Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 5-11

Рефлексия и нарратив в «романе без интриги» Д.В. Григоровича «Проселочные дороги»

Козлов А. Е.

https://doi.org/10.17223/15617793/421/1

Аннотация

Изучается сюжетная организация романа Д.В. Григоровича «Проселочные дороги» в аспекте нарративной организации текста и авторской рефлексии, скрепляющей эпизоды произведения. Традиционно рассматриваемое в аспекте творческой неудачи как заведомо подражательное и вторичное произведение (более того, не переиздаваемое с конца XIX в.), «Проселочные дороги» демонстрируют ряд оригинальных стратегий, актуализирующих не только поле вторичности, но и альтернативности. Особый интерес представляет мотив письма и писательства, реализованный в произведении через несколько гротескных фигур: Балахнова, Дрянкова, Чибезова. В исследовании проводится гипотеза, согласно которой роман Григоровича может быть прочитан как памфлет, в негативных красках описывающий литературную карьеру большинства современников автора, кроме того, сатирически изображающих судьбу самого писателя.
Список литературы

1. Сухих И. Проблемы поэтики Чехова. СПб., 2007.

2. Сухих И. Чехов в жизни: сюжеты для небольшого романа // Нева. 2009. № 12.

3. Венгеров С. А. Григорович, Дмитрий Васильевич // Брокгауз Ф.А., Ефрон И. А. Эницклопедический словарь. СПб. : Семеновская Типо Литография (И. А. Ефрона), 1890. Т. 10.

4. Пыпин А.Н. После Гоголя // Пыпин А.Н. История русской литературы. СПб., 1907.

5. Скабичевский А.М. История новейшей русской литературы (1848-1890). М., 1891.

6. Григорович Д.В. Литературные воспоминания. М. : Худ. лит., 1987.

7. Клевенский М. Григорович Дмитрий Васильевич // Литературная энциклопедия. М., 1931. Т. 3.

8. Лотман Л.М. Григорович. Роман из народной жизни // История русского романа / под ред. Г.М. Фридлендера : в 2 т. М. ; Л. : Наука, 1962. Т. 1.

9. Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика / пер. с фр. Г. К. Косикова. М. : Прогресс, 1989. 616 с.

10. Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М. : Худ. лит., 1975. С. 447-483.

11. Тюпа В.И. Категория интриги в современной нарратологии // Питання литературознавства. 2013. № 87.

12. Ляпон М.В. Оценочная ситуация и словесное самомоделирование // Язык и личность. М., 1989. С. 24-33.

13. Милюгина Е.Г., Строганов М.В. Текст пространства: материалы к словарю. Тверь : СФК-офис, 2014. 368 с.

14. Козлов А.Е. Рефлексия эпигонов в русской прозе первой половины XIX века // Критика и семиотика. Новосибирск : Изд-во ИФЛ СО РАН, 2014. № 1. С. 169-179.

15. Григорович Д.В. Проселочные дороги. Роман без интриги // Отечественные записки. 1852. № 1.

16. Григорович Д.В. Проселочные дороги. Роман без интриги // Григорович Д.В. Собр соч. : в 10 т. М., 1884. Т. 3, 4.

17. Бочаров С.Г. Проблема реального и возможного сюжета «Евгений Онегин» // Генезис художественного произведения. М., 1986.

18. Кривонос В.Ш. «Мертвые души» Гоголя: пространство смысла. Самара, 2012.

19. Кони А.Ф. Памяти Д.В. Григоровича // Воспоминания о писателях. М. : Правда, 1989.

20. Киселев В.С. Метатекст как тип художественного целого (к постановке проблемы) // Вестник Томского государственного университета. 2004. № 282.

21. Мароши В. В. Паук за работой: архетип Арахны в рефлексивной имагологии литературы / В. В. Мароши // Имагология и компаративистика. 2014. № 2. С. 17-33. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000503593

22. Гоголь Н.В. Портрет // Гоголь Н.В. Собр. соч. : в 6 т. М. : Худ. лит., 1986. Т. 5.

23. Двинятин Ф.Н. Об одном возможном случае прототипического подтекста: персонажи Гоголя и литераторы // Текст и комментарий. М. : Наука, 2006.

24. Вдовин А.В. Концепт «глава литературы» в русской критике 1830-1860-х годов. Тарту, 2011.

Tomsk State University Journal. 2017; : 5-11

Reflection and narration in D.V. Grigorovich's Country Roads, a novel without an intrigue

Kozlov A. E.

https://doi.org/10.17223/15617793/421/1

Abstract

The article analyzes the narrative schemes, motifs and stylistic organization of the first novel of Dmitry Grigorovich Country Roads in the aspect of metatext and reflection. This matter is investigated on the material of popular histories of Russian literature by S.A. Vengerov, A.N. Pypin, A.M. Skabichevsky, research papers, articles and monographs (Lyudmila Lotman, Igor Sukhikh, Alexey Vdovin and others). Moreover, features of the metatext of Russian literature were investigated in the aspect of the article by Valery Maroshi and Vitaly Kiselev. Almost the entire novel is presented as a kind of a palimpsest of Gogol's text, not only duplicating its content, but also overturning its meanings (from "The Portrait" and "Inspector General" to The Dead Souls). As a result, the apparently hermetic text of Country Roads breaks up into a series of identifiable and anonymous quotations, playing with which the author builds several independent narrative lines. They are: 1) the provincial plot connected with the life of Balakhnov; 2) the sentimental plot built around the family of Balakhnov and his wife Liza; 3) the adventurous plot which organizes the Moscow chapters of the novel; 4) the adultery story based on the amorous adventures of Vasilkov, who left his wife in consumption, 5) the realistic plot actualizing the social dimension of the work associated with the recognition / rejection of society. In this aspect, the key motif of Country Roads (in the author's opinion less relevant for The Dead Souls) that deserves attention is the motif of writing which is closely connected not only with the process of writing, but also with the recognition of the writer by society. It is emphasized that most of Grigo-rovich's characters are fighting for literary power. The article makes a hypothesis that selected metanarrative optics, along with the initially determined axis of country roads, actualizes another social axis of Gogol - (Grigorovich-Grigoriev-Dostoevsky (?)), which demonstrates not only social processes in the literary space, but also original author strategies. Taken in the grotesque light, the plot of the work at the same time reveals as if three independent spaces of literature: 1) the world of country roads, a labyrinth that shoots the traveler down from the chosen path, which Aristarkh Fedorovich Balakhnov is taking thus repeating the fate of Pavel Ivanovich Chichikov; 2) the entire Gorshkovsky district, which plays the role of a "concave" mirror (possibly in the direction of literature); 3) the study of Tirsis Ivanovich, a peculiarly reinterpreted Plyushkin of Russian literature, a collector and owner of "dead manuscripts". Naturally, in this perspective the social function of the character dramatically changes: the great Balakhnov correlates with the head of a literary school, Tirsis Ivanovich Yastrebilov is perceived as an archaist and philanthropist who introduces new participants to the literature; finally, Apollon Egorievich Dryankov appears as a fiction writer. Results and observations which are presented in the paper could be used in teaching the history of Russian literature of the 19th century.
References

1. Sukhikh I. Problemy poetiki Chekhova. SPb., 2007.

2. Sukhikh I. Chekhov v zhizni: syuzhety dlya nebol'shogo romana // Neva. 2009. № 12.

3. Vengerov S. A. Grigorovich, Dmitrii Vasil'evich // Brokgauz F.A., Efron I. A. Enitsklopedicheskii slovar'. SPb. : Semenovskaya Tipo Litografiya (I. A. Efrona), 1890. T. 10.

4. Pypin A.N. Posle Gogolya // Pypin A.N. Istoriya russkoi literatury. SPb., 1907.

5. Skabichevskii A.M. Istoriya noveishei russkoi literatury (1848-1890). M., 1891.

6. Grigorovich D.V. Literaturnye vospominaniya. M. : Khud. lit., 1987.

7. Klevenskii M. Grigorovich Dmitrii Vasil'evich // Literaturnaya entsiklopediya. M., 1931. T. 3.

8. Lotman L.M. Grigorovich. Roman iz narodnoi zhizni // Istoriya russkogo romana / pod red. G.M. Fridlendera : v 2 t. M. ; L. : Nauka, 1962. T. 1.

9. Bart R. Izbrannye raboty: Semiotika: Poetika / per. s fr. G. K. Kosikova. M. : Progress, 1989. 616 s.

10. Bakhtin M.M. Voprosy literatury i estetiki. Issledovaniya raznykh let. M. : Khud. lit., 1975. S. 447-483.

11. Tyupa V.I. Kategoriya intrigi v sovremennoi narratologii // Pitannya literaturoznavstva. 2013. № 87.

12. Lyapon M.V. Otsenochnaya situatsiya i slovesnoe samomodelirovanie // Yazyk i lichnost'. M., 1989. S. 24-33.

13. Milyugina E.G., Stroganov M.V. Tekst prostranstva: materialy k slovaryu. Tver' : SFK-ofis, 2014. 368 s.

14. Kozlov A.E. Refleksiya epigonov v russkoi proze pervoi poloviny XIX veka // Kritika i semiotika. Novosibirsk : Izd-vo IFL SO RAN, 2014. № 1. S. 169-179.

15. Grigorovich D.V. Proselochnye dorogi. Roman bez intrigi // Otechestvennye zapiski. 1852. № 1.

16. Grigorovich D.V. Proselochnye dorogi. Roman bez intrigi // Grigorovich D.V. Sobr soch. : v 10 t. M., 1884. T. 3, 4.

17. Bocharov S.G. Problema real'nogo i vozmozhnogo syuzheta «Evgenii Onegin» // Genezis khudozhestvennogo proizvedeniya. M., 1986.

18. Krivonos V.Sh. «Mertvye dushi» Gogolya: prostranstvo smysla. Samara, 2012.

19. Koni A.F. Pamyati D.V. Grigorovicha // Vospominaniya o pisatelyakh. M. : Pravda, 1989.

20. Kiselev V.S. Metatekst kak tip khudozhestvennogo tselogo (k postanovke problemy) // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2004. № 282.

21. Maroshi V. V. Pauk za rabotoi: arkhetip Arakhny v refleksivnoi imagologii literatury / V. V. Maroshi // Imagologiya i komparativistika. 2014. № 2. S. 17-33. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000503593

22. Gogol' N.V. Portret // Gogol' N.V. Sobr. soch. : v 6 t. M. : Khud. lit., 1986. T. 5.

23. Dvinyatin F.N. Ob odnom vozmozhnom sluchae prototipicheskogo podteksta: personazhi Gogolya i literatory // Tekst i kommentarii. M. : Nauka, 2006.

24. Vdovin A.V. Kontsept «glava literatury» v russkoi kritike 1830-1860-kh godov. Tartu, 2011.