Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 125-130

«Третий сосед» Монголии как идейно-политический концепт

Родионов В. А., Аюшиева И. Г.

https://doi.org/10.17223/15617793/420/17

Аннотация

Исследуется роль концепта «третий сосед» во внешнеполитической стратегии современной Монголии. Анализ наиболее значимых документов, а также официальных речей, имеющих отношение к внешней политике Монголии, показывает, что в основе данного концепта лежит политико-идеологический смысл, основанный на «общности демократических ценностей». В связи с этим главными внерегиональными партнерами Монголии являются страны Запада и его союзники, активно конкурирующие за влияние в регионе с Россией и Китаем.
Список литературы

1. История Монголии. XX век. М. : ИВ РАН, 2007.

2. Цэнгэлт Г. Возможно, в ближайшие 10 лет Китай завоюет Монголию // Ардчилал. 1993. № 17.

3. Монгол улсын гадаад бодлогын Yзэл баримтлал (Концепция внешней политики Монголии). Официальный сайт правительства Монголии. URL: http://www.pmis.gov.mn (дата посещения: 20.03.2017).

4. Монгол улсын Yндэсний аюулгуй байдлын Yзэл баримтлал (Концепция национальной безопасности Монголии). Официальный сайт ми нистерства иностранных отношений Монголии. URL: http://www.mfat.gov.mn (дата посещения: 20.03.2017).

5. Олзвой Х.Ж. Бейкерийн айлчлал хийгээд «гуравдахь тунш»-ийн асуудалд (Визит Дж. Бейкера и вопрос о «третьем соседе») // Олон ул сын харилцаа. 2002. № 1. Х. 166-168.

6. Ulambayar D. Mongolia's "Third Neighbor" Policy: Natureand Purpose // World Affairs (Ulaanbaatar). 2015. № 2 (31). P. 47-55.

7. Монгол улсын Yндэсний аюулгуй байдлын Yзэл баримтлал (Концепция национальной безопасности Монголии) // Официальный сайт министерства иностранных отношений Монголии. URL: http://www.mfat.gov.mn (дата посещения: 20.03.2017).

8. Монгол улсын гадаад бодлогын Yзэл баримтлал (Концепция внешней политики Монголии) // Официальный сайт правительства Монго лии. URL: http://www.pmis.gov.mn (дата посещения: 20.03.2017).

9. Namjim T. The Economy of Mongolia: From Traditional Times to the Present. Occasional Papers of the Mongolia Society / ed. by W. Rozycki. Bloomington : The Mongolia Society, Inc., 2000.

10. Steiner-Khamsi Z., Stolpe I. Decentralization and recentralization in Mongolia: tracing the swing of pendulum // Comparative Education. 2004. Vol. 40, № 1. P. 29-53.

11. Дагбаев Э. Д. Институциональный дизайн политических процессов в российских регионах Внутренней Азии и Монголии. Улан-Удэ : Бурятский госуниверситет, 2011.

12. Chuluunbaatar G. Problems of the contemporary socio-political transformation in Mongolia. Ulaanbaatar: Institute of Philosophy, Sociology and Law, 2009.

13. Гольман М.И. Современная Монголия в оценках западных авторов. М. : ИВ РАН, 2010.

14. Batbayar Ts. Mongolia's Foreign Policy at the Beginning of XX Century: New Identity and New Challenges // RSIM. 2002. № 17. P. 198-204.

15. Rossabi M. Modern Mongolia. From Khans to Commissars to Capitalists. Los Angeles ; London : University of California Press, 2005.

16. Boone P. Grassroots Macroeconomic Reform in Mongolia // Journal of Comparative Economics. 1994. № 18. P. 329-356.

17. World Bank. Mongolia public expenditure and financial management review. Bridging the public expenditure management gap. Washington DC., 2002.

18. Batbayar Ts. Mongolia in 1993: a fragile democracy // Asian Survey. 1994. Vol. 34, № 1. P. 41-45.

19. О. Ганзориг: На объем иностранных инвестиций, кроме правовой среды, огромное влияние имеет общественное мнение // Монголия сегодня. 08.07.2013.

20. Foreign Minister vows to boost cooperation with Davos summit. URL: http://www.news.mn/r/165653 (дата посещения: 20.03.2017).

21. Осталось менее двух лет, когда народ подведет итоги нашей работы // Монголия сегодня. 02.10.2014.

22. США и Монголия будут сотрудничать в сфере экономики и развития демократии. 17 июня 2011 г. URL: http://www.inright.ru/news/ economy/20110617/id_7598/ (дата посещения: 20.03.2017).

23. Интервью с чрезвычайным и полномочным послом США в Монголии госпожой Пайпэр Энн Уинд Кэмбэлл. URL: http://www.mongolnow.com/posol_us.html (дата посещения: 20.03.2017).

24. Л. Пурэвсурэн сайд мянганы сорилтын корпорацийн дэд еренхийлегчийг XYЛээн авч уулзав (Министр Л. Пурэвсурэн принял президента «Фонда испытаний тысячелетия»). URL: http://www.mfa.gov.mn/?p=27878 (дата посещения: 20.03.2017).

25. Нарендра Моди: Географическое положение Монголии не должно быть ей преградой в свободе выбора партнера // Монголия сегодня. 18.05.2015.

26. Совместное заявление премьер-министров Монголии и Японии. URL: http://news.mongolnow.com/11_02_01.html (дата посещения: 20.03.2017).

27. Batchimeg M. Mongolian Economic Background and Political Destiny // Mongolians after Socialism: Politics, Economy, Religion / ed. by Bruce M. Knauft, Richard Tauper. Ulaanbaatar : Admon Press, 2012. P. 53-60.

28. Bruce M. Knauft. Mongolians before, during, and after Socialism: Analytic Overview and Policy Implications // Mongolians after Socialism: Politics, Economy, Religion / ed. by Bruce M. Knauft, Richard Tauper. Ulaanbaatar : Admon Press, 2012. P. 3-17.

29. Soni S. Evaluating Mongolia's Experience of Democratization: The Post Soviet Scenario // The Mongolian Journal of International Affairs. 2013. Vol. 18. Pp. 30-46.

30. Fish S. The Inner Asian Anomaly: Mongolia's Democratization in Comparative Perspective // Communist and Post-Communist Studies 34. № 3 (September 2001). P. 323-338.

31. Ока Хироки. Новый взгляд на значимость Монголии в стратегии Японии. URL: http://asiarussia.ru/articles/8344/ (дата посещения: 20.03.2017).

32. Tkacik J.J. Mongolia's Democratic Identity. 21 June 2005. URL: www.heritage.org (дата посещения: 20.03.2017).

33. Жейми Мэтзл: Ардчилалд эргэлзэж эхэлсэн нь Монголд л хохиролтой (Джейми Метзл: Для Монголии будет хуже, если она усомнится в демократии). URL: http://www.itoim.mn/index.php/site/news/629 (дата посещения: 20.03.2017).

34. Пайпэр Энн Уинд Кемпбелл: Политика «приоритетного» и «третьего соседа» - признак здоровья // Монголия сегодня. 01.09.2014.

35. Campi A. Transforming Mongolia-Russia-China Relations: The Dushanbe Trilateral Summit // The Asia-Pacific Journal. 2014. Vol. 12, is. 44, № 1. November 10. URL: http://apjjf.org/2014/12/45/Alicia-Campi/4210.html (дата посещения: 20.03.2017).

Tomsk State University Journal. 2017; : 125-130

The "third neighbor" as an ideological political concept

Rodionov V. A., Ayushieva I. G.

https://doi.org/10.17223/15617793/420/17

Abstract

The main researcher's attention is focused on the analysis of the substantive content of the concept "third neighbor" used in the foreign policy of the post-socialist Mongolia. Being geographically closed between Russia and China, Mongolia seeks to expand its external partners using the strategy of a "multi-pillar" foreign policy. The central place of the diversification strategy of Mongolia's foreign relations is the concept of "third neighbor". Appearing in the early 1990s, the concept "third neighbor" is widely used in most documents on Mongolia's foreign policy. Content analysis of these documents shows that the concept includes the major powers of the West (USA, Canada, EU countries) and its allies (Japan, South Korea, India, Turkey). As a result, the concept "third neighbor" becomes an ideological and political concept, the essence of which is "common democratic values". Mongolia, as a country with relatively small foreign policy resources, demonstrates an extremely high degree of dependence on the outside world. First of all, it concerns economic aid and investment. Since the 1990s, it is the collective West the plays the role of one important source of the economic development of Mongolia. This fact has a major impact on the institutional framing of the political regime of Mongolia that accepts the rules of the game of the "third neighbor" in exchange for certain political and economic preferences. The principle of "common values" is an important channel of influence of foreign states on Mongolia. In an effort to develop and deepen the democratization process, the Mongolian leaders one way or another focused on the experience of the leading democracies of the West that are the main expertise and qualification centers for Mongolia. Moreover, positioning itself on the international stage as a developed democracy for Mongolia is a means of ensuring national security, sovereignty, economic development and international prestige. Affecting Mongolia through various political, economic, cultural and educational channels, the "third neighbor" is actively opposed to its immediate neighbors - Russia and China. In the framework of the democratic discourse, the core of the concept "third neighbor", Russia and China are drawn as the authoritarian and aggressive neighbors of Mongolia, threatening its sovereignty and security. In this regard, in its relations with Mongolia the Russian side needs to take into account extra-regional players capable of damaging Russian interests in Mongolia.
References

1. Istoriya Mongolii. XX vek. M. : IV RAN, 2007.

2. Tsengelt G. Vozmozhno, v blizhaishie 10 let Kitai zavoyuet Mongoliyu // Ardchilal. 1993. № 17.

3. Mongol ulsyn gadaad bodlogyn Yzel barimtlal (Kontseptsiya vneshnei politiki Mongolii). Ofitsial'nyi sait pravitel'stva Mongolii. URL: http://www.pmis.gov.mn (data poseshcheniya: 20.03.2017).

4. Mongol ulsyn Yndesnii ayuulgui baidlyn Yzel barimtlal (Kontseptsiya natsional'noi bezopasnosti Mongolii). Ofitsial'nyi sait mi nisterstva inostrannykh otnoshenii Mongolii. URL: http://www.mfat.gov.mn (data poseshcheniya: 20.03.2017).

5. Olzvoi Kh.Zh. Beikeriin ailchlal khiigeed «guravdakh' tunsh»-iin asuudald (Vizit Dzh. Beikera i vopros o «tret'em sosede») // Olon ul syn khariltsaa. 2002. № 1. Kh. 166-168.

6. Ulambayar D. Mongolia's "Third Neighbor" Policy: Natureand Purpose // World Affairs (Ulaanbaatar). 2015. № 2 (31). P. 47-55.

7. Mongol ulsyn Yndesnii ayuulgui baidlyn Yzel barimtlal (Kontseptsiya natsional'noi bezopasnosti Mongolii) // Ofitsial'nyi sait ministerstva inostrannykh otnoshenii Mongolii. URL: http://www.mfat.gov.mn (data poseshcheniya: 20.03.2017).

8. Mongol ulsyn gadaad bodlogyn Yzel barimtlal (Kontseptsiya vneshnei politiki Mongolii) // Ofitsial'nyi sait pravitel'stva Mongo lii. URL: http://www.pmis.gov.mn (data poseshcheniya: 20.03.2017).

9. Namjim T. The Economy of Mongolia: From Traditional Times to the Present. Occasional Papers of the Mongolia Society / ed. by W. Rozycki. Bloomington : The Mongolia Society, Inc., 2000.

10. Steiner-Khamsi Z., Stolpe I. Decentralization and recentralization in Mongolia: tracing the swing of pendulum // Comparative Education. 2004. Vol. 40, № 1. P. 29-53.

11. Dagbaev E. D. Institutsional'nyi dizain politicheskikh protsessov v rossiiskikh regionakh Vnutrennei Azii i Mongolii. Ulan-Ude : Buryatskii gosuniversitet, 2011.

12. Chuluunbaatar G. Problems of the contemporary socio-political transformation in Mongolia. Ulaanbaatar: Institute of Philosophy, Sociology and Law, 2009.

13. Gol'man M.I. Sovremennaya Mongoliya v otsenkakh zapadnykh avtorov. M. : IV RAN, 2010.

14. Batbayar Ts. Mongolia's Foreign Policy at the Beginning of XX Century: New Identity and New Challenges // RSIM. 2002. № 17. P. 198-204.

15. Rossabi M. Modern Mongolia. From Khans to Commissars to Capitalists. Los Angeles ; London : University of California Press, 2005.

16. Boone P. Grassroots Macroeconomic Reform in Mongolia // Journal of Comparative Economics. 1994. № 18. P. 329-356.

17. World Bank. Mongolia public expenditure and financial management review. Bridging the public expenditure management gap. Washington DC., 2002.

18. Batbayar Ts. Mongolia in 1993: a fragile democracy // Asian Survey. 1994. Vol. 34, № 1. P. 41-45.

19. O. Ganzorig: Na ob\"em inostrannykh investitsii, krome pravovoi sredy, ogromnoe vliyanie imeet obshchestvennoe mnenie // Mongoliya segodnya. 08.07.2013.

20. Foreign Minister vows to boost cooperation with Davos summit. URL: http://www.news.mn/r/165653 (data poseshcheniya: 20.03.2017).

21. Ostalos' menee dvukh let, kogda narod podvedet itogi nashei raboty // Mongoliya segodnya. 02.10.2014.

22. SShA i Mongoliya budut sotrudnichat' v sfere ekonomiki i razvitiya demokratii. 17 iyunya 2011 g. URL: http://www.inright.ru/news/ economy/20110617/id_7598/ (data poseshcheniya: 20.03.2017).

23. Interv'yu s chrezvychainym i polnomochnym poslom SShA v Mongolii gospozhoi Paiper Enn Uind Kembell. URL: http://www.mongolnow.com/posol_us.html (data poseshcheniya: 20.03.2017).

24. L. Purevsuren said myangany soriltyn korporatsiin ded erenkhiilegchiig XYLeen avch uulzav (Ministr L. Purevsuren prinyal prezidenta «Fonda ispytanii tysyacheletiya»). URL: http://www.mfa.gov.mn/?p=27878 (data poseshcheniya: 20.03.2017).

25. Narendra Modi: Geograficheskoe polozhenie Mongolii ne dolzhno byt' ei pregradoi v svobode vybora partnera // Mongoliya segodnya. 18.05.2015.

26. Sovmestnoe zayavlenie prem'er-ministrov Mongolii i Yaponii. URL: http://news.mongolnow.com/11_02_01.html (data poseshcheniya: 20.03.2017).

27. Batchimeg M. Mongolian Economic Background and Political Destiny // Mongolians after Socialism: Politics, Economy, Religion / ed. by Bruce M. Knauft, Richard Tauper. Ulaanbaatar : Admon Press, 2012. P. 53-60.

28. Bruce M. Knauft. Mongolians before, during, and after Socialism: Analytic Overview and Policy Implications // Mongolians after Socialism: Politics, Economy, Religion / ed. by Bruce M. Knauft, Richard Tauper. Ulaanbaatar : Admon Press, 2012. P. 3-17.

29. Soni S. Evaluating Mongolia's Experience of Democratization: The Post Soviet Scenario // The Mongolian Journal of International Affairs. 2013. Vol. 18. Pp. 30-46.

30. Fish S. The Inner Asian Anomaly: Mongolia's Democratization in Comparative Perspective // Communist and Post-Communist Studies 34. № 3 (September 2001). P. 323-338.

31. Oka Khiroki. Novyi vzglyad na znachimost' Mongolii v strategii Yaponii. URL: http://asiarussia.ru/articles/8344/ (data poseshcheniya: 20.03.2017).

32. Tkacik J.J. Mongolia's Democratic Identity. 21 June 2005. URL: www.heritage.org (data poseshcheniya: 20.03.2017).

33. Zheimi Metzl: Ardchilald ergelzezh ekhelsen n' Mongold l khokhiroltoi (Dzheimi Metzl: Dlya Mongolii budet khuzhe, esli ona usomnitsya v demokratii). URL: http://www.itoim.mn/index.php/site/news/629 (data poseshcheniya: 20.03.2017).

34. Paiper Enn Uind Kempbell: Politika «prioritetnogo» i «tret'ego soseda» - priznak zdorov'ya // Mongoliya segodnya. 01.09.2014.

35. Campi A. Transforming Mongolia-Russia-China Relations: The Dushanbe Trilateral Summit // The Asia-Pacific Journal. 2014. Vol. 12, is. 44, № 1. November 10. URL: http://apjjf.org/2014/12/45/Alicia-Campi/4210.html (data poseshcheniya: 20.03.2017).