Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 187-190

Развитие социально-предпринимательской компетентности обучающихся в образовательном пространстве классического университета

Ливенцова Е. Ю., Малкова И. Ю.

https://doi.org/10.17223/15617793/425/24

Аннотация

Теоретически обосновываются этапы развития социально-предпринимательской компетентности в образовательном пространстве классического университета (на примере Томского государственного университета). Комплекс теоретических исследований позволяет выявить сущностные аспекты феномена социального предпринимательства, определяет компонентный состав социально-предпринимательской компетентности.
Список литературы

1. Вузы и местные сообщества - инструмент инновационного развития регионов. Аналитический обзор Вячеслава Бахмина // Комитет гражданских инициатив. URL: https://komitetgi.ru/analytics/3402/ (дата обращения: 03.10.2017)

2. Программа повышения конкурентосбоности ТГУ. URL: http://viu.tsu.ru/documents/ (дата обращения: 10.10.2017)

3. Малкова И.Ю., Абакумова Н.Н. Компетентностный подход в образовании: организация и диагностика. Томск : ТГУ, 2007. 368 с

4. Слободчиков В.И. Очерки психологии образования. [2-е изд., перераб. и доп.]. Биробиджан : Изд-во БГПИ, 2005. 270 с

5. Козлова Н.В., Малкова И.Ю. Образовательное проектирование и его роль в совершенствовании высшего профессионального образования. Томск : ТГУ, 2011. 122 с

6. Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск: Том. гос. ун-т, 2005. 174 с

7. Прозументова Г.Н. Переход к Открытому образовательному пространству: стратегия субъективации // Переход к Открытому образовательному пространству: стратегии инновационного управления. Томск, 2003

8. Малкова И.Ю. Концепция и практика организации образовательного проектирования в инновационной школе : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Томск : Том. гос. ун-т, 2008. 42 с

9. Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Инновационный потенциал личности : системно-антропологический контекст // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 325. С. 146-151

Tomsk State University Journal. 2017; : 187-190

Development of social and entrepreneurial competency of students within the educational process of a classical university

Liventsova E. Yu., Malkova I. Yu.

https://doi.org/10.17223/15617793/425/24

Abstract

The article is devoted to the analysis of conditions and stages in the development of social and entrepreneurial competency of students within the educational process of a classical university (by example of Tomsk State University). The authors analyze a special third mission of a classical university focused on improving the quality of life of people and society. Being focused on this mission, the university is interested in developing the region and regional communities through the implementation of innovative social and entrepreneurial projects of students. In this regard, development of social and entrepreneurial competency of students is described as one of the educational tasks of a classical university. The article analyzes interdisciplinary research on the concept of social entrepreneurship. A constructive characteristic of social entrepreneurship is orientation to the creation of value with a social effect as a key feature. Social entrepreneurship is considered as an innovative type of activity leading to the creation of social capital as an educational result and resource, which is especially important for a classical university. The article analyzes competence and activity approaches that contribute to the substantiation of the content of social and entrepreneurial competency of students, as well as to the clarification of the leading competences included in the concept "competency". The authors define such components of social and entrepreneurial competency as social-communicative and innovative-entrepreneurial competences. The authors consider that during the development of social and entrepreneurial competency of students within the educational process, classical universities assign a special pole to: humanitarian technologies because of their prior role in teaching new ways of thinking and new forms of activities; specially organized "places" where students master the knowledge, value and activity components of social and entrepreneurial activity by moving through certain stages which include obtaining experience in solving social problems, experience in development and implementation of real social and entrepreneurial projects and reflection. The authors have concluded that in order to develop social and entrepreneurial competency of students, the educational space of the institution should provide, along with other conditions, an opportunity for students to move through all stages. For this purpose, creation of special centers allowing the accumulation of external resources (outside the university) as well as internal (within the university) seems to be effective.
References

1. Vuzy i mestnye soobshchestva - instrument innovatsionnogo razvitiya regionov. Analiticheskii obzor Vyacheslava Bakhmina // Komitet grazhdanskikh initsiativ. URL: https://komitetgi.ru/analytics/3402/ (data obrashcheniya: 03.10.2017)

2. Programma povysheniya konkurentosbonosti TGU. URL: http://viu.tsu.ru/documents/ (data obrashcheniya: 10.10.2017)

3. Malkova I.Yu., Abakumova N.N. Kompetentnostnyi podkhod v obrazovanii: organizatsiya i diagnostika. Tomsk : TGU, 2007. 368 s

4. Slobodchikov V.I. Ocherki psikhologii obrazovaniya. [2-e izd., pererab. i dop.]. Birobidzhan : Izd-vo BGPI, 2005. 270 s

5. Kozlova N.V., Malkova I.Yu. Obrazovatel'noe proektirovanie i ego rol' v sovershenstvovanii vysshego professional'nogo obrazovaniya. Tomsk : TGU, 2011. 122 s

6. Klochko V.E. Samoorganizatsiya v psikhologicheskikh sistemakh: problemy stanovleniya mental'nogo prostranstva lichnosti (vvedenie v transspektivnyi analiz). Tomsk: Tom. gos. un-t, 2005. 174 s

7. Prozumentova G.N. Perekhod k Otkrytomu obrazovatel'nomu prostranstvu: strategiya sub\"ektivatsii // Perekhod k Otkrytomu obrazovatel'nomu prostranstvu: strategii innovatsionnogo upravleniya. Tomsk, 2003

8. Malkova I.Yu. Kontseptsiya i praktika organizatsii obrazovatel'nogo proektirovaniya v innovatsionnoi shkole : avtoref. dis. ... d-ra ped. nauk. Tomsk : Tom. gos. un-t, 2008. 42 s

9. Klochko V.E., Galazhinskii E.V. Innovatsionnyi potentsial lichnosti : sistemno-antropologicheskii kontekst // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2009. № 325. S. 146-151