Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2016; : 176-180

Этническая консолидация или конструирование: проблема генезиса традиционных культур

Шерстова Л. И.

https://doi.org/ 10.17223/15617793/402/24

Аннотация

Ставится проблема происхождения и возрождения традиционных культур в рамках примордиалистского и конструктивистского подходов. Не отрицая значимости последнего при анализе современных идентичностей, делается вывод о необходимости изучения направленности этнических процессов, которые определяют не только степень сохранения традиционных культур, но вследствие консолидации разноэтничных компонентов в новую этническую общность создают и новые идентичности, в том числе этническую и культурную, которые являются модифицированными вариантами прежних традиционных культур.
Список литературы

1. Геллнер Э. Нации и национализм. М. : Прогресс, 1991. 319 с.

2. Барт Ф. Этнические группы и социальные границы. М. : Новое издательство, 2006. 328 с.

3. Леви-Стросс К. Структурная антропология. М. : ЭКСМО-Пресс, 2001. 512 с.

4. Токарев С. А. История зарубежной этнографии. М. : Наука, 1978. 352 с.

5. Бромлей Ю.В. Очерки теории этноса. М. : Наука, 1983. 411 с.

6. Конвенция 169 МКТ ООН // Статус малочисленных народов России. М. : Юрид. лит., 1994. С. 52-64.

7. Ярилов А.А. Кизильцы и их хозяйство. Юрьев, 1899. 366 с.

8. Шерстова Л.И. Бурханизм: истоки этноса и религии. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2010. 288 с.

9. Шерстова Л.И. Этнокультурные общности Горного Алтая в XVII-XVIII вв.: этническая идентичность в историческом контексте // Вест ник Томского государственного университета. 2015. № 395. С. 142-146.

10. Потапов Л.П. Очерки по истории алтайцев. М. ; Л. : АН СССР, 1953. 442 с.

Tomsk State University Journal. 2016; : 176-180

Ethnic consolidation versus construction: traditional cultures genesis problem

Sherstova L. L.

https://doi.org/ 10.17223/15617793/402/24

Abstract

The problem of traditional culture preservation and resurrection is timely, scientifically and socially significant. Traditional culture, being one of the identity levels, is studied by foreign scientists within the frame of a constructivist approach. Some important conclusions have been made in this direction: one of them describes the artificial nature of ideological perceptions and cultural phenomena created by a certain person or national (political) elite. Rejecting the principle of historicism gives an additional opportunity to analyze the current situation, but does not have any prognostic potential. Studying an ideological phenomenon but not considering the ethnic condition of a social entity in which a construct is placed does not give information on its historical age. Meanwhile, taking as a basis some conceptual ideas of Russian ethnologists on the importance of ethnic consolidation (leading to creation of ethnic conscience, identity, and thus creating one's own culture), it is possible to state that this process on the whole leads to an active search for "new" identities of different levels, starting from ethnic to cultural and then to political ones. During this process, national (political) elite becomes an "executor" for this "order". To make society adopt a construct, it should fit not only the emotional state, but also be based on values and beliefs of that very society, in other words it should take a tradition as a foundation. If migration, acculturation, assimilation are prevailing among ethnic processes, then a tradition will also be smooth, discrete, and members of this society will not be able to relate it to their previous experience. In this case a full denial of such a tradition occurs, and for some time society may entrench itself to ideological constructs which will further its own destruction. The article describes the creation of a "new" traditional culture in Altai society using several Siberian sources. This process is presented as a result of their ethnic consolidation and an "answer" to the historical challenges of the 20th century.
References

1. Gellner E. Natsii i natsionalizm. M. : Progress, 1991. 319 s.

2. Bart F. Etnicheskie gruppy i sotsial'nye granitsy. M. : Novoe izdatel'stvo, 2006. 328 s.

3. Levi-Stross K. Strukturnaya antropologiya. M. : EKSMO-Press, 2001. 512 s.

4. Tokarev S. A. Istoriya zarubezhnoi etnografii. M. : Nauka, 1978. 352 s.

5. Bromlei Yu.V. Ocherki teorii etnosa. M. : Nauka, 1983. 411 s.

6. Konventsiya 169 MKT OON // Status malochislennykh narodov Rossii. M. : Yurid. lit., 1994. S. 52-64.

7. Yarilov A.A. Kizil'tsy i ikh khozyaistvo. Yur'ev, 1899. 366 s.

8. Sherstova L.I. Burkhanizm: istoki etnosa i religii. Tomsk : Izd-vo Tom. gos. un-ta, 2010. 288 s.

9. Sherstova L.I. Etnokul'turnye obshchnosti Gornogo Altaya v XVII-XVIII vv.: etnicheskaya identichnost' v istoricheskom kontekste // Vest nik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2015. № 395. S. 142-146.

10. Potapov L.P. Ocherki po istorii altaitsev. M. ; L. : AN SSSR, 1953. 442 s.