Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2018; : 64-71

Бык и корова: образы и символы в традиционной культуре хакасов (конец XIX - середина XX в.)

Бурнаков В. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/428/8

Аннотация

На основе фольклорно-этнографических материалов анализируется символическое значение образов быка и коровы в традиционном мировоззрении хакасов в обозначенное время. Многие из используемых в статье фольклорных источников -отрывков из героических сказаний (алыптыт нымахтар) на русском языке также впервые вводятся в научный оборот. Автор приходит к выводу о том, что в культуре хакасов важнейшее место отводится крупному рогатому скоту. Образы этих животных обладают широким семантическим полем, охватывающим практически все сферы мироздания. Они включают в себя и представления о мироустройстве, небесных объектах и явлениях, а также воззрения о тотемах-предках. Большое внимание уделено рассмотрению феномена отождествления образов быка и коровы с мужским и женским началами.
Список литературы

1. Попов Н. Поверья и некоторые обычаи качинских татар // Известия Императорского русского географического общества. СПб., 1884. Т. 20, вып. 6. С. 645-659.

2. Сиспектер // Алыптығ нымахтар. Абакан : Хакас. кн. изд-во, 1951. С. 275-282.

3. Бутанаев В.Я., Бутанаева И.И. Мы родом из Хонгорая. Хакасские мифы, легенды и предания. Абакан : Журналист, 2010. 240 с.

4. Доможаков В.И. Хакасские загадки // Записки ХакНИИЯЛИ. Абакан : Хакас. обл. гос. изд-во, 1951. Вып. 2. С. 60-84.

5. Мудрое слово. Сборник хакасских народных пословиц и поговорок и загадок. Абакан : ХО Красноярск. кн. изд-ва, 1976. 128 с.

6. Катанов Н.Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов (Образцы народной литературы тюркских племен, изданные В.В. Радловым). СПб., 1907. Т. 9. 640 с.

7. Бутанаев В.Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан : Изд-во ХГУ, 2003. 260 с.

8. Бернштам А.Н. Социально-экономический строй орхоно-енисейских тюрок VI-VIII вв. М. ; Л. : Изд-во Академии наук СССР, 1946. 210 с.

9. Боргояков М.И. Гуннско-тюркский сюжет о прародителе-олене (быке) // Советская тюркология. 1976. № 3. С. 55-59.

10. Хакасско-русский словарь. Новосибирск : Наука, 2006. 1114 с.

11. Майногашева В.Е. Хакасская народная детская поэзия. Абакан : Диалог Сибирь-Абакан, 2009. 100 с.

12. Субракова О.В. Язык хакасского героического эпоса. Абакан : Хакас. кн. изд-во, 2007. 164 с.

13. Бутанаев В.Я. Происхождение хакасских родов и фамилий. Абакан : Хакасия, 1994. 94 с.

14. Хакасский героический эпос: Ай-Хуучин. Новосибирск : Наука, 1997. 479 с.

15. Доможаков В., Кычаков И. Предисловие // Албынжи. Хакасское героическое сказание. Абакан : Хакас. обл. гос. кн. изд-во, 1951. С. 5-8.

16. Хубан Арығ. Алыптығ нымах. Абакан : Хак. кн. изд-во, 1995. 192 с.

17. История Хакасии с древнейших времен до 1917 года. М. : Восточная литература, Наука, 1993. 528 с.

18. Очерки истории Хакасии (с древнейших времен до современности). Абакан : Изд-во ХГУ, 2008. 672 с.

19. Бутанаев В.Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. Абакан : Изд-во ХГУ, 2006. 253 с.

20. Бутанаев В.Я., Бутанаева И.И. Мир хонгорского (хакасского) фольклора. Абакан : Изд-во ХГУ, 2008. 376 с.

21. Хан-Тонис на темно-сивом коне. Богатырское сказание М.Р. Баинова. Новосибирск : Новосиб. кн. изд-во, 2007. 384 с.

22. Ах сабдар аттығ Алтын Сейзеӊ. Алтын Сейзен на Бело-игренем коне (алыптыг нымах). Абакан : Диалог-Сибирь-Абакан, 2010. 166 с.

23. Ай Мiчiкнең Кÿн Мiчiк // Ай Мiчiкнең Кÿн Мiчiк (Богатырские сказания (на хак. яз.)). Абакан : Хакас. кн. изд-во, 1993. С. 4-62.

24. Хан позырах аттығ Хан Мирген // Хан Мирген. Абакан: ХО Красноярск. кн. изд-ва, 1969. С. 9-114.

25. Алтын Тайҷы. Алыптығ нымах. Абакан : ХО Красноярск. кн. изд-ва, 1973. 148 с.

26. Миллер Г.Ф. Описание сибирских народов. М. : Памятники исторической мысли, 2009. 456 с.

27. Албынжи. Хакасское героическое сказание. Абакан : Хак. обл. гос. изд-во, 1951. 112 с.

28. Ах Чiбек Арығ. Алыптығ нымах. Абакан : ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1968. 180 с.

29. Так в Сибири говорят. Пословицы и поговорки народностей Сибири. Красноярск : Краснояр. кн. изд-во, 1964. 90 с.

30. Iкi ах ой хулун // Хан Мирген. Абакан : ХО Красноярск. кн. изд-ва, 1969. С. 117-208.

31. Токарев С.А. Теофагия // Свод этнографических понятий и терминов. Религиозные верования. М. : Наука, 1993. Вып. 5. 240 с.

32. Старших будешь слушать, долгими будут дни твои (Улуғның чооғын иссең, узада кÿннi кöрерзiң). Абакан : Хак. кн. изд-во, 2004. 32 с.

Tomsk State University Journal. 2018; : 64-71

Bull and cow: images and symbols in the traditional culture of the Khakas (late 19th - mid-20th centuries)

Burnakov V. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/428/8

Abstract

The aim of the work is to characterize the images of a bull and a cow in the Khakas culture. Proceeding from the aim, the following objectives were set: to analyze the folklore of this people and to reveal the semantic links of the image of these animals with the religious-mythological views about the cosmos, the ancestors and man himself. As a result of the analysis, the following conclusions can be drawn: (1) in the Khakas culture the most important place is assigned to cattle. The images of a bull and a cow have a broad semantic field, covering almost the entire universe. They include ideas about the world order and the space sphere. At the same time, the coverage of their functions and personifications is quite diverse: these are the pillars of the world, heavenly bodies, co-creators of individual cosmic objects and thunder as an atmospheric phenomenon; (2) in the traditional consciousness of the people, a bull and a cow are also represented as a mythical ancestor. For the ancient clan puga, the bull is directly perceived as a totemic animal. The roots of such representations, obviously, go to the Hunnish and ancient Turkic times. Their traces are found in the name of the generic structure of the Khakas and their toponymy; (3) in the religious-mythological views of the Khakas, the images of the animals in question are not simply connected by various semantic threads to man, but also directly identified with him. The bull is the personification of the male principle, and the cow is the female one. The image of a bull-warrior, captured in a heroic epic, was widespread in the archaic thinking. It contained a whole complex of features and traits that characterize him as a warrior, beginning with the qualities necessary for this, such as great strength, fearlessness, courage and ending with his "weapons" - "saber horns". The image of a cow, as a personification of the feminine, was not so unambiguous. Due to its practical use and the important place assigned to it in economic activities, it certainly caused respect. In this connection, the image of a "dairy cow" symbolized prosperity and abundance in the oral folk art. At the same time, probably, in the conditions of the patriarchal society, the symbolic status of the cow began to be greatly belittled. First of all, it was expressed in giving it such derogatory qualities as stupidity, clumsiness, talkativeness, etc.; (4) at the same time, such a wide coverage of symbolic meanings connected with the image of cattle may indicate its extraordinary affinity for man, and also about the important role they played in man's life, not only economic but also spiritual. Close interaction with these domestic animals over a long period contributed to the deep penetration of their image into the religious-mythological consciousness of man and his ritual practice.
References

1. Popov N. Pover'ya i nekotorye obychai kachinskikh tatar // Izvestiya Imperatorskogo russkogo geograficheskogo obshchestva. SPb., 1884. T. 20, vyp. 6. S. 645-659.

2. Sispekter // Alyptyғ nymakhtar. Abakan : Khakas. kn. izd-vo, 1951. S. 275-282.

3. Butanaev V.Ya., Butanaeva I.I. My rodom iz Khongoraya. Khakasskie mify, legendy i predaniya. Abakan : Zhurnalist, 2010. 240 s.

4. Domozhakov V.I. Khakasskie zagadki // Zapiski KhakNIIYaLI. Abakan : Khakas. obl. gos. izd-vo, 1951. Vyp. 2. S. 60-84.

5. Mudroe slovo. Sbornik khakasskikh narodnykh poslovits i pogovorok i zagadok. Abakan : KhO Krasnoyarsk. kn. izd-va, 1976. 128 s.

6. Katanov N.F. Narechiya uryankhaitsev (soiotov), abakanskikh tatar i karagasov (Obraztsy narodnoi literatury tyurkskikh plemen, izdannye V.V. Radlovym). SPb., 1907. T. 9. 640 s.

7. Butanaev V.Ya. Burkhanizm tyurkov Sayano-Altaya. Abakan : Izd-vo KhGU, 2003. 260 s.

8. Bernshtam A.N. Sotsial'no-ekonomicheskii stroi orkhono-eniseiskikh tyurok VI-VIII vv. M. ; L. : Izd-vo Akademii nauk SSSR, 1946. 210 s.

9. Borgoyakov M.I. Gunnsko-tyurkskii syuzhet o praroditele-olene (byke) // Sovetskaya tyurkologiya. 1976. № 3. S. 55-59.

10. Khakassko-russkii slovar'. Novosibirsk : Nauka, 2006. 1114 s.

11. Mainogasheva V.E. Khakasskaya narodnaya detskaya poeziya. Abakan : Dialog Sibir'-Abakan, 2009. 100 s.

12. Subrakova O.V. Yazyk khakasskogo geroicheskogo eposa. Abakan : Khakas. kn. izd-vo, 2007. 164 s.

13. Butanaev V.Ya. Proiskhozhdenie khakasskikh rodov i familii. Abakan : Khakasiya, 1994. 94 s.

14. Khakasskii geroicheskii epos: Ai-Khuuchin. Novosibirsk : Nauka, 1997. 479 s.

15. Domozhakov V., Kychakov I. Predislovie // Albynzhi. Khakasskoe geroicheskoe skazanie. Abakan : Khakas. obl. gos. kn. izd-vo, 1951. S. 5-8.

16. Khuban Aryғ. Alyptyғ nymakh. Abakan : Khak. kn. izd-vo, 1995. 192 s.

17. Istoriya Khakasii s drevneishikh vremen do 1917 goda. M. : Vostochnaya literatura, Nauka, 1993. 528 s.

18. Ocherki istorii Khakasii (s drevneishikh vremen do sovremennosti). Abakan : Izd-vo KhGU, 2008. 672 s.

19. Butanaev V.Ya. Traditsionnyi shamanizm Khongoraya. Abakan : Izd-vo KhGU, 2006. 253 s.

20. Butanaev V.Ya., Butanaeva I.I. Mir khongorskogo (khakasskogo) fol'klora. Abakan : Izd-vo KhGU, 2008. 376 s.

21. Khan-Tonis na temno-sivom kone. Bogatyrskoe skazanie M.R. Bainova. Novosibirsk : Novosib. kn. izd-vo, 2007. 384 s.

22. Akh sabdar attyғ Altyn Seizeӊ. Altyn Seizen na Belo-igrenem kone (alyptyg nymakh). Abakan : Dialog-Sibir'-Abakan, 2010. 166 s.

23. Ai Michikneң Kÿn Michik // Ai Michikneң Kÿn Michik (Bogatyrskie skazaniya (na khak. yaz.)). Abakan : Khakas. kn. izd-vo, 1993. S. 4-62.

24. Khan pozyrakh attyғ Khan Mirgen // Khan Mirgen. Abakan: KhO Krasnoyarsk. kn. izd-va, 1969. S. 9-114.

25. Altyn Taiҷy. Alyptyғ nymakh. Abakan : KhO Krasnoyarsk. kn. izd-va, 1973. 148 s.

26. Miller G.F. Opisanie sibirskikh narodov. M. : Pamyatniki istoricheskoi mysli, 2009. 456 s.

27. Albynzhi. Khakasskoe geroicheskoe skazanie. Abakan : Khak. obl. gos. izd-vo, 1951. 112 s.

28. Akh Chibek Aryғ. Alyptyғ nymakh. Abakan : KhO Krasnoyar. kn. izd-va, 1968. 180 s.

29. Tak v Sibiri govoryat. Poslovitsy i pogovorki narodnostei Sibiri. Krasnoyarsk : Krasnoyar. kn. izd-vo, 1964. 90 s.

30. Iki akh oi khulun // Khan Mirgen. Abakan : KhO Krasnoyarsk. kn. izd-va, 1969. S. 117-208.

31. Tokarev S.A. Teofagiya // Svod etnograficheskikh ponyatii i terminov. Religioznye verovaniya. M. : Nauka, 1993. Vyp. 5. 240 s.

32. Starshikh budesh' slushat', dolgimi budut dni tvoi (Uluғnyң chooғyn isseң, uzada kÿnni körerziң). Abakan : Khak. kn. izd-vo, 2004. 32 s.