Журналов:     Статей:        

Вестник Томского государственного университета. 2018; : 5-12

И.С. Тургенев - читатель «Подготовительной школы Шекспира» Л. Тика (по материалам родовой библиотеки писателя)

Волков И. О.

Аннотация

Статья посвящена концепции шекспировского творчества И.С. Тургенева, а именно - начальному «берлинскому» этапу ее оформления. По материалам личной (родовой) библиотеки писателя производится анализ читательских помет на предисловии к изданию Л. Тика «Подготовительная школа Шекспира» (том первый). Интерес Тургенева к елизаветинской драме объясняется стремлением изучить социально-исторические и эстетические основы формирования творческой системы У. Шекспира.
Список литературы

1. Якубович Д.П. [Комментарий к «Скупому рыцарю»] // Пушкин А.С. Полное собрание сочинений. Л. : Изд-во АН СССР, 1935. Т. 7. С. 506-522.

2. Анненков П.В. Письма к И.С. Тургеневу. СПб. : Наука, 2005. Кн. 1. 532 с.

3. Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 12 т. М. : Наука, 1978-1986.

4. The plays and poems of William Shakespeare. Leipzig: E. Fleischer, 1833. 1064 p. // ОГЛМТ. Ф. 1. Оп. 3. ОФ. 325 / 1917.

5. Стороженко Н.И. Предшественники Шекспира. Эпизод из истории английской драмы в эпоху Елизаветы. СПб., 1872. 293 с.

6. Воспоминания В. Рольстона // Иностранная критика о Тургеневе. СПб., 1884. С. 184-193.

7. Тургенев И.С. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Письма: в 18 т. М. : Наука, 1981 - издание продолжается.

8. Комарова В.П. Пейн Кольер и русские переводчики Шекспира // Шекспир. Библиография русских переводов и критической литературы на русском языке. 1748-1962. М. : Книга, 1964. С. 566-576.

9. Oxford companion to English Literature / ed. by M. Drabble. N.Y. : Oxford University Press, 2000. 1172 p.

10. Реизов Б.Г. Из истории европейских литератур. Л. : Изд-во ЛГУ, 1970. 371 с.

11. Paulin R. Ludwig Tieck. Stuttgart : Metzler Verlag, 1987. 133 S.

12. Зусман В.Г. Диалог и концепт в литературе. Н. Новгород : ДЕКОМ, 2001. 167 с.

13. Бояджиев Г.Н. Вечно прекрасный театр эпохи Возрождения: Италия, Испания, Англия. Л. : Искусство, 1973. 470 c.

14. История европейского искусствознания. Первая половина XIX века. М. : Наука, 1965. 325 с.

15. Стороженко Н.И. Опыты изучения Шекспира. М., 1902. 411 с.

16. Ткачёва Е. А. Театр Людвига Иоанна Тика : дис.. канд. искусствоведения. СПб., 2009. 168 с.

17. Shakespeares Vorschule / L. Tieck (Hg.). Leipzig, 1823. Bd. 1. XLII, 419 s. // ОГЛМТ. Ф. 1. Оп. 3. ОФ. 325 / 1623.

18. Tieck L. Shakespeares Behandlung des Wunderbaren // L. Tieck Kritische Schriften. Leipzig, 1848. Bd. 1. S. 35-74.

19. William Shakespeare and Others: Collaborative plays. London: Palgrave Macmillan, 2013. 752 p.

20. The New Oxford Shakespeare: Modern Critical Edition: The Complete Works. Oxford: Oxford University Press, 2016. 3382 p.

21. Аникст А. А. Теория драмы на Западе в первой половине XIX века. М. : Наука, 1980. 342 с.

22. Allgemeine Literatur-Zeitung. Halle, Leipzig. 1824. Bd. 1. Januar. S. 145-152.

23. Т.Н. Грановский и его переписка / сост. А.В. Станкевича. М., 1897. Т. 2. 496 с.

24. Данилевский Р.Ю. Людвиг Тик и русский романтизм // Эпоха романтизма. Из истории международных связей русской литературы. Л. : Наука, 1975. С. 68-113.

25. Берковский Н.Я. [Комментарий к новеллам Л. Тика] // Немецкая романтическая повесть. М.; Л. : Academia, 1935. Т. 1. С. 452-465.

26. Аникст А.А. Английский театр // История западноевропейского театра / под ред. С.С. Москульского. М. : Искусство, 1956. Т. 1. С. 387534.

27. Аникст А.А. Театр эпохи Шекспира. М. : Дрофа, 2006. 287 с.

28. Стороженко Н.И. Роберт Грин. Его жизнь и произведения. М., 1878. 205 с.

29. Хрестоматия по западноевропейской литературе. Эпоха Возрождения / сост. Б.И. Пуришев. М. : Учпедгиз, 1939. 758 с.

30. Пешков И.В. F1, или Книга доказательств: теорема Шекспира как лемма авторства. М. : РИПОЛ классик, 2015. 576 с.

Tomsk State University Journal. 2018; : 5-12

Ivan Turgenev - the reader of Shakespeare's Predecessors by Ludwig Tieck (Based on Turgenev's family library materials)

Volkov I. O.

Abstract

The article focuses on the issue of an essential representation of Shakespearean art in Ivan Turgenev's literary works. The research attention aims at the writer's life in Berlin. This was an important period of Turgenev's life characterized by the formation of his ideological and aesthetic views on Shakespeare's creative system. During Turgenev's education abroad, he was engaged in an active study of Hegel's Encyclopaedia and captivated by the literary findings of the "Great Bard". One of the key parts of this process is a thoughtful attention to the common factors of the development of the Elizabethan theatre. Turgenev adopted the history of the English theater development and formation deeply and fundamentally, and for the contemporaries, he became a distinguished specialist in this field. Turgenev was fully inspired with the Old English plays and special historical works, stored in a separate quality in the library of Turgenev's family estate in Spasskoye. The writer was especially interested in the two-volume Shakespeare's Predecessors (Shakespeares Vorschule, 1823-1829). Ludwig Tieck, a preeminent member of Jena Romanticism, prepared this edition. By being an engaged Romanticist, he made a contribution to Shakespearean romantic culture formation in Germany. By continuing August Schlegel's translation and edition of the complete Shakespearean heritage, Ludwig Tieck at the same time started to collect and publish the first tentative dramas of his predecessor and contemporaries. While reading Shakespeare's Predecessors, the Russian writer carefully focused on the foreword of the first volume - a kind of an aesthetic manifesto of the German culture. In the manifesto, the Romanticist tried to perform plainly and simply the early stage of the English drama development. Turgenev's six-page opening chapter has several pencil notes of different types: handwritings, marks, marginal and in-text lines. The writer's marginal notes allow characterising adequately his special interest to the English theater at the turn of the 17th century and the uniqueness of his aesthetic view of Shakespeare's creative genius. Turgenev highlighted the most important points for him: the drama folk roots and the influence of Ancient culture, the role of usualness (everyday culture) and heroic (history) in the literary artwork, their interpenetration, the language and style uniqueness, the principles of dramatic nature. These and other elements further influenced Turgenev by making him think deeply in the frame of his own Shakespearean literary work.
References

1. Yakubovich D.P. [Kommentarii k «Skupomu rytsaryu»] // Pushkin A.S. Polnoe sobranie sochinenii. L. : Izd-vo AN SSSR, 1935. T. 7. S. 506-522.

2. Annenkov P.V. Pis'ma k I.S. Turgenevu. SPb. : Nauka, 2005. Kn. 1. 532 s.

3. Turgenev I.S. Polnoe sobranie sochinenii i pisem: v 30 t. Sochineniya: v 12 t. M. : Nauka, 1978-1986.

4. The plays and poems of William Shakespeare. Leipzig: E. Fleischer, 1833. 1064 p. // OGLMT. F. 1. Op. 3. OF. 325 / 1917.

5. Storozhenko N.I. Predshestvenniki Shekspira. Epizod iz istorii angliiskoi dramy v epokhu Elizavety. SPb., 1872. 293 s.

6. Vospominaniya V. Rol'stona // Inostrannaya kritika o Turgeneve. SPb., 1884. S. 184-193.

7. Turgenev I.S. Polnoe sobranie sochinenii i pisem: v 30 t. Pis'ma: v 18 t. M. : Nauka, 1981 - izdanie prodolzhaetsya.

8. Komarova V.P. Pein Kol'er i russkie perevodchiki Shekspira // Shekspir. Bibliografiya russkikh perevodov i kriticheskoi literatury na russkom yazyke. 1748-1962. M. : Kniga, 1964. S. 566-576.

9. Oxford companion to English Literature / ed. by M. Drabble. N.Y. : Oxford University Press, 2000. 1172 p.

10. Reizov B.G. Iz istorii evropeiskikh literatur. L. : Izd-vo LGU, 1970. 371 s.

11. Paulin R. Ludwig Tieck. Stuttgart : Metzler Verlag, 1987. 133 S.

12. Zusman V.G. Dialog i kontsept v literature. N. Novgorod : DEKOM, 2001. 167 s.

13. Boyadzhiev G.N. Vechno prekrasnyi teatr epokhi Vozrozhdeniya: Italiya, Ispaniya, Angliya. L. : Iskusstvo, 1973. 470 c.

14. Istoriya evropeiskogo iskusstvoznaniya. Pervaya polovina XIX veka. M. : Nauka, 1965. 325 s.

15. Storozhenko N.I. Opyty izucheniya Shekspira. M., 1902. 411 s.

16. Tkacheva E. A. Teatr Lyudviga Ioanna Tika : dis.. kand. iskusstvovedeniya. SPb., 2009. 168 s.

17. Shakespeares Vorschule / L. Tieck (Hg.). Leipzig, 1823. Bd. 1. XLII, 419 s. // OGLMT. F. 1. Op. 3. OF. 325 / 1623.

18. Tieck L. Shakespeares Behandlung des Wunderbaren // L. Tieck Kritische Schriften. Leipzig, 1848. Bd. 1. S. 35-74.

19. William Shakespeare and Others: Collaborative plays. London: Palgrave Macmillan, 2013. 752 p.

20. The New Oxford Shakespeare: Modern Critical Edition: The Complete Works. Oxford: Oxford University Press, 2016. 3382 p.

21. Anikst A. A. Teoriya dramy na Zapade v pervoi polovine XIX veka. M. : Nauka, 1980. 342 s.

22. Allgemeine Literatur-Zeitung. Halle, Leipzig. 1824. Bd. 1. Januar. S. 145-152.

23. T.N. Granovskii i ego perepiska / sost. A.V. Stankevicha. M., 1897. T. 2. 496 s.

24. Danilevskii R.Yu. Lyudvig Tik i russkii romantizm // Epokha romantizma. Iz istorii mezhdunarodnykh svyazei russkoi literatury. L. : Nauka, 1975. S. 68-113.

25. Berkovskii N.Ya. [Kommentarii k novellam L. Tika] // Nemetskaya romanticheskaya povest'. M.; L. : Academia, 1935. T. 1. S. 452-465.

26. Anikst A.A. Angliiskii teatr // Istoriya zapadnoevropeiskogo teatra / pod red. S.S. Moskul'skogo. M. : Iskusstvo, 1956. T. 1. S. 387534.

27. Anikst A.A. Teatr epokhi Shekspira. M. : Drofa, 2006. 287 s.

28. Storozhenko N.I. Robert Grin. Ego zhizn' i proizvedeniya. M., 1878. 205 s.

29. Khrestomatiya po zapadnoevropeiskoi literature. Epokha Vozrozhdeniya / sost. B.I. Purishev. M. : Uchpedgiz, 1939. 758 s.

30. Peshkov I.V. F1, ili Kniga dokazatel'stv: teorema Shekspira kak lemma avtorstva. M. : RIPOL klassik, 2015. 576 s.