Журналов:     Статей:        

Рецепт. 2019; 22: 842-850

Изучение ценовой конъюнктуры украинского рынка средств на основе производных миноксидила, используемых при алопеции

Жамали Карим , Ткаченко Н. А., Гладышев В. В., Портная Е. А.

Аннотация

Алопеция представляет собой очаговое или тотальное облысение в привычных для роста волос местах. Пациентам с чрезмерным выпадением волос требуется консультация эндокринолога, трихолога, гастроэнтеролога и невролога, а лечение всегда комплексное. Учитывая, что лечение алопеции – процесс, требующий длительного применения средств против выпадения волос, важное значение приобретает социально-экономическая доступность препара- тов против облысения, определенной мерой которой выступает цена.

Цель работы. Изучение ценовых характеристик средств для лечения алопеции на основе производных миноксидила, представленных на украинском фармацевтическом рынке, с последующим изучением их доступности для потребителей. В ходе исследования были использованы статистический, логический, экономический методы мониторинга. При анализе ценовой конъюнктуры проанализированы прайс-листы известных оптовых компаний, средневзвешенные розничные цены, рассчитаны коэффициенты ликвидности цены, адекватности платежеспособности и доступности для препаратов на основе производных миноксидила. Установлено, что наибольшим спросом пользуются 4 лекарственных и 13 косметических средств на основе производных миноксидила, которые применяются в комплексной терапии алопеции. Анализ ценовой конъюнктуры фармацевтического рынка средств против алопеции на основе производных миноксидила, пользующихся наибольшим спросом среди населения, свидетельствует о высокой ценовой конкуренции на украинском фармацевтическом рынке. Рассчитанные коэффициенты адекватной платежеспособности и доступности свидетельствуют о доступности средств на основе производных миноксидила, но ассортимент их небольшой. Что обусловливает необходимость создания новых отечественных средств против алопеции на основе аминексила с целью повышения уровня обеспечения населения эффективными и доступными препаратами

Список литературы

1. Trüeb R.M., Tobin D.J. (2010). Aging Hair. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 270 р.

2. Kondrahina I.N., Mareeva A.N. (2014). Neinvazivnaya diagnostika nerubtsovyih alopetsiy metodom trihoskopii [Non-invasive diagnosis of non-cicatricial alopecia by trichoscopy]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 6, pp. 30–32.

3. Kondrahina I.N., Mareeva A.N., Kalinina P.A., Abuladze M.G. (2015). Androgennyiy status u patsientov s androgeneticheskoy alopetsiey [Androgen status in patients with androgenetic alopecia]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 5, pp. 81–85.

4. Kubanov A.A., Gallyamova Yu.A., Selezneva O.A. (2016). Issledovanie effektivnosti kompleksnoy terapii vyipadeniya volos [Study of the effectiveness of complex therapy for hair loss]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 1, pp. 32–36.

5. Karnauhov V.K., Lukyanova A.A., Lukashina M.I., VorobYova E.S., Afanasov I.M. (2017). Sovremennyie podhodyi k lecheniyu androgeneticheskoy alopetsii [Modern approaches to the treatment of androgenetic alopecia]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 1, pp. 21–30.

6. (2014). Tsenoobrazovanie na lekarstva: nachinaem s azov [Pricing for drugs: start with the basics]. Ezhenedelnik apteka, no 24. Available at: https://www.apteka.ua/article/295500 (accessed 10/10/2019).

7. McDonald M., Wilson H. (2011). Marketing plans: how to prepare them, how to use them [7th ed.]. Wiley, 592 p.

8. Solodovnyk V. A., Tkachenko N.O., Hladysheva S.А. (2018). Study of Ukrainian price market of medicines for scalp seborrheic dermatitis treatment. Current issues in pharmacy and medicine: science and practice; vol. 11, no 3, pp. 332–338. doi: 10.14739/2409-2932.2018.3.145254.

9. Hromovyk B.P., Hasiuk H.D., Levytska O.R. (2008). Menedzhment i marketynh u farmatsii: pidruchnyk [Pharmacy management and marketing: a textbook]. Kyiv: Medytsyna (in Ukrainian)

Recipe. 2019; 22: 842-850

Study of Ukrainian Price Market Situation of Minoxidil Derivatives for Alopecia

Gamali Karim , Tkachenko N. , Gladyshev V. , Portnaya E.

Abstract

Alopecia is local or total baldness in usual for hair growth places. Patients with excessive hairless need consultation of an endocrinologist, a trichologist, a gastroenterologist and a neurologist, and a complex treatment. Taking into account that treatment of alopecia is a process requiring long administration of the medications against hairless, social and economic availability of medicines for alopecia and, to a certain extent, a price have a great value.

The purpose of this work is study of price characteristics of medications for alopecia on the base of minoxidil derivatives on Ukrainian pharmaceutical market with the following investigation of their availability for customers. Statistical, logical, economic methods and monitoring had been used during investigation. Price lists of the famous wholesale companies, the average prices were analyzed, factors of price liquidity, adequate paying capacity and availability of the medications on the base of minoxidil derivatives were calculated for analysis of price market situation. It was established that 4 medications and 13 cosmetics on the base of minoxidil derivatives for complex treatment of alopecia were in the highest demand. Analyses of price market situation on pharmaceutical market of medicines on the base of minoxidil derivatives for alopecia with the highest demand demonstrates the high price competition on Ukrainian pharmaceutical market. Calculated factors of adequate paying capacity and availability reflect availability of medications on the base of minoxidil derivatives but their assortment is not large. That fact conditions the necessity of development of new domestic drugs for alopecia on the base of minoxidil derivatives for increasing the level of providing the public with effective and available medications.

References

1. Trüeb R.M., Tobin D.J. (2010). Aging Hair. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 270 r.

2. Kondrahina I.N., Mareeva A.N. (2014). Neinvazivnaya diagnostika nerubtsovyih alopetsiy metodom trihoskopii [Non-invasive diagnosis of non-cicatricial alopecia by trichoscopy]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 6, pp. 30–32.

3. Kondrahina I.N., Mareeva A.N., Kalinina P.A., Abuladze M.G. (2015). Androgennyiy status u patsientov s androgeneticheskoy alopetsiey [Androgen status in patients with androgenetic alopecia]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 5, pp. 81–85.

4. Kubanov A.A., Gallyamova Yu.A., Selezneva O.A. (2016). Issledovanie effektivnosti kompleksnoy terapii vyipadeniya volos [Study of the effectiveness of complex therapy for hair loss]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 1, pp. 32–36.

5. Karnauhov V.K., Lukyanova A.A., Lukashina M.I., VorobYova E.S., Afanasov I.M. (2017). Sovremennyie podhodyi k lecheniyu androgeneticheskoy alopetsii [Modern approaches to the treatment of androgenetic alopecia]. Bulletin of Dermatology and Venereology, no 1, pp. 21–30.

6. (2014). Tsenoobrazovanie na lekarstva: nachinaem s azov [Pricing for drugs: start with the basics]. Ezhenedelnik apteka, no 24. Available at: https://www.apteka.ua/article/295500 (accessed 10/10/2019).

7. McDonald M., Wilson H. (2011). Marketing plans: how to prepare them, how to use them [7th ed.]. Wiley, 592 p.

8. Solodovnyk V. A., Tkachenko N.O., Hladysheva S.A. (2018). Study of Ukrainian price market of medicines for scalp seborrheic dermatitis treatment. Current issues in pharmacy and medicine: science and practice; vol. 11, no 3, pp. 332–338. doi: 10.14739/2409-2932.2018.3.145254.

9. Hromovyk B.P., Hasiuk H.D., Levytska O.R. (2008). Menedzhment i marketynh u farmatsii: pidruchnyk [Pharmacy management and marketing: a textbook]. Kyiv: Medytsyna (in Ukrainian)