Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 35-43

Locus iste locorum: облики сада в «Перламутровом ларце» А. Франса

Никитина Н. А., Тулякова Н. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/424/5

Аннотация

Рассматриваются разновидности и функции образа сада в прозаическом цикле А. Франса «Перламутровый ларец». Сад предстает в разных ипостасях, характерных для различных эпох и культур, образуя ряд оппозиций и сигнализируя переход от одной системы ценностей к другой. Образ сада воплощает безуспешные попытки героев достичь счастья на земле или райского блаженства после смерти и поддерживает авторскую идею о том, что ни одна система ценностей не может быть полной или идеальной в изоляции от других.
Список литературы

1. Цивьян T.B. Verg. Georg. IV, 116-145: к мифологеме сада // Текст: семантика и структура : сб. ст. М. : Наука, 1983. С. 140-156.

2. Лихачев Д.С. Поэзия садов: К семантике садово-парковых стилей. Л. : Искусство, 1982. 343 с.

3. Гусева Л.М. «Драма на охоте» А.П. Чехова: растительный код в системе персонажей // Культура и текст. 2005. № 9. С. 229-243.

4. Кошелев В. А. Мифология «сада» в последней комедии Чехова // Русская литература. 2005. № 1. С. 40-52.

5. Ильченко Н.М. Цветочная и растительная символика в творчестве немецких и русских романтиков // Вестник Нижегородского государ ственного лингвистического университета им. Н.А. Добролюбова. 2012. № 18. С. 92-103.

6. Нагина К. А. Cад и Бог в произведениях Л. Толстого и Ф. Достоевского // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2011. № 2. С. 139-147.

7. Топоров В.Н. Ветхий дом и дикий сад: образ утраченного счастья // Облик слова : сб. ст. [памяти Д.Н. Шмелёва]. М. : Астра семь, 1997. С. 291-318.

8. Лефевр А. Парки и сады / пер. с фр.: по изданию 1871 г. М. : Фитон+, 2010. 168 с.

9. France A. Le Jardin d'Epicure. Paris : Calmann-Levy, 1895. 296 p.

10. Франс А. Сад Эпикура // Франс А. Собр. соч. : в 8 т. М. : Гослитиздат, 1958. Т. 3. С. 251-351.

11. Боговая И.О., Фурсова Л.М. Ландшафтное искусство. М. : Агропромиздат, 1988. 220 с.

12. France A. L'Etui de nacre // France A. ffiuvres (4 vol.) Edition etablie, presentee et annotee par Marie-Claire Bancquart. P. : Gallimard, Biblio-theque de la Pleiade, 1984-1994. Vol. 1. P. 875-1023.

13. Франс А. Перламутровый ларец // Франс А. Собр. соч. : в 8 т. М.: Гослитиздат, 1958. Т. 2. С. 659-806.

14. Ефремова Ю.А. Основание цистерцианских монастырей в XII веке: природные условия и их восприятие // Средние века. 2012. № 73 (34). С. 83-103.

15. Соколов М.Н. Принцип рая: главы об иконологии сада, парка и прекрасного вида. М. : Прогресс-Традиция, 2011. 703 с.

16. Markovic D. The Rhetoric of Explanation in Lucretius' De rerum natura. BRILL, 2008. 176 p.

17. Fowler D., Fowler P.G. A Commentary on Lucretius De Rerum Natura. Oxford University Press, 2002. 513 p.

18. Лукреций Т.К. О природе вещей / ред. лат. текста и пер. Ф.А. Петровского. М. ; Л. : Изд-во Акад. наук СССР, 1946. Т. 1. 453 с.

19. Picciotto J. Reforming the Garden: The Experimentalist Eden and 'Paradise Lost' // ELH. 2005. Vol. 72, № 1. P. 23-78.

20. Cilliers L., Retief F.P. Bees, honey and health in antiquity // Akroterion Annual. 2008. P. 7-20.

21. Poesies de Andre Chenier, precedees d'une notice par H. de Latouche. Paris : Charpentier, 1840. 378 p.

22. Bancquart M.-C. Notes // France A. ffiuvres (4 vol.) / ed. etablie, presentee et annotee par M.-C. Bancquart. P. : Gallimard, Bibliotheque de la Pleiade, 1984-1994. Vol. 1.

23. Metayer G. Anatole France et le nationalisme litteraire: scepticisme et tradition. Le Felin, 2011. 249 p.

24. Шарафадина К.И. «Язык цветов» в русской поэзии и литературном обиходе первой половины XIX века (источники, семантика, формы) : автореф. дис.. д-ра филол. наук. СПб., 2004. 48 с.

25. Seaton B. The Language of Flowers: A History. University of Virginia Press, 2012. 234 p.

26. De Latour Ch. Le Langage des fleurs. Bruxelles : Louis Human, 1830. 324 p.

27. Koemoth P. Osiris et les arbres. Contribution a l'etude des arbres sacres de l'Egypte ancienne. Liege : C.I.P.L., 1994. 336 p.

Tomsk State University Journal. 2017; : 35-43

Locus iste locorum: images of the garden in A. France's L'Etui de nacre

Nikitina N. A., Tuliakova N. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/424/5

Abstract

The image of the garden, one of the most widespread in the world culture, is considered to be multifaceted, as the concepts of the ideal world which the garden embodies change with time. The present paper looks at the image of the garden in Anatole France's cycle L 'Etui de nacre, where three different epochs with their peculiar systems of values are represented, and garden is one of the most frequent images. The objective of the research is to ascertain the functions of the garden image by analyzing the transformations of the image. The analysis is conducted by pinpointing all representations of the garden, tracing their roots in the world culture and establishing the network of relations between the images. The first part of the cycle, which depicts the Late Antiquity and the early Middle Ages, employs the garden image in several forms: a sacred grove which is chosen by hermits as a place for spiritual life, a garden of a rich villa, where its owner tries to hide from the tumult of political life, a fruit garden, which shows appreciation of cultivation, and a speculative paradise. This garden is mostly open to everybody who wishes to enter, and is a place where opposite systems of values can meet and live peacefully. The second part, devoted to the modern epoch, moves on to the image of an enclosed garden. It is embodied in the image of a monastery garden, hortus conclusus, which symbolizes Virgin Mary, and a fruit garden of a new Protestant type. These images reflect the heroes strive for Paradise and their desperate attempt to enter it. However, life tends to destroy their idyll, either encroaching on the garden or tempting the personages with Locus amoenus, a love garden. The third part, where the action takes place during the French Bourgeois Revolution, introduces and develops the image of the English romantic park, which is perceived by the heroes as a space for direct communicating with God, not through prayer, but through nature. They deliberately build a garden following Rousseau's principles, but its safety is ruined by the revolutionary terror. The romantic park is substituted by a public garden suited for the ruling power, or is diminished to the space of a prison yard with a symbolic acacia tree in the center. The author of the paper argues that France reveals a profound knowledge of the world culture and the place which the garden, as well as flower and tree symbolism, occupies in it. Rather than creating an original garden image, the writer borrows stable and semantically loaded images from the world culture. The garden is one of the elements which are used to fully represent each epoch and its idea of happiness. The transformation and evolution of the image contribute to getting the author's message across: no concept is full or ideal and can be understood only when surrounded by other representations of the same idea.
References

1. Tsiv'yan T.B. Verg. Georg. IV, 116-145: k mifologeme sada // Tekst: semantika i struktura : sb. st. M. : Nauka, 1983. S. 140-156.

2. Likhachev D.S. Poeziya sadov: K semantike sadovo-parkovykh stilei. L. : Iskusstvo, 1982. 343 s.

3. Guseva L.M. «Drama na okhote» A.P. Chekhova: rastitel'nyi kod v sisteme personazhei // Kul'tura i tekst. 2005. № 9. S. 229-243.

4. Koshelev V. A. Mifologiya «sada» v poslednei komedii Chekhova // Russkaya literatura. 2005. № 1. S. 40-52.

5. Il'chenko N.M. Tsvetochnaya i rastitel'naya simvolika v tvorchestve nemetskikh i russkikh romantikov // Vestnik Nizhegorodskogo gosudar stvennogo lingvisticheskogo universiteta im. N.A. Dobrolyubova. 2012. № 18. S. 92-103.

6. Nagina K. A. Cad i Bog v proizvedeniyakh L. Tolstogo i F. Dostoevskogo // Vestnik Permskogo universiteta. Rossiiskaya i zarubezhnaya filologiya. 2011. № 2. S. 139-147.

7. Toporov V.N. Vetkhii dom i dikii sad: obraz utrachennogo schast'ya // Oblik slova : sb. st. [pamyati D.N. Shmeleva]. M. : Astra sem', 1997. S. 291-318.

8. Lefevr A. Parki i sady / per. s fr.: po izdaniyu 1871 g. M. : Fiton+, 2010. 168 s.

9. France A. Le Jardin d'Epicure. Paris : Calmann-Levy, 1895. 296 p.

10. Frans A. Sad Epikura // Frans A. Sobr. soch. : v 8 t. M. : Goslitizdat, 1958. T. 3. S. 251-351.

11. Bogovaya I.O., Fursova L.M. Landshaftnoe iskusstvo. M. : Agropromizdat, 1988. 220 s.

12. France A. L'Etui de nacre // France A. ffiuvres (4 vol.) Edition etablie, presentee et annotee par Marie-Claire Bancquart. P. : Gallimard, Biblio-theque de la Pleiade, 1984-1994. Vol. 1. P. 875-1023.

13. Frans A. Perlamutrovyi larets // Frans A. Sobr. soch. : v 8 t. M.: Goslitizdat, 1958. T. 2. S. 659-806.

14. Efremova Yu.A. Osnovanie tsistertsianskikh monastyrei v XII veke: prirodnye usloviya i ikh vospriyatie // Srednie veka. 2012. № 73 (34). S. 83-103.

15. Sokolov M.N. Printsip raya: glavy ob ikonologii sada, parka i prekrasnogo vida. M. : Progress-Traditsiya, 2011. 703 s.

16. Markovic D. The Rhetoric of Explanation in Lucretius' De rerum natura. BRILL, 2008. 176 p.

17. Fowler D., Fowler P.G. A Commentary on Lucretius De Rerum Natura. Oxford University Press, 2002. 513 p.

18. Lukretsii T.K. O prirode veshchei / red. lat. teksta i per. F.A. Petrovskogo. M. ; L. : Izd-vo Akad. nauk SSSR, 1946. T. 1. 453 s.

19. Picciotto J. Reforming the Garden: The Experimentalist Eden and 'Paradise Lost' // ELH. 2005. Vol. 72, № 1. P. 23-78.

20. Cilliers L., Retief F.P. Bees, honey and health in antiquity // Akroterion Annual. 2008. P. 7-20.

21. Poesies de Andre Chenier, precedees d'une notice par H. de Latouche. Paris : Charpentier, 1840. 378 p.

22. Bancquart M.-C. Notes // France A. ffiuvres (4 vol.) / ed. etablie, presentee et annotee par M.-C. Bancquart. P. : Gallimard, Bibliotheque de la Pleiade, 1984-1994. Vol. 1.

23. Metayer G. Anatole France et le nationalisme litteraire: scepticisme et tradition. Le Felin, 2011. 249 p.

24. Sharafadina K.I. «Yazyk tsvetov» v russkoi poezii i literaturnom obikhode pervoi poloviny XIX veka (istochniki, semantika, formy) : avtoref. dis.. d-ra filol. nauk. SPb., 2004. 48 s.

25. Seaton B. The Language of Flowers: A History. University of Virginia Press, 2012. 234 p.

26. De Latour Ch. Le Langage des fleurs. Bruxelles : Louis Human, 1830. 324 p.

27. Koemoth P. Osiris et les arbres. Contribution a l'etude des arbres sacres de l'Egypte ancienne. Liege : C.I.P.L., 1994. 336 p.