Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2018; : 29-35

Слово как «заклятие вещей» (феномен детской речи в повести «Котик Летаев» А. Белого и исследованиях Л. Выготского)

Кононова Н. О.

https://doi.org/10.17223/15617793/428/4

Аннотация

Анализируется концепт детского слова как онтологического феномена на материале повести «Котик Летаев» А. Белого и исследования Л. Выготского «Мышление и речь». Использованы культурно-исторический, сравнительно-сопоставительный, мифопоэтический методы. Выделены основные аспекты детского восприятия слова и языка как системы, пресуществляющей действительность, установлена особая значимость внутренней экспрессии слова для ребенка, намечены подходы для изучения мифологемы детства в общей философской системе символизма.
Список литературы

1. Белый А. Магия слов // Символизм как миропонимание. М. : Республика, 1994. 528 с.

2. Бузина Т.В. Самообожение в европейской культуре. СПб. : ДМИТРИЙ БУЛАНИН, 2011. 352 с.

3. Иллиес Ф. 1913. Лето целого века. М. : Ад Маргинем Пресс, 2016. 272 с.

4. Lerer S. Children's literature: a reader's history, from Aesop to Harry Potter. Chicago : The University of Chicago Press, 2008. 385 p.

5. Минц З.Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов // Поэтика русского символизма. СПб. : Искус ство-СПб, 2004. 480 с.

6. Барсуков С.Г., Гришакова М.Ф., Григорьева Е.Г., Зайонц Л.О., Лотман Ю.М., Пономарева Г.М., Митрошкин В.Ю. Предварительные замечания по проблеме «Эмблема - символ - миф» в культуре XVIII столетия // Актуальные проблемы семиотики культуры : Учен. зап. Тартусского гос. ун-та. / ред. Ю. Лотман. Вып. 746: Труды по знаковым системам. Тарту, 1987. 150 с.

7. Выготский Л.С. Психология искусства. М. : Современный гуманитарный институт, 2011. 211 с.

8. Чернейко Л.О. Язык подсознания (на материале повести А. Белого «Котик Летаев») // Как рождается смысл: Смысловая структура худо жественного текста и лингвистические принципы ее моделирования: учебное пособие по спецкурсу для студентов. М. : Гнозис, 2017. 208 с.

9. Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 2008. 352 с.

10. Какинума Н. «Котик Летаев» Андрея Белого: влияние языка на развитие формы познания мира // А. Белый. Публикации. Исследования. М. : ИМЛИ РАН, 2002. 366 с.

11. Белый А. Собрание сочинений. Котик Летаев. Крещеный китаец. Записки чудака. М. : Республика, 1997. 543 с.

12. Темиршина О.Р. Типология символизма: Андрей Белый и современная поэзия. М. : ИМПЭ им. А.С. Грибоедова, 2012. 290 с.

13. Потебня А. А. Мысль и язык. М. : Лабиринт, 2007. 248 с.

14. Чуковский К.И. От двух до пяти. М. : Детская литература, 2017. 366 с.

Tomsk State University Journal. 2018; : 29-35

The word as a "spell on things" (the phenomenon of children's speech in Andrei Bely's Kotik Letaev and Lev Vygotsky's Thinking and Speech)

Kononova N. O.

https://doi.org/10.17223/15617793/428/4

Abstract

The article examines the concept of children's speech as an ontological phenomenon. The research is based on Andrei Bely's Kotik Letaev and Lev Vygotsky's Thinking and Speech. The main symbolic principles of Bely's word formation are explored in this paper through the connection with the etymology of the child's word. Vygotsky's analysis of child's mind and speech is used to investigate the psychological aspect of this theme. Bely determines the creation of a symbol as a "resurrection" of words, a return to their original, inner form. The term "inner form" was clarified by the famous linguist A.A. Potebnja. Both Vygotsky and Bely were familiar with his works. The child purifies words from the weight of their historical meanings and interpretations to a clean phenomenon that defines particular things. The inner form of the word is emphasized during this process. As a structure of great importance it contains our ancestors' emotions about things and a predicative undertone (the concept of the purpose of a thing): the first person who possessed the power of speech tried to put a "spell on a thing" in the process of naming. Bely was especially interested in similarity between child's words and the first human words in the era of irrational thinking, in the age of mythology. Children are able to hear the inner form and inner expressiveness of the word. Adults have to symbolize reality to return the feeling of the original sacrali-ty of the word. As a result, the narrator in Bely's novel Kotik Letaev has two voices: the first one can feel the power and beauty of the word inner form; the second one sanctifies the reality by symbols-occasionalisms. According to Vygotsky, child's speech and thinking are usually separated at the age of two, after that they start to affect each other. The structure of the novel Kotik Letaev repeats Vygotsky's thoughts about the connection between thinking and speaking: one could name the period before Kasianovo the sensual stage of thinking, after Kasianovo the intellectual stage, when a child could operate pseudo-notions but without abstract elements in them. Therefore, children often make logical mistakes while speaking. Most errors are based on metaphors, which children refuse to understand. Kotik Letaev simplifies the metaphor and during this process returns to the mythological reality, which has a strong impact on the symbolic worldview. Child's words are free of historical meanings and have the ability to bewitch the reality. They contain the whole sentence in one sign; they are highly predicative and emotional because of the purified inner form. The article proves that Andrey Bely created a system of authorial occasionalisms using methods of child's word formation such as increasing the number of predicates, derivations of new verbs from nouns, free usage of prefixes.
References

1. Belyi A. Magiya slov // Simvolizm kak miroponimanie. M. : Respublika, 1994. 528 s.

2. Buzina T.V. Samoobozhenie v evropeiskoi kul'ture. SPb. : DMITRII BULANIN, 2011. 352 s.

3. Illies F. 1913. Leto tselogo veka. M. : Ad Marginem Press, 2016. 272 s.

4. Lerer S. Children's literature: a reader's history, from Aesop to Harry Potter. Chicago : The University of Chicago Press, 2008. 385 p.

5. Mints Z.G. O nekotorykh «neomifologicheskikh» tekstakh v tvorchestve russkikh simvolistov // Poetika russkogo simvolizma. SPb. : Iskus stvo-SPb, 2004. 480 s.

6. Barsukov S.G., Grishakova M.F., Grigor'eva E.G., Zaionts L.O., Lotman Yu.M., Ponomareva G.M., Mitroshkin V.Yu. Predvaritel'nye zamechaniya po probleme «Emblema - simvol - mif» v kul'ture XVIII stoletiya // Aktual'nye problemy semiotiki kul'tury : Uchen. zap. Tartusskogo gos. un-ta. / red. Yu. Lotman. Vyp. 746: Trudy po znakovym sistemam. Tartu, 1987. 150 s.

7. Vygotskii L.S. Psikhologiya iskusstva. M. : Sovremennyi gumanitarnyi institut, 2011. 211 s.

8. Cherneiko L.O. Yazyk podsoznaniya (na materiale povesti A. Belogo «Kotik Letaev») // Kak rozhdaetsya smysl: Smyslovaya struktura khudo zhestvennogo teksta i lingvisticheskie printsipy ee modelirovaniya: uchebnoe posobie po spetskursu dlya studentov. M. : Gnozis, 2017. 208 s.

9. Vygotskii L.S. Myshlenie i rech'. M. : Labirint, 2008. 352 s.

10. Kakinuma N. «Kotik Letaev» Andreya Belogo: vliyanie yazyka na razvitie formy poznaniya mira // A. Belyi. Publikatsii. Issledovaniya. M. : IMLI RAN, 2002. 366 s.

11. Belyi A. Sobranie sochinenii. Kotik Letaev. Kreshchenyi kitaets. Zapiski chudaka. M. : Respublika, 1997. 543 s.

12. Temirshina O.R. Tipologiya simvolizma: Andrei Belyi i sovremennaya poeziya. M. : IMPE im. A.S. Griboedova, 2012. 290 s.

13. Potebnya A. A. Mysl' i yazyk. M. : Labirint, 2007. 248 s.

14. Chukovskii K.I. Ot dvukh do pyati. M. : Detskaya literatura, 2017. 366 s.