Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2017; : 163-168

Большевизм в культурно-исторической концепции Освальда Шпенглера

Терехов О. Э.

https://doi.org/10.17223/15617793/417/23

Аннотация

Анализируется оценка известным немецким философом истории, культурологом, идеологом «консервативной революции» Освальдом Шпенглером большевизма в контексте своей культурно-исторической концепции и истории России. Автор рассматривает эволюцию взглядов Шпенглера на русские происхождение и генезис большевизма. Делается вывод о том, что проблемы истории России и русского большевизма занимали важное место в культурно-исторической концепции Шпенглера, так как он отводил России одно из ключевых мест в мировой истории.
Список литературы

1. Терехов О.Э. Феномен «консервативной революции» в Веймарской республике в историографии ФРГ: основные концепции и проблемы интерпретации. Кемерово: Кемер. гос. ун-т, 2011.

2. Артамошин С.В. Понятия и позиции консервативной революции: интеллектуальное течение «консервативной революции» в политиче ской жизни Веймарской республики. Брянск, 2011.

3. Женин И.А. «Октябрь» в контексте консервативной революции в Германии // Горбачевские чтения. М. : Горбачев-Фонд, 2008. Вып. 6. С. 66-73.

4. Женин И. А. Восприятие России консервативными интеллектуалами Германии (1919-1933 гг.) : автореф. дис.. канд. ист. наук. М., 2010.

5. Koktanek A.M. Oswald Spengler und seiner Zeit. MUnchen : Beck, 1968.

6. Ulmen G.L. Metaphysik des Morgenlandes: Spengler Uber RuBland // Spengler heute. Sechs Essays / Mit einem Vorwort von Hermann LUbbe. Hrsg. von Peter Christian Ludz. MUnchen : Beck, 1980. S. 123-173.

7. Felken D. Oswald Spengler: Konservativer Denker zwischen Kaiserreich und Diktatur. MUnchen : Beck, 1988.

8. Афанасьев В.В. Либеральное и консервативное // О. Шпенглер. Политические произведения. М. : Канон+РОИИ; Реабилитация, 2009. С. 223-526.

9. Могильницкий Б.Г. История исторической мысли XX века: Курс лекций. Вып. 1 : Кризис историзма. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2001.

10. Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. Т. 1: Гештальт и действительность. М. : Мысль, 1993.

11. Шпенглер О. Пруссачество и социализм. М. : Праксис, 2002.

12. Spengler O. Politische Schriften. MUnchen : Beck, 1933.

13. Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. Т. 2: Всемирно-исторические перспективы. М. : Мысль, 1998.

14. Шпенглер О. Двойной лик России и немецкие восточные проблемы // О. Шпенглер. Политические произведения. М. : Канон+РОИИ Реабилитация, 2009. С. 5-20.

15. Шпенглер О. Воссоздание германского рейха. СПб. : Владимир Даль, 2015.

16. Шпенглер О. Годы решений. М. : Скимень, 2006.

Tomsk State University Journal. 2017; : 163-168

Bolshevism in Oswald Spengler's cultural and historical concept

Terekhov O. E.

https://doi.org/10.17223/15617793/417/23

Abstract

The paper considers the views of the prominent German history philosopher and culturologist Oswald Spengler on the emergence, genesis and essence of Russian Bolshevism in the context of his cultural and historical concept. The author aims to analyze the evolution of Spengler's perception of Bolshevism as a phenomenon of the Russian and world history. The paper is based on Spengler's works, where he repeatedly referred to the Russian history and Bolshevism. The author notes that the ideologists of the German "Conservative Revolution" showed considerable interest in the Bolshevism experiment in Russia, Spengler's views being the most comprehensive. His principle ideas about Russian Bolshevism are expressed in his works of the late 1910s - early 1920s: The Decline of the West and Prussianism and Socialism. The issue of Russian Bolshevism was interesting for Spengler in two ways: firstly, in the context of the history of Russia, to which Spengler attributed an important place in the world history. Secondly, as the most prominent ideologist of "Prussian socialism", Spengler repudiated Marxist socialism, to which he attributed Russian Bolshevism. Speaking of Bolshevism as a phenomenon of the Russian and world history, Spengler claimed that it emerged from Russian culture, which was initially alien to the Faustian culture of the West and rejected the very essence of the Western rationality type. Spengler argued that along with Peter I's reforms Bolshevism became the second attempt of "Westernization of the Russian history". Yet, according to Spengler, despite having emerged from the western influence on Russian culture, Russian Bolshevism showed all the generic features of the latter: the religious struggle of the Russian soul, the Tatar despotism, and the unbridgeable gap between the upper layer of the society and the people (the peasants). Despite the influence of the Marxist ideology on the Russian Bolsheviks, for practical reasons they started transforming it according to the traditions of Russian culture. Spengler also made a paradoxical conclusion about the economic structure of Soviet Russia. Bolshevism tended to imitate and copy the western forms of economy, but implemented them according to the Russian-Asian traditions of the despotic state. In Spengler's works of the early 1930s he called Russia the "Mistress" of Asia. Thus, Spengler understood Bolshevism in a new way, as a component of the struggle of "Asia" against "Europe". The author of the paper concludes that Spengler's original understanding of the essence of Russian Bolshevism lay in acknowledging its dual character, which was expressed in the synthesis of the ideas of the Western Faustian culture and the Russian-Asian worldview.
References

1. Terekhov O.E. Fenomen «konservativnoi revolyutsii» v Veimarskoi respublike v istoriografii FRG: osnovnye kontseptsii i problemy interpretatsii. Kemerovo: Kemer. gos. un-t, 2011.

2. Artamoshin S.V. Ponyatiya i pozitsii konservativnoi revolyutsii: intellektual'noe techenie «konservativnoi revolyutsii» v politiche skoi zhizni Veimarskoi respubliki. Bryansk, 2011.

3. Zhenin I.A. «Oktyabr'» v kontekste konservativnoi revolyutsii v Germanii // Gorbachevskie chteniya. M. : Gorbachev-Fond, 2008. Vyp. 6. S. 66-73.

4. Zhenin I. A. Vospriyatie Rossii konservativnymi intellektualami Germanii (1919-1933 gg.) : avtoref. dis.. kand. ist. nauk. M., 2010.

5. Koktanek A.M. Oswald Spengler und seiner Zeit. MUnchen : Beck, 1968.

6. Ulmen G.L. Metaphysik des Morgenlandes: Spengler Uber RuBland // Spengler heute. Sechs Essays / Mit einem Vorwort von Hermann LUbbe. Hrsg. von Peter Christian Ludz. MUnchen : Beck, 1980. S. 123-173.

7. Felken D. Oswald Spengler: Konservativer Denker zwischen Kaiserreich und Diktatur. MUnchen : Beck, 1988.

8. Afanas'ev V.V. Liberal'noe i konservativnoe // O. Shpengler. Politicheskie proizvedeniya. M. : Kanon+ROII; Reabilitatsiya, 2009. S. 223-526.

9. Mogil'nitskii B.G. Istoriya istoricheskoi mysli XX veka: Kurs lektsii. Vyp. 1 : Krizis istorizma. Tomsk : Izd-vo Tom. un-ta, 2001.

10. Shpengler O. Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoi istorii. T. 1: Geshtal't i deistvitel'nost'. M. : Mysl', 1993.

11. Shpengler O. Prussachestvo i sotsializm. M. : Praksis, 2002.

12. Spengler O. Politische Schriften. MUnchen : Beck, 1933.

13. Shpengler O. Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoi istorii. T. 2: Vsemirno-istoricheskie perspektivy. M. : Mysl', 1998.

14. Shpengler O. Dvoinoi lik Rossii i nemetskie vostochnye problemy // O. Shpengler. Politicheskie proizvedeniya. M. : Kanon+ROII Reabilitatsiya, 2009. S. 5-20.

15. Shpengler O. Vossozdanie germanskogo reikha. SPb. : Vladimir Dal', 2015.

16. Shpengler O. Gody reshenii. M. : Skimen', 2006.