Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 160-164

Теория этногенеза Л.Н. Гумилева в контексте концепции постнеклассической рациональности

Маслова Е. К.

https://doi.org/10.17223/15617793/419/21

Аннотация

Исследуется проблема научности теории этногенеза Л.Н. Гумилева как одна из наиболее спорных в российской науке. В историческом развитии науки есть три эпохи, которые различают понимание того, что такое истина, которые характеризуются изменениями типа научной рациональности. В данной статье за основу понимания истины берется постнеклассиче-ская рациональность как наиболее отвечающая современным реалиям и применяется к теории этногенеза Л.Н. Гумилева, чтобы показать, могли ли ученые вывести эту теорию за рамки научности именно с позиции постнеклассического понимания истины.
Список литературы

1. Игошева М.А. Культурологический статус концепции этногенеза Л.Н. Гумилева : дис.. канд. филос. наук. Ростов н/Д, 1998. 163 с.

2. Бромлей Ю.В. Человек в этнической (национальной) системе // Вопросы философии. 1988. № 7. С. 16-28.

3. Кедров Б.М., Григулевич И.Р., Крывелев И.А. По поводу статьи Ю.М. Бородая «Этнические контакты и окружающая среда» // Природа. 1982. № 3. С. 88-91.

4. Шнирельман В.А. Хазарский миф: идеология политического радикализма в России и ее истоки. Москва ; Иерусалим : Мосты культуры, Гешарим, 2012. С. 59.

5. Лорен Р. Грэхэм. Естествознание, философия и науки о человеческом поведении в Советском Союзе / пер. с англ. М. : Политиздат, 1991. 480 с.

6. Бородай Ю.М. В поисках этногенного фактора // Природа. 1981. № 4. С. 124.

7. Ямщиков С.В. Лев Гумилев: ученый, пророк, человек. СПб., 2012. URL: http://www.gumilev-center.ru/?p=3985 (дата обращения: 17.03.2012).

8. Стебаков Д. А. Эволюция представлений об истинности знания в науке и технике : дис.. канд. филос. наук. М., 2009. С. 27-28.

9. Тычкин П.Б. Эвристический потенциал мифа в контексте постнеклассического образа науки : автореф. дис.. канд. филос. наук. Томск, 2013. 24 с.

10. Гумилев Л.Н. Гетерохронность увлажнения Евразии в Средние века (Ландшафт и этнос - 5) // Вестник ЛГУ. 1966. № 18. С. 81-90.

11. Маслова Е.В. Лев Николаевич Гумилев - символ объединения народов. URL: http//www.levgumilev.spbu.ru/node/293 (дата обращения: 17.03.2013).

12. Клейн Л. Горькие мысли «привередливого рецензента» об учении Л.Н. Гумилева // Скепсис. URL: http://scepsis.ru/library/id_86.html (дата обращения: 27.03.2017).

13. Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. М. : АСТ, 2002. 560 с.

14. Гумилев Л.Н. География этноса в исторический период. Л. : Наука, 1990. 279 с.

15. В. Огрызко вел беседу с Л.Н. Гумилевым // Советская литература. 1990. № 1. С. 72-76.

16. Лакатос И. Наука и псевдонаука. Выступление в радиопрограмме Открытого университета 30 июня 1973 г. // Центр изучения древней философии и классической традиции. URL: http://www.nsu.ru/classics/pythagoras/Lacatos.pdf (дата обращения: 04.04.2017).

17. Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера Земли. М. : АСТ, 2002. 560 с.

18. Савицкий П.Н. Географический обзор России-Евразии // Континент Евразия. М., 1997.

19. Монтескье Шарль Луи. Избранные произведения. М. : Госполитиздат, 1955. 800 с.

20. Руссо Жан Жак. Избранные сочинения. М. : Гослитиздат, 1961. Т. 3. 727 с.

21. Гердер Иоганн Готфрид. Избранные сочинения. М. : Гослитиздат, 1959. 391 с.

22. Мечников И.И. Академическое собрание сочинений. М. б. и., 1956. Т. 11. 265 с.

Tomsk State University Journal. 2017; : 160-164

L.N. Gumilyov's theory of ethnogenesis in the context of the concept of post-nonclassical rationality

Maslova E. K.

https://doi.org/10.17223/15617793/419/21

Abstract

In the article the problem of the scientific character of L.N. Gumilyov's ethnogenesis theory is investigated. This theory is one of the most disputable in the Russian science. L.N. Gumilyov is a unique scholar for the Russian science. He became part of the history of the Russian science and culture, he is the author of many works on history of the ancient and medieval peoples, on the history of the nomads, on the theory of ethnology, on history of Russia, on history of its ethnoses, cultures and churches, the author of the theory of passionarity equally interesting to biologists, physicists, climatologists, geologists and humanists. At the same time, his theory of ethnogenesis is among one of the most controversial theories. It causes wide interest not only in the scientific environment. In the historical development of science there are three periods which distinguish the understanding of what the truth is. These periods are characterized by changes of scientific rationality. Post-nonclassical rationality is taken as a basis for the understanding of the truth in this article. It mostly corresponds to modern realities, and is applied to L.N. Gumilyov's theory of ethnogenesis to show whether scientists could put this theory out of the scientific character framework from the position of the post-nonclassical understanding of the truth. Simple systems are studied in classical rationality. An object exists in itself, is independent of the subject learning it, therefore, its overall study is possible. The truth for classical science is a compliance of an object comprehensively available to studying with knowledge of it. It is the correspondent theory of the truth. Complex self-regulating systems become science research objects in nonclassical rationality. An object is not independent any more, it is hidden from the direct look of the researcher, it is available to an indirect study only, and in the course of cognition it combines with the means of studying, it is complex. In post-nonclassical rationality the pluralism of the truth goes deep, an orientation on creation of competitive models of reality rather than obtaining true knowledge becomes a methodological reference point of science. It is connected with the fact that the subject domain of post-nonclassical science becomes even more complicated, and scientific knowledge is even more often carried out within comprehensive programs by experts from various fields of knowledge. Any modern science can not work fully without attracting knowledge from other fields of knowledge any more. It is impossible to tell that L.N. Gumilyov's theory does not correspond to the understanding of the scientific character of post-nonclassical rationality at all. On the contrary, according to the main characteristics it does: it is rational, interdisciplinary, and critical remarks on the ambiguity of terms are perceived differently from the point of view of post-nonclassical rationality. Perhaps, only absolutization of the truth of the concept leaves a negative mark and by this criterion can be (though it is optional) removed from the scientific character framework. In such a perspective of studying, the concept is perceived differently, and it is impossible to put it out of scientific framework.
References

1. Igosheva M.A. Kul'turologicheskii status kontseptsii etnogeneza L.N. Gumileva : dis.. kand. filos. nauk. Rostov n/D, 1998. 163 s.

2. Bromlei Yu.V. Chelovek v etnicheskoi (natsional'noi) sisteme // Voprosy filosofii. 1988. № 7. S. 16-28.

3. Kedrov B.M., Grigulevich I.R., Kryvelev I.A. Po povodu stat'i Yu.M. Borodaya «Etnicheskie kontakty i okruzhayushchaya sreda» // Priroda. 1982. № 3. S. 88-91.

4. Shnirel'man V.A. Khazarskii mif: ideologiya politicheskogo radikalizma v Rossii i ee istoki. Moskva ; Ierusalim : Mosty kul'tury, Gesharim, 2012. S. 59.

5. Loren R. Grekhem. Estestvoznanie, filosofiya i nauki o chelovecheskom povedenii v Sovetskom Soyuze / per. s angl. M. : Politizdat, 1991. 480 s.

6. Borodai Yu.M. V poiskakh etnogennogo faktora // Priroda. 1981. № 4. S. 124.

7. Yamshchikov S.V. Lev Gumilev: uchenyi, prorok, chelovek. SPb., 2012. URL: http://www.gumilev-center.ru/?p=3985 (data obrashcheniya: 17.03.2012).

8. Stebakov D. A. Evolyutsiya predstavlenii ob istinnosti znaniya v nauke i tekhnike : dis.. kand. filos. nauk. M., 2009. S. 27-28.

9. Tychkin P.B. Evristicheskii potentsial mifa v kontekste postneklassicheskogo obraza nauki : avtoref. dis.. kand. filos. nauk. Tomsk, 2013. 24 s.

10. Gumilev L.N. Geterokhronnost' uvlazhneniya Evrazii v Srednie veka (Landshaft i etnos - 5) // Vestnik LGU. 1966. № 18. S. 81-90.

11. Maslova E.V. Lev Nikolaevich Gumilev - simvol ob\"edineniya narodov. URL: http//www.levgumilev.spbu.ru/node/293 (data obrashcheniya: 17.03.2013).

12. Klein L. Gor'kie mysli «priveredlivogo retsenzenta» ob uchenii L.N. Gumileva // Skepsis. URL: http://scepsis.ru/library/id_86.html (data obrashcheniya: 27.03.2017).

13. Gumilev L.N. Etnogenez i biosfera Zemli. M. : AST, 2002. 560 s.

14. Gumilev L.N. Geografiya etnosa v istoricheskii period. L. : Nauka, 1990. 279 s.

15. V. Ogryzko vel besedu s L.N. Gumilevym // Sovetskaya literatura. 1990. № 1. S. 72-76.

16. Lakatos I. Nauka i psevdonauka. Vystuplenie v radioprogramme Otkrytogo universiteta 30 iyunya 1973 g. // Tsentr izucheniya drevnei filosofii i klassicheskoi traditsii. URL: http://www.nsu.ru/classics/pythagoras/Lacatos.pdf (data obrashcheniya: 04.04.2017).

17. Gumilev L.N. Etnogenez i biosfera Zemli. M. : AST, 2002. 560 s.

18. Savitskii P.N. Geograficheskii obzor Rossii-Evrazii // Kontinent Evraziya. M., 1997.

19. Montesk'e Sharl' Lui. Izbrannye proizvedeniya. M. : Gospolitizdat, 1955. 800 s.

20. Russo Zhan Zhak. Izbrannye sochineniya. M. : Goslitizdat, 1961. T. 3. 727 s.

21. Gerder Iogann Gotfrid. Izbrannye sochineniya. M. : Goslitizdat, 1959. 391 s.

22. Mechnikov I.I. Akademicheskoe sobranie sochinenii. M. b. i., 1956. T. 11. 265 s.