Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 198-202

Дополнительное физико-математическое образование как условие развития одаренности детей

Червонный М. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/425/26

Аннотация

Рассмотрен потенциал дополнительного физико-математического образования одаренных детей, возможности развития одаренности через инновационные формы образования. Понятие и подходы к одаренности рассматриваются в контексте деятельностной и компетентностной парадигм образования. Представлена характеристика модели работы Центра дополнительного физико-математического образования при педагогическом вузе, ориентированной на развитие одаренности детей.
Список литературы

1. Концепция общенациональной системы выявления и развития молодых талантов (утв. Президентом РФ 03.04.2012 N Пр-827) // Сайт legalacts.ru «Законы, кодексы и нормативно-правовые акты в Российской Федерации». URL: http://legalacts.ru/doc/kontseptsija-obshchenatsionalnoi-sistemy-vyjavlenija-i-razvitija-molodykh/ (дата обращения: 27.09.2017)

2. Концепция развития математического образования в Российской Федерации // Сайт федерального государственного автономного учреждения «Федеральный институт развития образования». URL: http://www.firo.ru/wp-content/uploads/2014/12/Concept_mathematika.pdf (дата обращения: 27.09.2017)

3. Концепция развития дополнительного образования детей // Сайт Министерства образования и науки России. URL: http://минобрнауки.рф/проектьI/404/файл/3414/концепция%20развития%20дополнительного%20образованияo/o20детей.pdf (дата обращения: 29.02.2016).

4. Червонный М.А. Подготовка педагогических кадров в условиях развития дополнительного физико-математического образования // Проблемы современного педагогического образования. Педагогика и психология. Ялта : РИО ГПА, 2016. Вып. 52, ч. 1. С. 353-360.

5. Попов А. А., Ермаков С.В., Аверков М.С., Глухов П.П. Новые контексты и перспективы практик дополнительного образования в области математики // Философия образования. 2017. № 2. С. 119-129. DOI: 10.15372/PHE20170215

6. Румбешта Е.А., Червонный М.А. Использование потенциала взаимодействия вузов и профильных школ г. Томска для повышения качества обучения физике // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 358. С. 191-194.

7. Богоявленская Д.Б., Шадриков В.Д, Бабаева Ю.Д., Холодная М.А. и др. Рабочая концепция одаренности. 2-е изд., перераб. и расш. М., 2003. 90 с.

8. Ермаков С.В., Попов А.А., Аверков М.С., Глухов П.П. Развитие математического мышления в практиках открытого образования. М. : ЛЕНАНД, 2017. 152 с.

9. Богоявленская Д.Б. Рабочая концепция одаренности // Вопросы образования. 2004. № 2. С. 46-68.

10. Diezmann C.M., Watters J.J. Characteristics of young gifted children // Educating Young Children. 2000. № 6 (2). P. 41-42.

Tomsk State University Journal. 2017; : 198-202

Supplementary education in physics and mathematics as a condition for the development of gifted children's abilities

Chervonnyy M. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/425/26

Abstract

The paper presents the four main characteristics of the Centre for Supplementary Education in Physics and Mathematics model aimed at the development of gifted children's interest and abilities in physics and mathematics: (1) use of the potential of the network interaction of different organizations in the development of supplementary education for children in special subjects (including the potential of various forms of pedagogical practices of higher education institutions students); (2) renewal of the forms and structure of supplementary education programs for gifted children (combining and extension of their activities in the educational process, development of their self-dependence in research and other activities, holding events allowing gifted children and teenagers to interact and collaborate with like-minded people); (3) formation of groups of children and teenagers who are equal in their readiness to demonstrate their abilities in mathematics, physics, scientific and technical creativity, but who may differ in age. Such work allows pupils to get advanced education in the disciplines of their interest, to find quickly their optimal speed of learning. This form of work makes it possible to form the pedagogical team suitable for the educational needs of such a group, to create methodological and social conditions facilitating the development of each pupil); (4) correspondence of the educational tasks, problem-based situations to the actual practices of adults in their professional activities. The most relevant activities for teenagers due to their age peculiarities are those corresponding to the professional practices of adults. In this connection the subject- and metasubject-oriented supplementary education is interesting as it implies the use of a big amount of problem-based scientific and technically oriented situations, which provide teenagers' integration into adults' practices in physics and mathematics or quasi-adults' ones (e.g., imitation or game practices). This approach allows to use difficult tasks in the disciplines studied (including the tasks of academic competitions of different levels), which reflect the really occurring problems in physics and mathematics or connected fields (such as engineering or computer science). Such an educational process is supported by adult professionals' communication with teenagers. The use of the model possessing the characteristics described led to the improvement of the educational performance of the gifted children and teenagers who participated in the All-Russian and international competitions; the increase of their motivation for studying mathematics and physics at school; their subsequent career choice for the physics, mathematics and engineering higher education fields.
References

1. Kontseptsiya obshchenatsional'noi sistemy vyyavleniya i razvitiya molodykh talantov (utv. Prezidentom RF 03.04.2012 N Pr-827) // Sait legalacts.ru «Zakony, kodeksy i normativno-pravovye akty v Rossiiskoi Federatsii». URL: http://legalacts.ru/doc/kontseptsija-obshchenatsionalnoi-sistemy-vyjavlenija-i-razvitija-molodykh/ (data obrashcheniya: 27.09.2017)

2. Kontseptsiya razvitiya matematicheskogo obrazovaniya v Rossiiskoi Federatsii // Sait federal'nogo gosudarstvennogo avtonomnogo uchrezhdeniya «Federal'nyi institut razvitiya obrazovaniya». URL: http://www.firo.ru/wp-content/uploads/2014/12/Concept_mathematika.pdf (data obrashcheniya: 27.09.2017)

3. Kontseptsiya razvitiya dopolnitel'nogo obrazovaniya detei // Sait Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossii. URL: http://minobrnauki.rf/proekt'I/404/fail/3414/kontseptsiya%20razvitiya%20dopolnitel'nogo%20obrazovaniyao/o20detei.pdf (data obrashcheniya: 29.02.2016).

4. Chervonnyi M.A. Podgotovka pedagogicheskikh kadrov v usloviyakh razvitiya dopolnitel'nogo fiziko-matematicheskogo obrazovaniya // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. Pedagogika i psikhologiya. Yalta : RIO GPA, 2016. Vyp. 52, ch. 1. S. 353-360.

5. Popov A. A., Ermakov S.V., Averkov M.S., Glukhov P.P. Novye konteksty i perspektivy praktik dopolnitel'nogo obrazovaniya v oblasti matematiki // Filosofiya obrazovaniya. 2017. № 2. S. 119-129. DOI: 10.15372/PHE20170215

6. Rumbeshta E.A., Chervonnyi M.A. Ispol'zovanie potentsiala vzaimodeistviya vuzov i profil'nykh shkol g. Tomska dlya povysheniya kachestva obucheniya fizike // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2012. № 358. S. 191-194.

7. Bogoyavlenskaya D.B., Shadrikov V.D, Babaeva Yu.D., Kholodnaya M.A. i dr. Rabochaya kontseptsiya odarennosti. 2-e izd., pererab. i rassh. M., 2003. 90 s.

8. Ermakov S.V., Popov A.A., Averkov M.S., Glukhov P.P. Razvitie matematicheskogo myshleniya v praktikakh otkrytogo obrazovaniya. M. : LENAND, 2017. 152 s.

9. Bogoyavlenskaya D.B. Rabochaya kontseptsiya odarennosti // Voprosy obrazovaniya. 2004. № 2. S. 46-68.

10. Diezmann C.M., Watters J.J. Characteristics of young gifted children // Educating Young Children. 2000. № 6 (2). P. 41-42.