Журналов:     Статей:        

Современные экономические процессы. 2021; 1: 25-38

Конструирование практических заданий для автономного обучения слушателей в рамках массовых открытых онлайн курсов (некоторые практические аспекты психометрики)

Крыканов Дмитрий Дмитриевич

https://doi.org/10.55030/2713-0266-2021-1-1-25-38

Аннотация

В статье рассматриваются некоторые аспекты разработки практических заданий для массовых открытых онлайн курсов. Материал также затрагивает вопрос значения психометрики для разработки цифровых курсов и технические возможности современных популярных МООК-платформ. В статье описан метод подбора практических заданий к учебным материалам Г. Роша, позволяющий составить траекторию практического обучения слушателя в рамках изучаемого курса. Несмотря на единый инструментарий педагогического дизайна академических и цифровых курсов, последние характеризуются техническими и физическими ограничениями. В целях покрытия когнитивных компетенций всех уровней предлагается использовать таксономию Блума, которая в контексте данной статьи применяется в рамках функционала популярных МООК платформ.
Список литературы

1. Bloom, B. S. (1956) Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1. Cognitive Domain.

2. Bond, T. G., Fox, C. M. (2001) Applying the Rasch model: fundamental measurement in the human sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

3. Clark, D. (2010) Bloom’s taxonomy of learning domains: The three types of learning. Big Dog & Little Dog’s Performance Juxtaposition.

4. Klinkenberg, S., Straatemeier, M., Van der Maas, H. L. J. (2011) Computer adaptive practice of Maths ability using a new item response model for on the fly ability and difficulty estimation. Computers & Education, No. 57. P. 1813–1824.

5. Krathwohl, D. R. (2002) A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory into Practice.

6. Landa, L. N. (1974) Algorithmization in Learning and Instruction. Englewood Cliffs. NJ: Educational Technology Publications.

7. Skinner, B. F. (1954) The science of learning and the art of teaching. Harvard Educational Review, No. 24, P. 86-97.

8. Talyzina, N. F. (1973) Psychological bases of programmed instruction. Instructional Science, No. 2, P. 243-280.

Current Economic Trends. 2021; 1: 25-38

Composition of practice-oriented tasks for autonomous learning within massive open online courses (some aspects of the modern psychometrics)

KRYKANOV Dmitry D.

https://doi.org/10.55030/2713-0266-2021-1-1-25-38

Abstract

The article deals with the aspects of the development of practical tasks for massive open online courses. The article also covers the importance of psychometrics for the development of digital courses and technical capabilities of modern popular MOOC platforms. The article describes the method of practical tasks selection to the educational materials named after G. Roche, which allows composing practical framework for the studied courses. Despite the common tools of pedagogical design of academic and digital courses, the latter are characterized by technical constraints. In order to cover cognitive competencies of all levels it is proposed to use Bloom’s taxonomy, which is used in this article within the framework of popular MOOC platforms.
References

1. Bloom, B. S. (1956) Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1. Cognitive Domain.

2. Bond, T. G., Fox, C. M. (2001) Applying the Rasch model: fundamental measurement in the human sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

3. Clark, D. (2010) Bloom’s taxonomy of learning domains: The three types of learning. Big Dog & Little Dog’s Performance Juxtaposition.

4. Klinkenberg, S., Straatemeier, M., Van der Maas, H. L. J. (2011) Computer adaptive practice of Maths ability using a new item response model for on the fly ability and difficulty estimation. Computers & Education, No. 57. P. 1813–1824.

5. Krathwohl, D. R. (2002) A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory into Practice.

6. Landa, L. N. (1974) Algorithmization in Learning and Instruction. Englewood Cliffs. NJ: Educational Technology Publications.

7. Skinner, B. F. (1954) The science of learning and the art of teaching. Harvard Educational Review, No. 24, P. 86-97.

8. Talyzina, N. F. (1973) Psychological bases of programmed instruction. Instructional Science, No. 2, P. 243-280.