Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2016; : 46-51

Функционирование отсубстантивных глаголов в бизнес-дискурсе (корпусный анализ текстов «The Financial Times»)

Смирнова Е. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/413/7

Аннотация

Рассматриваются функциональные свойства английских отсубстантивных глаголов в бизнес-дискурсе. Для изучения от-субстантивных глаголов, функционирующих в корпусе текстов британской деловой газеты «The Financial Times», привлекался комплекс исследовательских методов: корпусный анализ, лексикографический анализ, дискурсивный анализ. Делается вывод об увеличении числа отсубстантивных глаголов, приводится их классификация по типу пропозиции, а также анализируются причины широкой распространенности в бизнес-дискурсе глаголов с метафорическим значением.
Список литературы

1. Назарова Т.Б. Современный англоязычный бизнес-дискурс: семиотический аспект // Теоретические и прикладные аспекты изучения речевой деятельности. 2013. Т. 8, № 1. С. 150-155.

2. Томашевская К.В. Лексическое представление языковой личности в современном экономическом дискурсе. СПб., 1998. 134 с.

3. Аксютенкова Л. Г. Деривация как способ терминологической концептуализации экономической когнитивной сферы // Вестник Адыгей ского государственного университета. Сер. 2: филология и искусствоведение. 2010. № 4. С. 68-72.

4. Гурьева З.И. Бизнес-текст как явление культуры // Язык. Этнос. Сознание : материалы междунар. науч. конф. (24-25 апреля 2003 г.). Майкоп, 2003. Т. 2. С. 38-46.

5. Данюшина Ю.В. Бизнес-лингвистика - новое синергетическое направление прикладной лингвистики // Вестник Ленинградского государ ственного университета им. А.С. Пушкина. 2010. Т. 1, № 2. С. 133-140.

6. Колтунова М.В. Язык и деловое общение: Нормы, риторика, этикет. М., 2000. 271 с.

7. Bargiela-Chiappini F., Nickerson C., Planken B. Business discourse. Palgrave Macmillan. 2007. 282 р.

8. Bhatia V.K. Genre analysis, ESP and professional practice // English for Specific Purposes. 2008. № 27. Р. 161-174.

9. Charles M. Business negotiations: Interdependence between discourse and the business relationship // English for Specific Purposes. 1996. № 15 (1). 1996. Р. 19-36.

10. McEnery T., Wilson A. Corpus linguistics: An introduction. Edinburgh University Press. 2001. 235 р.

11. Mair C. et al. Short term diachronic shifts in part-of-speech frequencies: A comparison of the tagged LOB and F-LOB corpora // International Journal of Corpus Linguistics. 2003. Vol. 7, № 2. Р. 245-264.

12. Rose J.H. Principled Limitations on Productivity of Denominal Verbs // Foundations of Language. 1973. Vol. 10, № 4. Р. 509-526.

13. Jackendoff R. Sematic Structures. MIT Press, 1990. 322 р.

14. Clark E.V., Clark H.H. When Nouns Surface as Verbs // Language. 1979. Vol. 55, № 4. Р. 767-811.

15. Панкрац Ю.Г. Пропозициональные структуры и их роль в формировании языковых единиц разных уровней : дис.. д-ра филол. наук. М., 1992. 333 с.

16. Гричин С.В., Демешкина Т.А. Аппликативный потенциал когнитивно-дискурсивной модели авторизации // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2014. № 6 (32). C. 5-16.

17. Матвеева Т.В. Учебный словарь: русский язык, культура речи, стилистика, риторика. М. : Флинта ; Наука, 2003. 432 с.

18. Метафора в языке и тексте / отв. ред. В.Н. Телия. М. : Наука, 1988. 176 с.

19. Goatly A. Critical Reading and Writing. London : Routledge, 1997. 364 р.

20. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago : Chicago University Press, 1980. 276 с.

21. Lakoff G. The contemporary theory of metaphor / ed. by A. Ortony, Metaphor and Thought. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1993. Р. 202-251.

22. Маругина Н.И. Метафора в процессе текстопорождения (на материале повести М.А. Булгакова «Собачье сердце» и ее переводов) : авто-реф. дис. канд. филол. наук. Томск, 2005. 24 с.

Tomsk State University Journal. 2016; : 46-51

Functioning of denominal verbs in business discourse (corpus-based analysis of texts from the Financial Times)

Smirnova E. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/413/7

Abstract

The paper is devoted to the examination of functional properties of English denominal verbs in business discourse. Although de-nominal verbs formed via transmutation from nouns make up a significant class of English verbs, their functioning in business discourse remains understudied. This justifies the novelty and relevance of the work. The study is based on the data of the British business newspaper the Financial Times. The corpus of the Financial Times articles referring to 2014-2015 and comprising more than 621,000 words was collected. A number of research methods were employed. At the first stage a quantitative analysis was conducted to determine the number of denominal verbs functioning in the corpus and to compare the data gained with that of the LOB corpus. The comparison of the Financial Times corpus and the subcorpus of press of the LOB corpus, which refers to 1961, allowed the author to draw a conclusion that the quantity of denominal verbs in the British press increased over the 50-year period. In the FT corpus 163 denominal verbs were found and analysed with the lexicographical and contextual methods for further classification. In the paper the classification of denominal verbs based on the type of proposition is given. When analysing the type of proposition the attention is focused not on the predicate but on the actant which is determined by the parent noun. To have reasons to put a verb into a particular group, their definitions in an English-English dictionary, their translation given in an English-Russian dictionary, the context the verb is used in and, in some cases, the etymology of the verb were analysed. The classification includes six groups of verbs: verbs with incorporated subject (e.g. to witness, to doctor), verbs with incorporated object (e.g. to bill, to tag), verbs with incorporated locative (e.g. to shop, to house), verbs with incorporated instrument (e.g. to e-mail, to pen), verbs with incorporated resultative (e.g. to clone, to draft) and verbs with incorporated descriptive (e.g. to axe, to balloon). The final group of verbs, whose meaning is based on metaphor, turned out to be the most numerous in the corpus (29 % of all the denominal verbs). The author believes it can be explained by the presence of evaluation in this type of discourse and by the important role metaphor plays in the formation of concepts because of the complexity of processes and phenomena business discourse is characterised by.
References

1. Nazarova T.B. Sovremennyi angloyazychnyi biznes-diskurs: semioticheskii aspekt // Teoreticheskie i prikladnye aspekty izucheniya rechevoi deyatel'nosti. 2013. T. 8, № 1. S. 150-155.

2. Tomashevskaya K.V. Leksicheskoe predstavlenie yazykovoi lichnosti v sovremennom ekonomicheskom diskurse. SPb., 1998. 134 s.

3. Aksyutenkova L. G. Derivatsiya kak sposob terminologicheskoi kontseptualizatsii ekonomicheskoi kognitivnoi sfery // Vestnik Adygei skogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 2: filologiya i iskusstvovedenie. 2010. № 4. S. 68-72.

4. Gur'eva Z.I. Biznes-tekst kak yavlenie kul'tury // Yazyk. Etnos. Soznanie : materialy mezhdunar. nauch. konf. (24-25 aprelya 2003 g.). Maikop, 2003. T. 2. S. 38-46.

5. Danyushina Yu.V. Biznes-lingvistika - novoe sinergeticheskoe napravlenie prikladnoi lingvistiki // Vestnik Leningradskogo gosudar stvennogo universiteta im. A.S. Pushkina. 2010. T. 1, № 2. S. 133-140.

6. Koltunova M.V. Yazyk i delovoe obshchenie: Normy, ritorika, etiket. M., 2000. 271 s.

7. Bargiela-Chiappini F., Nickerson C., Planken B. Business discourse. Palgrave Macmillan. 2007. 282 r.

8. Bhatia V.K. Genre analysis, ESP and professional practice // English for Specific Purposes. 2008. № 27. R. 161-174.

9. Charles M. Business negotiations: Interdependence between discourse and the business relationship // English for Specific Purposes. 1996. № 15 (1). 1996. R. 19-36.

10. McEnery T., Wilson A. Corpus linguistics: An introduction. Edinburgh University Press. 2001. 235 r.

11. Mair C. et al. Short term diachronic shifts in part-of-speech frequencies: A comparison of the tagged LOB and F-LOB corpora // International Journal of Corpus Linguistics. 2003. Vol. 7, № 2. R. 245-264.

12. Rose J.H. Principled Limitations on Productivity of Denominal Verbs // Foundations of Language. 1973. Vol. 10, № 4. R. 509-526.

13. Jackendoff R. Sematic Structures. MIT Press, 1990. 322 r.

14. Clark E.V., Clark H.H. When Nouns Surface as Verbs // Language. 1979. Vol. 55, № 4. R. 767-811.

15. Pankrats Yu.G. Propozitsional'nye struktury i ikh rol' v formirovanii yazykovykh edinits raznykh urovnei : dis.. d-ra filol. nauk. M., 1992. 333 s.

16. Grichin S.V., Demeshkina T.A. Applikativnyi potentsial kognitivno-diskursivnoi modeli avtorizatsii // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya. 2014. № 6 (32). C. 5-16.

17. Matveeva T.V. Uchebnyi slovar': russkii yazyk, kul'tura rechi, stilistika, ritorika. M. : Flinta ; Nauka, 2003. 432 s.

18. Metafora v yazyke i tekste / otv. red. V.N. Teliya. M. : Nauka, 1988. 176 s.

19. Goatly A. Critical Reading and Writing. London : Routledge, 1997. 364 r.

20. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago : Chicago University Press, 1980. 276 s.

21. Lakoff G. The contemporary theory of metaphor / ed. by A. Ortony, Metaphor and Thought. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1993. R. 202-251.

22. Marugina N.I. Metafora v protsesse tekstoporozhdeniya (na materiale povesti M.A. Bulgakova «Sobach'e serdtse» i ee perevodov) : avto-ref. dis. kand. filol. nauk. Tomsk, 2005. 24 s.