Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 45-52

Инновации и инновационное развитие: социально-философский подход (на примере подготовки инженеров в Томском политехническом университете в области Smart Systems)

Ардашкин И. Б.

https://doi.org/10.17223/15617793/422/7

Аннотация

Рассматриваются понятия «инновация» и «инновационное развитие» с позиций социально-философского подхода. Делается акцент на том, что развитие инноваций имеет две важные составляющие: технолого-экономическую и социально-гуманистическую. Доказывается, что только равномерность присутствия в инновационных разработках этих двух составляющих позволяет получить максимальный эффект от инновационного развития для экономики любой страны. Этот вывод демонстрируется на примере образовательной инженерной подготовки Томского политехнического университета.
Список литературы

1. Рейтинг ТПУ. URL: http://tpu.ru/today/facts-numbers/ratings/ (дата обращения: 10.05.2017).

2. Дьяконов В.С. Инновационное инженерное образование в исследовательском университете // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 29-35.

3. Федотова В.Г. Социальные инновации: макро- и микротенденции // Вопросы философии. 2010. № 10. URL: http://vphil.ru/index.php? option=com_content&task=view&id=209&Itemid=52 (дата обращения: 10.05.2017).

4. Горюнов А.В. Модели социальных инноваций в социальной философии и науке: экспликация и социально-философский анализ. Истори ческие, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение // Вопросы теории и практики. 2011. № 4 (10): в 3 ч. Ч. II. C. 54-60.

5. Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия. М. : ЭКСПО, 2007.

6. Межуев В. Питер Фердинанд Друкер и его теория инноваций. Русский архипелаг. М., 2003. URL: http://www.archipelag.ru/geoeconomics/osnovi/leader/theory/ (дата обращения: 10.05.2017).

7. Drucker P. Management Challenges for the 21st Century. New York : Taylor & Francis Ltd., 2001.

8. The Global Innovation Index 2015: Effective Innovation Policies for Development. URL: https://www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/GII-2015-v5.pdf (дата обращения: 10.05.2017).

9. The Bloomberg Innovation Index. URL: http://www.bloomberg.com/graphics/2015-innovative-countries/ (дата обращения: 10.05.2017).

10. План мероприятий по реализации Программы повышения конкурентоспособности («Дорожная карта») Федерального государственного автономного учреждения высшего образования «Национальный исследовательский Томский политехнический университет» на 20132020 гг. (2-й этап - 2015-2016 гг.). М., 2015. URL: http://tpu.ru/f/2365/dk_2015.pdf (дата обращения: 10.05.2017).

11. Фонд образовательных программ ТПУ. Томск, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/fond2 (дата обращения: 10.05.2017).

12. Образование. Корпоративный портал Томского политехнического университета. Томск, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/departments/otdel/ oauup/uch_poruchen_2016-17 (дата обращения: 10.05.2017).

13. Ardashkin B., Korobeynikova L.A., Popova A.V. Status of social competencies of power engineers in the context of forming the concept of an intelligent network or smart grid. MATEC Web of Conferences, 37, 01003 (2015). URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matec-conf/pdf/ 2015/18/matecconf_sg2015_01003.pdf (дата обращения: 10.05.2017).

14. Малые инновационные предприятия. Корпоративный портал Томского политехнического университета. Томск, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/departments/otdel/bi/mip (дата обращения: 10.05.2017).

15. Программа повышения конкурентоспособности. Сайт ТПУ. Томск, 2016. URL: http://tpu.ru/today/today/programs/viu/ (дата обращения: 10.05.2017).

16. Hyungseok Yoon, Joosung J. Lee. Entrepreneurship Education and Research Commercialization of Engineering-Oriented Universities: An Assessment and Monitoring of Recent Development in Korea // International Journal of Engineering Education. 2013. № 29. Р. 1068-1079.

17. Chmykhalo A.Y., Khaliulina V.R., Abushaeva M.E. Innovative Power Systems and The Formation of The Creative Class in Russia // MATEC Web of Conferences. 2015. № 37. Р. 01016. URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2015/18/matecconf_ sg2015_01016.pdf (дата обращения: 10.05.2017).

18. Makienko M.A., Kurkan N.V., Strelcowa A.A. Philosophical approach to engineering education under the introduction of the smart grid concept in Russia // MATEC Web of Conferences. 2015. № 37. Р. 01031. URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/ pdf/2015/18/matecconf_sg2015_01031.pdf (дата обращения: 10.05.2017).

Tomsk State University Journal. 2017; : 45-52

Innovations and innovative development: a socio-philosophical approach (through the example of engineers of Tomsk Polytechnic University in the field of Smart Systems)

Ardashkin I. B.

https://doi.org/10.17223/15617793/422/7

Abstract

In this article the author presents the analysis of the concepts of innovation and innovative development in the context of socio-philosophical problems. Philosophers' attempts to understand innovation and innovative development are reasoned by the fact that these concepts express processes which nowadays play the role of factors which provide dynamic development of leading countries. The representatives of economics, management and information technologies sciences managed to succeed in the research of the phenomena. Russian philosophers joined this research later. One of the features of the socio-philosophical approach is uncertainty in definitions when orienting at the social aspect of innovations and innovative development. In this regard the author engages in controversy with V.G. Fedotova, A.V. Goryunov and others on the issue of understanding the nature of innovations. According to the above mentioned authors innovations may be divided into the following types: social and technological. The technological type derives from the social type and represents a special case of it. The author is trying to explain and prove that innovation is a universal phenomenon which does not differ by the field (social, technological, etc.). In the author's opinion, innovation may have various results of its implementation (social, technological, etc.). There are types of innovations the results of which may be more substantial in the context of one social life activity, rather than in the context of another, but this fact does not mean that innovation in this case will be only of social or technological nature. It means that innovation has at least two components mentioned in this article. These components are economic-technological and socio-humanitarian. In order to obtain effective results from innovation implementation it is necessary to combine all of the above mentioned components of innovative development. If the imbalance between the above mentioned components of innovations occurs, then one of these components is presented in the economic sector more fully than another component with all repercussions for the government that permitted its occurrence. In the Russian Federation innovative development is imbalanced in favor of the economic-technological component in relation to the socio-humanitarian one. In order to demonstrate this statement the author analyzes various ratings of innovative development and the educational experience of Tomsk Polytechnic University in the field of Smart Systems. The experience of Tomsk Polytechnic University demonstrates that the economic-technological part of innovative development substantially prevails over socio-humanitarian not only in research, but also in the very nature of educational training of engineers. The elimination of this imbalance is the most important step in the innovative development of our country.
References

1. Reiting TPU. URL: http://tpu.ru/today/facts-numbers/ratings/ (data obrashcheniya: 10.05.2017).

2. D'yakonov V.S. Innovatsionnoe inzhenernoe obrazovanie v issledovatel'skom universitete // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2011. № 12. S. 29-35.

3. Fedotova V.G. Sotsial'nye innovatsii: makro- i mikrotendentsii // Voprosy filosofii. 2010. № 10. URL: http://vphil.ru/index.php? option=com_content&task=view&id=209&Itemid=52 (data obrashcheniya: 10.05.2017).

4. Goryunov A.V. Modeli sotsial'nykh innovatsii v sotsial'noi filosofii i nauke: eksplikatsiya i sotsial'no-filosofskii analiz. Istori cheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul'turologiya i iskusstvovedenie // Voprosy teorii i praktiki. 2011. № 4 (10): v 3 ch. Ch. II. C. 54-60.

5. Shumpeter I.A. Teoriya ekonomicheskogo razvitiya. Kapitalizm, sotsializm i demokratiya. M. : EKSPO, 2007.

6. Mezhuev V. Piter Ferdinand Druker i ego teoriya innovatsii. Russkii arkhipelag. M., 2003. URL: http://www.archipelag.ru/geoeconomics/osnovi/leader/theory/ (data obrashcheniya: 10.05.2017).

7. Drucker P. Management Challenges for the 21st Century. New York : Taylor & Francis Ltd., 2001.

8. The Global Innovation Index 2015: Effective Innovation Policies for Development. URL: https://www.globalinnovationindex.org/userfiles/file/reportpdf/GII-2015-v5.pdf (data obrashcheniya: 10.05.2017).

9. The Bloomberg Innovation Index. URL: http://www.bloomberg.com/graphics/2015-innovative-countries/ (data obrashcheniya: 10.05.2017).

10. Plan meropriyatii po realizatsii Programmy povysheniya konkurentosposobnosti («Dorozhnaya karta») Federal'nogo gosudarstvennogo avtonomnogo uchrezhdeniya vysshego obrazovaniya «Natsional'nyi issledovatel'skii Tomskii politekhnicheskii universitet» na 20132020 gg. (2-i etap - 2015-2016 gg.). M., 2015. URL: http://tpu.ru/f/2365/dk_2015.pdf (data obrashcheniya: 10.05.2017).

11. Fond obrazovatel'nykh programm TPU. Tomsk, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/fond2 (data obrashcheniya: 10.05.2017).

12. Obrazovanie. Korporativnyi portal Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. Tomsk, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/departments/otdel/ oauup/uch_poruchen_2016-17 (data obrashcheniya: 10.05.2017).

13. Ardashkin B., Korobeynikova L.A., Popova A.V. Status of social competencies of power engineers in the context of forming the concept of an intelligent network or smart grid. MATEC Web of Conferences, 37, 01003 (2015). URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matec-conf/pdf/ 2015/18/matecconf_sg2015_01003.pdf (data obrashcheniya: 10.05.2017).

14. Malye innovatsionnye predpriyatiya. Korporativnyi portal Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. Tomsk, 2016. URL: http://portal.tpu.ru/departments/otdel/bi/mip (data obrashcheniya: 10.05.2017).

15. Programma povysheniya konkurentosposobnosti. Sait TPU. Tomsk, 2016. URL: http://tpu.ru/today/today/programs/viu/ (data obrashcheniya: 10.05.2017).

16. Hyungseok Yoon, Joosung J. Lee. Entrepreneurship Education and Research Commercialization of Engineering-Oriented Universities: An Assessment and Monitoring of Recent Development in Korea // International Journal of Engineering Education. 2013. № 29. R. 1068-1079.

17. Chmykhalo A.Y., Khaliulina V.R., Abushaeva M.E. Innovative Power Systems and The Formation of The Creative Class in Russia // MATEC Web of Conferences. 2015. № 37. R. 01016. URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2015/18/matecconf_ sg2015_01016.pdf (data obrashcheniya: 10.05.2017).

18. Makienko M.A., Kurkan N.V., Strelcowa A.A. Philosophical approach to engineering education under the introduction of the smart grid concept in Russia // MATEC Web of Conferences. 2015. № 37. R. 01031. URL: http://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/ pdf/2015/18/matecconf_sg2015_01031.pdf (data obrashcheniya: 10.05.2017).