Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2016; : 171-176

«С Советским Союзом навсегда!»: лозунги и образы восточноевропейского плаката 1948-1956 гг.

Федосов Е. А.

https://doi.org/10.17223/15617793/411/23

Аннотация

В статье на примере лозунгов и образов агитационных плакатов Венгрии, ГДР, Польши и Чехословакии за период 19481956 гг. рассматривается опыт распространения советских ценностей, институтов и практик среди народов, различающихся менталитетом и исторической судьбой. В рамках предпринимаемого анализа предлагается количественная и качественная характеристика имеющихся плакатных материалов, нацеленная как на определение роли СССР в восточноевропейской пропаганде, так и на выявление в ней национальной специфики.
Список литературы

1. Кортунов С.В. Национальная идентичность. Постижение смысла. М., 2009. 589 с.

2. Холодная война. 1945-1963 гг. Историческая ретроспектива / отв. ред. Н.И. Егорова, А.О. Чубарьян. М., 2003. 640 с.

3. Гаджиев К.С. Национальная идентичность: концептуальный аспект // Вопросы философии. 2011. № 10. С. 3-16.

4. План мероприятий по пропаганде среди населения идей советского патриотизма. Документ агитпропа ЦК от 18.04.1947. URL: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69334, свободный (дата обращения: 04.03.2016).

5. Проект Постановления ЦК ВКП(б) «Об освещении внешнеполитических вопросов в советской печати и о советской пропаганде за рубе жом» от 13.08.1946. URL: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69294, свободный (дата обращения: 04.03.2016).

6. Быстрова Н.Е. СССР и формирование военно-блокового противостояния в Европе (1945-1955 гг.). М., 2007. 592 с.

7. Докладная записка Комитета информации при МИД СССР в Президиум ЦК КПСС «О преодолении правооппортунистических ошибок в Венгерской Народной Республике» // Венгерские события 1956 года глазами КГБ и МВД СССР. М., 2009. С. 63-69.

8. Правда. 1953.

9. Правда. 1956.

10. Центр документации новейшей истории Томской области. Ф. 607. Оп. 1. Д. 2396.

Tomsk State University Journal. 2016; : 171-176

With the Soviet Union Forever!": Slogans and images of the East European posters of 1948-1956

Fedosov E. A.

https://doi.org/10.17223/15617793/411/23

Abstract

The article studies the spreading of the Soviet values, institutions and practices among the nations different in mentality and historical fate by analyzing slogans and images of about 400 propaganda posters of Hungary, GDR, Poland and Czechoslovakia of 1948-1956. The analysis implies a quantitative and qualitative description of the visual material to determine the USSR's factor in the East European propaganda as well as to identify the national specific features in it. All the posters may be classified into four groups. The first one is lists about politically neutral everyday topics. The second, most numerous, group includes materials with clearly expressed stylistic borrowings from the Soviet visual propaganda, but the USSR did not appear in it directly. The third group is posters in which images connected with the USSR (and eventually other socialistic countries) were used. Finally, the fourth, least numerous, group of posters contained nationally colored topics. This classification and the following analysis of each group of posters showed that materials of the East European countries were completely influenced by the USSR. Their style and the special place of our country in their content confirm it. When some Communist Bloc states revised the policy of borrowing of the USSR's experience after the crisis year of 1956, the political poster practically stopped to develop like it was during the late 1940s and early 1950s. This circumstance allows assuming that visual propaganda as a system of ideologically colored slogans and images referring to all the aspects of the society's existence was a purely Soviet precedent. As for constructing of an identity, the emphasis was made on forming a fundamentally new type of self-consciousness, where national specifics was attributed to rather narrow, eventual contexts. However, it seems that the mechanic transfer of the Soviet lifestyle to the East European background was not sufficient for a fully positive perception of the USSR and the new values of socialism.
References

1. Kortunov S.V. Natsional'naya identichnost'. Postizhenie smysla. M., 2009. 589 s.

2. Kholodnaya voina. 1945-1963 gg. Istoricheskaya retrospektiva / otv. red. N.I. Egorova, A.O. Chubar'yan. M., 2003. 640 s.

3. Gadzhiev K.S. Natsional'naya identichnost': kontseptual'nyi aspekt // Voprosy filosofii. 2011. № 10. S. 3-16.

4. Plan meropriyatii po propagande sredi naseleniya idei sovetskogo patriotizma. Dokument agitpropa TsK ot 18.04.1947. URL: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69334, svobodnyi (data obrashcheniya: 04.03.2016).

5. Proekt Postanovleniya TsK VKP(b) «Ob osveshchenii vneshnepoliticheskikh voprosov v sovetskoi pechati i o sovetskoi propagande za rube zhom» ot 13.08.1946. URL: http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/69294, svobodnyi (data obrashcheniya: 04.03.2016).

6. Bystrova N.E. SSSR i formirovanie voenno-blokovogo protivostoyaniya v Evrope (1945-1955 gg.). M., 2007. 592 s.

7. Dokladnaya zapiska Komiteta informatsii pri MID SSSR v Prezidium TsK KPSS «O preodolenii pravoopportunisticheskikh oshibok v Vengerskoi Narodnoi Respublike» // Vengerskie sobytiya 1956 goda glazami KGB i MVD SSSR. M., 2009. S. 63-69.

8. Pravda. 1953.

9. Pravda. 1956.

10. Tsentr dokumentatsii noveishei istorii Tomskoi oblasti. F. 607. Op. 1. D. 2396.