Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 176-181

Влияние коммунистической идеологии на мировые и этнические религии в Еврейской автономной области в XX в.

Хайницкая Э. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/417/25

Аннотация

Приводятся методы и формы борьбы советской власти с верующими Еврейской автономной области. Антирелигиозная пропаганда в области базировалась на постановлениях, декретах. Атеистическая работа в основном состояла из проведения лекций, вечеров вопросов и ответов и т.д. Представлена работа общества «Знание» как главного агитационного органа в стране. Исследуется деятельность религиозных культов. Выявлены особенности существования мировых и этнических религий ЕАО. Представлена хронология изменения религиозной ситуации в области.
Список литературы

1. Дударенок С.М. Религиозная ситуация на Российском Дальнем Востоке: История и современность // Россия и АТР. 2004. № 2. С. 130 140.

2. Чурилина Т.И. Антицерковная политика Советского государства на Дальнем Востоке во второй половине 1930-х гг. // Общество: фило софия, история, культура. 2016. № 5. С. 65-67.

3. Сердюк М.Б. Русская православная церковь на советском Дальнем Востоке (1939-1955 гг.) // Россия и АТР. 2007. № 1. С. 30-39.

4. Федирко О.П. Коллективные формы атеистической работы на Дальнем Востоке в 50-70-е годы XX в. // Власть и управление на Востоке России. 2009. № 2 (47). С. 88-94.

5. Научно-справочная библиотека Государственного архива Хабаровского края (далее - НСБ ГАХК). СУР РКП. Отдел первый. 1918. 26 янв. С. 272-273 (Инв. № 2549).

6. НСБ ГАХК. Восьмой съезд РКП(б). Март 1919 г. Протоколы. М., 1959. С. 435 (Инв. № 4413).

7. Государственный архив Хабаровского края (далее - ГАХК). Ф. П.-138. Оп. 1. Д. 3. Л. 158-159, 162-163.

8. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 4. Д. 73. Л. 40-41.

9. Бренер И.С. Страна Биробиджан. Биробиджан: Приамурский государственный университет им. Шолом-Алейхема, 2013. 252 с.

10. ГАХК. Ф. Р.-137. Оп. 10. Д. 236. Л. 6.

11. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 3. Д. 6. Л. 48-58.

12. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 4. Д. 129. Л. 5.

13. НСБ ГАХК. СУР РКП. Отдел первый. 1918. 23 янв. № 17. С. 260-261 (Инв. № 2549).

14. ГАХК. Ф. Р.-137. Оп. 8. Д. 45. Л. 3-4.

15. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 1. Д. 2. Л. 8-10.

16. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 2. Д. 1. Л. 48.

17. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 3. Д. 18. Л. 1-2, 7-8.

18. Аргудяева Ю.В. Старообрядцы в Приамурье и Приморье // Конфессии народов Сибири в XVII - начале XX в. : развитие и взаимодей ствие : материалы Всерос. науч. конф. Иркутск : Оттиск, 2005. С. 212-214.

19. Новый - таежное селение старообрядцев // Биробиджанер Штерн. 2012. 18 апр. URL: http://www.gazetaeao.ru/novyj-taezhnoe-seleniestaroobrydtsev html, свободный.

20. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 3. Д.5. Л. 16-17.

21. ГАХК. Ф. Р.-1359. Оп. 4. Д. 83. Л. 114-116.

Tomsk State University Journal. 2017; : 176-181

The influence of the communist ideology on world and ethnic religions in the Jewish Autonomous Region in the 20th century

Khainitskaya E. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/417/25

Abstract

There were different religions such as Judaism, Orthodoxy, Seventh-day Adventism, Baptism and other Christian denominations in the 20th century in the Jewish Autonomous Region. The aim of this paper is to determine the degree of the Soviet government influence on the existence of religious communities. The tasks of the research are: 1) to analyze the methods of anti-religious struggle in the Jewish Autonomous Region; 2) to consider the religious situation; 3) to determine the stages of interaction of public authorities with the believers. Methods of this study are historical-comparative, historical-typological, the method of historical periodization. This article is based on archival materials, i.e. the works of S.M. Dudarenok, O.P. Fedirko, T.I. Churilina, M.B. Serdyuk, Yu.V. Ar-gudyaeva. Judaism and Christian denominations appeared simultaneously in the Jewish Autonomous Region. They were brought by immigrants from the western regions of Russia. By 1936, there were no registered religious communities in the JAR. The number of believers was small and virtually unchangeable for many years. Communist authorities were very energetic in their anti-religious propaganda. In 1923, the Amur Gubkom (Regional Committee) of the R.C.P.(B.) (the Russian Communist Party (Bolsheviks)) defined specific methods of struggling against religion in the region. There were atheist propaganda methods, i.e. the split of the church, eradication of religious holidays, lectures, anti-religious clubs. Outreach activities (propaganda) were expanded by the society Znanie. It organized book exhibitions, anti-religious meetings. Specially trained lecturers performed anti-religious reports there. The society Znanie invited officials and public prosecutors to organize these meetings. In 1948, the first Jewish community was registered and the first synagogue was opened. But in 1985 this community ceased to exist. Besides the Jewish community there were Minya groups. In the 1950s, Orthodox believers became active. They publicly held religious services. In the late 1980s, Orthodoxy began to strengthen its position. Old Believers, Doukhobors (Spirit Wrestlers), Old Believers-Kerzhaks lived in the JAR. The Soviet authorities often united them into one religious group. In 1978, the first religious community of Evangelical Christians-Baptists was registered. A small group of Seventh-day Adventists was formed in the middle of the 20th century in the JAR. In the process of the study the author came to the following conclusion: the religious situation in the Jewish Autonomous Region was ambiguous. There were no registered religious cults in the region for a long time. Since the 1950s, the faithful became more active; they publicly held services, sermons, meetings, and since the 1970s, many religious communities began to register their activities, which contributed to the formation of the religious outlook of the Jewish Autonomous Region citizens.
References

1. Dudarenok S.M. Religioznaya situatsiya na Rossiiskom Dal'nem Vostoke: Istoriya i sovremennost' // Rossiya i ATR. 2004. № 2. S. 130 140.

2. Churilina T.I. Antitserkovnaya politika Sovetskogo gosudarstva na Dal'nem Vostoke vo vtoroi polovine 1930-kh gg. // Obshchestvo: filo sofiya, istoriya, kul'tura. 2016. № 5. S. 65-67.

3. Serdyuk M.B. Russkaya pravoslavnaya tserkov' na sovetskom Dal'nem Vostoke (1939-1955 gg.) // Rossiya i ATR. 2007. № 1. S. 30-39.

4. Fedirko O.P. Kollektivnye formy ateisticheskoi raboty na Dal'nem Vostoke v 50-70-e gody XX v. // Vlast' i upravlenie na Vostoke Rossii. 2009. № 2 (47). S. 88-94.

5. Nauchno-spravochnaya biblioteka Gosudarstvennogo arkhiva Khabarovskogo kraya (dalee - NSB GAKhK). SUR RKP. Otdel pervyi. 1918. 26 yanv. S. 272-273 (Inv. № 2549).

6. NSB GAKhK. Vos'moi s\"ezd RKP(b). Mart 1919 g. Protokoly. M., 1959. S. 435 (Inv. № 4413).

7. Gosudarstvennyi arkhiv Khabarovskogo kraya (dalee - GAKhK). F. P.-138. Op. 1. D. 3. L. 158-159, 162-163.

8. GAKhK. F. R.-1359. Op. 4. D. 73. L. 40-41.

9. Brener I.S. Strana Birobidzhan. Birobidzhan: Priamurskii gosudarstvennyi universitet im. Sholom-Aleikhema, 2013. 252 s.

10. GAKhK. F. R.-137. Op. 10. D. 236. L. 6.

11. GAKhK. F. R.-1359. Op. 3. D. 6. L. 48-58.

12. GAKhK. F. R.-1359. Op. 4. D. 129. L. 5.

13. NSB GAKhK. SUR RKP. Otdel pervyi. 1918. 23 yanv. № 17. S. 260-261 (Inv. № 2549).

14. GAKhK. F. R.-137. Op. 8. D. 45. L. 3-4.

15. GAKhK. F. R.-1359. Op. 1. D. 2. L. 8-10.

16. GAKhK. F. R.-1359. Op. 2. D. 1. L. 48.

17. GAKhK. F. R.-1359. Op. 3. D. 18. L. 1-2, 7-8.

18. Argudyaeva Yu.V. Staroobryadtsy v Priamur'e i Primor'e // Konfessii narodov Sibiri v XVII - nachale XX v. : razvitie i vzaimodei stvie : materialy Vseros. nauch. konf. Irkutsk : Ottisk, 2005. S. 212-214.

19. Novyi - taezhnoe selenie staroobryadtsev // Birobidzhaner Shtern. 2012. 18 apr. URL: http://www.gazetaeao.ru/novyj-taezhnoe-seleniestaroobrydtsev html, svobodnyi.

20. GAKhK. F. R.-1359. Op. 3. D.5. L. 16-17.

21. GAKhK. F. R.-1359. Op. 4. D. 83. L. 114-116.