Журналов:     Статей:        

Рецепт. 2018; : 492-500

Методический подход к применению метода GAP-анализа как инструмента стратегического анализа рыночных разрывов в системе продвижения фармацевтического товара к потребителю

Ольховская А. Б.

Аннотация

Цель исследования. Разработка и обоснование методического подхода к применению метода GAP-анализа как инструмента стратегического анализа рыночных разрывов в системе продвижения фармацевтического товара к потребителю на украинском рынке.
Результаты. В статье детализированы основные составляющие классического GAP-анализа, проведен комплексный анализ рыночных разрывов GAP коммуникаций, GAP оценки клиентом качества услуги, GAP обслуживания, GAP выполнения заказа и разработаны характеристики, которые отражают их сущность: автономность, результативность процесса коммуникаций, качество обратной связи, удовлетворенность результатами коммуникаций, качество разрешения проблем, устранение рыночных разрывов, преград, конфликтность сторон коммуникативного процесса, сложность. Проведен анкетный опрос специалистов оптовых и розничных организаций фармацевтического рынка Украины. Установлено, что в общей структуре рыночных GAP-разрывов доминируют разрывы со знаком «минус». Для оптового сектора это трудности в разрешении возникающих рыночных проблем, стабильность работы, недостижение желаемой результативности, сложность и неудовлетворенность результатами работы. В розничном секторе – отсутствие взаимопонимания в разрешении возникающих рыночных проблем, неудовлетворенность процессом коммуникации и общей результативностью работы. Также установлено, что имеет место высокий показатель разрыва такой характеристики, как конфликтность, что свидетельствует о недопонимании общих целей и задач по обеспечению доступности лекарственных средств для населения. Разработаны мероприятия, реализация которых позволит устранить рыночные разрывы или предотвратить их появление, что в целом позитивно отразится на всех видах рыночной деятельности оптового и розничного секторов фармацевтического рынка.
Выводы. Проведение на постоянной основе GAP-анализа по рыночным, организационным, стратегическим разрывам и выявление причин, которые их вызывают, позволит руководителям фармацевтических организаций своевременно принять обоснованные управленческие решения и разработать надлежащий план действий по предотвращению и устранению воз- можных разрывов с целью реализации собственного рыночного потенциала.

Список литературы

1. Greys G., Kuzmenko Yu., Markovsky V. (2013) Perfection of methods of research of supply chains on the basis of GAP-analysis. Bulletin of the Ural State University, Series "Economics and Management", vol. 7 (1), рр. 161–164.

2. GAP-analysis (2018) Center of marketing competences marketolog.biz [online]. Available at: https://clck.ru/D7JHK (accessed 26 March 2018).

3. Crouch S., Housden M. (2003) Marketing Research for Managers. UK: Butterworth-Heinemann, р. 392.

4. Malyi V. (2014) Research on gaps in marketing communications of the pharmacy organization as an instrument for improving the effi ciency of the retail sector of the pharmaceutical market. Management, economics and quality assurance in pharmacy, vol. 5 (37), рр. 56–62.

Recipe. 2018; : 492-500

Methodical approach to method application of GAP-analysis as an instrument of strategic analysis of market gaps in the system of promoting pharmaceutical products to consumers

Olkhovskaya A.

Abstract

Work Objective. Methodical approach development and substantiation to the application of GAPanalysis method as a tool for the strategic analysis of market gaps in the system of a pharmaceutical product promotion to the consumer on the Ukrainian market.
Results. The article details the main components of the classical GAP-analysis, the comprehensive analysis of market gaps in GAP communications was carried out, GAP customer service quality assessment, GAP services, GAP execution of an order, and the characteristics refl ecting their essence were developed: portability, eff ectiveness of the communication process, feedback quality, satisfaction of the results of communications, quality of problem resolutions, elimination of market gaps, obstacles, confl ict towards the sides of the communicative process, complexity. A questionnaire survey of specialists of wholesale and retail organizations of the pharmaceutical market in Ukraine was conducted. It has been established that the "minus" gaps dominate in the general structure of market GAP-gaps. For the wholesale sector, these are diffi culties in resolving the emerging market challenges, work stability, failure to achieve the desired performance, complexity and dissatisfaction with the results of the work. In the retail sector, it is the lack of mutual understanding in resolving the emerging market challenges, dissatisfaction with the communication process and overall performance. It has also been established that the gap high rate of such a characteristic as confl ict indicating a misunderstanding of overall goals and objectives for ensuring the medicine availability for the population is present. Measures, the implementation of which will eliminate market gaps or prevent their emergence, have been developed, which in general will have a positive eff ect on all types of market activities in the wholesale and retail sectors of the pharmaceutical market.
Conclusions. Realization of GAP-analysis on market, organizational, strategic gaps on a continuous basis and cause identifi cation inducing them will allow the heads of pharmaceutical organizations to make timely management decisions and develop an appropriate action plan to prevent and eliminate possible gaps in order to realize their own market potential.

References

1. Greys G., Kuzmenko Yu., Markovsky V. (2013) Perfection of methods of research of supply chains on the basis of GAP-analysis. Bulletin of the Ural State University, Series "Economics and Management", vol. 7 (1), rr. 161–164.

2. GAP-analysis (2018) Center of marketing competences marketolog.biz [online]. Available at: https://clck.ru/D7JHK (accessed 26 March 2018).

3. Crouch S., Housden M. (2003) Marketing Research for Managers. UK: Butterworth-Heinemann, r. 392.

4. Malyi V. (2014) Research on gaps in marketing communications of the pharmacy organization as an instrument for improving the effi ciency of the retail sector of the pharmaceutical market. Management, economics and quality assurance in pharmacy, vol. 5 (37), rr. 56–62.