Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2016; : 69-78

Профессорско-преподавательский корпус высшей школы в контексте советской модернизации

Костерев А. Г., Литвинов А. В.

https://doi.org/ 10.17223/15617793/403/12

Аннотация

Рассматриваются проблема участия представителей вузовской науки в конструировании нового советского общества и степень их влияния на протекавшие модернизационные процессы. Выявляются основные тенденции формирования социальных ролей советских учёных и преподавателей, стратегии их взаимоотношений с партийно-государственной системой в период конца 1920-х - начала 1950-х гг. Анализируются механизмы выстраивания социальной идентичности советского научно-педагогического сообщества.
Список литературы

1. Колчинский Э.И. Наука и консолидация советской системы в предвоенные годы // Наука и кризисы. Историко-сравнительные очерки / ред.-сост. Э.И. Колчинский. СПб. : Дмитрий Буланин, 2003.

2. Макаренко В.П. Этатизация науки: советский опыт // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2007. Т. 5, № 4.

3. ЦДНИ ТО. Ф-76. Оп. 1. Д. 330.

4. Томск. История города от основания до наших дней / отв. ред. Н.М. Дмитриенко. Томск, 1999. 432 с.

5. Кузнецов В. Д. В помощь сибирской промышленности. Сибирский физико-технический институт и его деятельность // Красное знамя. 1929. 2 июня.

6. Кликушин М.В., Красильников С.А. Анатомия одной идеологической кампании 1936 г.: «лузинщина» в Сибири // Советская история: проблемы и уроки. Новосибирск, 1992.

7. Формирование советской системы высшего образования и научно-педагогические кадры Сибири (1919-1928 гг.) // Красильников С.А., Пыстина Л.И., Ус Л.Б., Ушакова С.Н. Интеллигенция Сибири в первой трети XX века: статус и корпоративные ценности. Новосибирск, 2007. С. 132-159.

8. Реформы высшей школы конца 1920-1930-х гг. как средство огосударствления вузовской интеллигенции // Красильников С. А., Пыстина Л.И., Ус Л.Б., Ушакова С.Н. Интеллигенция Сибири в первой трети XX века: статус и корпоративные ценности. Новосибирск, 2007. С. 160-184.

9. Майер Г.В., Фоминых С.Ф. Д.Д. Иваненко в Томске (1936-1939 гг.) // Вестник Томского государственного университета. 2008. № 307. С. 71-76.

10. Костерев А.Г., Литвинов А.В. Томское научно-педагогическое сообщество в 1930-е гг.: социально-политическая эволюция // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 357. С. 85-90.

11. Литвинов А.В. Профессорско-преподавательский корпус Томского университета (20-30-е годы ХХ века) : дис.. канд. ист. наук. Томск, 2002.

12. Юдин Б.Г. История советской науки как процесс вторичной институциализации // Философские исследования. 1993. № 3. С. 83-106.

13. Бутаков И.Н. // Электронная энциклопедия Томского государственного университета. URL: http://wiki.tsu. ги/«тк1Л^ех.рЬр/Бутаков,_ Иннокентий_Николаевич (дата обращения: 14 августа 2015 г.).

14. Красное знамя. 1949. 30 нояб.

15. ГАТО. Ф. Р-1562 Оп. 1. Д. 516.

16. Литературная газета. 1949. 12 нояб.

17. ГАТО. Ф. Р-1562. Оп. 1. Д. 884.

18. ГАТО. Ф. Р-1562. Оп. 1. Д. 506.

19. ЦДНИ ТО. Ф. 80. Оп. 1. Д. 995.

20. Красное знамя. 1940. 15 дек.

21. ЦДНИ ТО. Ф. 1078. Оп. 1. Д. 1.

22. Томский комитет учёных в годы Великой Отечественной войны 1941-1945 гг.: документы и материалы / отв. ред. С.Ф. Фоминых. Томск : Издательский Дом ТГУ, 2015. 480 с.

23. ГАТО. Ф. Р-1562. Оп. 1. Д. 428.

24. ГАТО. Ф. 1562. Оп. 1. Д. 491.

Tomsk State University Journal. 2016; : 69-78

The professorial corps of the higher school in the context of Soviet modernization

Kosterev A. G., Litvinov A. V.

https://doi.org/ 10.17223/15617793/403/12

Abstract

In this article the problem of participation of representatives of higher school science in the designing of the new Soviet society and extent of their influence on the proceeding modernization processes is considered. The main tendencies of the formation of social roles of Soviet scholars and teachers, strategies of their relationship with the party and state system in the period of the end of the 1920s - the beginning of the 1950s are described. Mechanisms of forming social identity of the Soviet academic and pedagogical community are analyzed. On the basis of the brightest plots from the life of the Siberian academic and pedagogical community, the development of this social corporation as one of the leading factors of the Soviet modernization is reconstructed. The main feature of the development is that under the influence of the changing environment the academic and higher school elite gradually changes its values and purposes. Over time, it is more and more involved in the large-scale social and economic transformations initiated by the Soviet state. As a result, the overwhelming part of representatives of higher school science turns from the object of social changes into their subject. In other words, modernization processes became the leading social function of the Soviet academic and pedagogical community. Thus, the process of the Soviet modernization can be considered as interaction of two subjects, the state and the academic and pedagogical community, in parallel solving their own problems (on the one hand, retention of power; on the other, realization of the intellectual potential and satisfaction of personal career ambitions). In turn, high social functionality of a considerable part of the faculty allowed it to be incorporated, finally, in ranks of the new Soviet elite. The final formation of standards and values of this social group, with a conscious need to serve to the state as its basic element, was another result of the faculty' participation in the Soviet modernization, which testifies to the fundamental relationship between the imperial and the Soviet sociocultural traditions. All this can be treated as a certain social mobilization of the Soviet science and higher education which, in turn, became the most important element of premilitary consolidation of the Soviet society in general. The highest point of relationship between the Soviet power and the intellectuals are the years of the war which became not only the hardest durability test for the Soviet state system, but also a check for the new Soviet science (as a social and state institution) on its ability to the fast adaptation to extreme conditions which allowed the academic and pedagogical community to fully show its social and state functionality.
References

1. Kolchinskii E.I. Nauka i konsolidatsiya sovetskoi sistemy v predvoennye gody // Nauka i krizisy. Istoriko-sravnitel'nye ocherki / red.-sost. E.I. Kolchinskii. SPb. : Dmitrii Bulanin, 2003.

2. Makarenko V.P. Etatizatsiya nauki: sovetskii opyt // Ekonomicheskii vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo universiteta. 2007. T. 5, № 4.

3. TsDNI TO. F-76. Op. 1. D. 330.

4. Tomsk. Istoriya goroda ot osnovaniya do nashikh dnei / otv. red. N.M. Dmitrienko. Tomsk, 1999. 432 s.

5. Kuznetsov V. D. V pomoshch' sibirskoi promyshlennosti. Sibirskii fiziko-tekhnicheskii institut i ego deyatel'nost' // Krasnoe znamya. 1929. 2 iyunya.

6. Klikushin M.V., Krasil'nikov S.A. Anatomiya odnoi ideologicheskoi kampanii 1936 g.: «luzinshchina» v Sibiri // Sovetskaya istoriya: problemy i uroki. Novosibirsk, 1992.

7. Formirovanie sovetskoi sistemy vysshego obrazovaniya i nauchno-pedagogicheskie kadry Sibiri (1919-1928 gg.) // Krasil'nikov S.A., Pystina L.I., Us L.B., Ushakova S.N. Intelligentsiya Sibiri v pervoi treti XX veka: status i korporativnye tsennosti. Novosibirsk, 2007. S. 132-159.

8. Reformy vysshei shkoly kontsa 1920-1930-kh gg. kak sredstvo ogosudarstvleniya vuzovskoi intelligentsii // Krasil'nikov S. A., Pystina L.I., Us L.B., Ushakova S.N. Intelligentsiya Sibiri v pervoi treti XX veka: status i korporativnye tsennosti. Novosibirsk, 2007. S. 160-184.

9. Maier G.V., Fominykh S.F. D.D. Ivanenko v Tomske (1936-1939 gg.) // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2008. № 307. S. 71-76.

10. Kosterev A.G., Litvinov A.V. Tomskoe nauchno-pedagogicheskoe soobshchestvo v 1930-e gg.: sotsial'no-politicheskaya evolyutsiya // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2012. № 357. S. 85-90.

11. Litvinov A.V. Professorsko-prepodavatel'skii korpus Tomskogo universiteta (20-30-e gody KhKh veka) : dis.. kand. ist. nauk. Tomsk, 2002.

12. Yudin B.G. Istoriya sovetskoi nauki kak protsess vtorichnoi institutsializatsii // Filosofskie issledovaniya. 1993. № 3. S. 83-106.

13. Butakov I.N. // Elektronnaya entsiklopediya Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. URL: http://wiki.tsu. gi/«tk1L^ekh.r''r/Butakov,_ Innokentii_Nikolaevich (data obrashcheniya: 14 avgusta 2015 g.).

14. Krasnoe znamya. 1949. 30 noyab.

15. GATO. F. R-1562 Op. 1. D. 516.

16. Literaturnaya gazeta. 1949. 12 noyab.

17. GATO. F. R-1562. Op. 1. D. 884.

18. GATO. F. R-1562. Op. 1. D. 506.

19. TsDNI TO. F. 80. Op. 1. D. 995.

20. Krasnoe znamya. 1940. 15 dek.

21. TsDNI TO. F. 1078. Op. 1. D. 1.

22. Tomskii komitet uchenykh v gody Velikoi Otechestvennoi voiny 1941-1945 gg.: dokumenty i materialy / otv. red. S.F. Fominykh. Tomsk : Izdatel'skii Dom TGU, 2015. 480 s.

23. GATO. F. R-1562. Op. 1. D. 428.

24. GATO. F. 1562. Op. 1. D. 491.