger generation forgets their native language, experiences great difficulties in the implementation of verbal communication. There is a gap in the intergenerational transmission of the language, and as a result, a decrease in the number of speakers of the Adyghe language. Both schoolchildren and their parents assume that their native language does not play a big role in their future, does not perform a significant communicative function. The reality of our time is such that Russian and English are needed for further education and careers of young people. Young people do not realize that their native speech is an invaluable treasure, the basis of the ideology and psychology of the people, its genetic memory, and that each of us is responsible for the preservation of the native language.

There is a need to solve the problem of preserving the language at the modern scientific level, increasing the motivation to study the Adyghe language and the effectiveness of teaching the Adyghe language as native and non-native. To solve these problems, it is necessary to strengthen the work:

- on the consolidation of scientific and pedagogical research on the Adyghe language and the methodology of its teaching;

- on scientific and methodological support of the educational process in the Adyghe language;

- on the development of new methods and new approaches to teaching the Adyghe language;

- on the improvement of qualifications and professional and methodological skills of teachers of the Adyghe language.

Fruitful joint activities of the Adyghe State University, the Institute for Humanitarian Research, the Center for Continuous Professional Development of Teachers, and family will help preserve the Adyghe language and increase motivation.

References

1. Kibrik A.A. Sokhranenie yazykovogo raznoobraziya Rossii: kontury programmy // Teoreticheskie problemy sotsiolingvistiki. 2020. № 1.

2. Khachemizova M.N., Shkhalakhova S.G. Lingvodidakticheskii aspekt obucheniya adygeiskomu yazyku v russkoyazychnykh gruppakh // Vestnik Adygeiskogo gosudarstennogo universiteta. Ser.: Pedagogika i psikhologiya. 2012. Vyp. 4.

3. Shkhapatseva L.Kh. Lingvistika i lingvodidaktika. Maikop, 2005. 319 s.

4. Skutnabb-Kangas T., Toukomaa P. Teaching migrant children’s mother tongue and learning the language of the host country in the context of the socio-cultural situation of the migrant family // Report written for UNESCO 1976. Tampere: University of Tampere, Dept. of Sociology and Social Psychology, 1976.