Журналов:     Статей:        

Педагогическое образование в России. 2019; : 68-73

ОСОБЕННОСТИ САМООЦЕНКИ ПСИХОЛОГИЧЕСКИ БЛАГОПОЛУЧНЫХ ШКОЛЬНИКОВ

Водяха С. А., Водяха Ю. Е.

https://doi.org/10.26170/po19-03-10

Аннотация

В данной статье рассматриваются основные теоретические аспекты проблемы самооценки подростков, обладающих высоким или низким уровнем психологического благополучия, которая может способствовать выявлению эффективных позитивных копинг-механизмов для совладания школьником с различными повседневными и учебными проблемными ситуациями. Авторы на основе теоретического анализа предположили, что школьники с высокими показателями психологического благополучия имеют значимые различия в некоторых аспектах самооценки по сравнению с их сверстниками, демонстрирующими низкий уровень психологического благополучия. В ходе исследования было выявлено, что подростки с низким психологическим благополучием чаще имеют тенденцию к занижению самооценки, которая существенно влияет на их счастье и удовлетворенность жизнью. Также можно установить, что уверенность в обладании достоинствами позволяет подростку оптимистично оценивать жизненные события, так как он считает, что если он является хорошим человеком, то окружающие его не могут воспринимать иначе. Подростки, более уверенные в своей способности влиять на поведение сверстников, более склонны рассматривать школу как социальный институт, способствующий формированию позитивной социально-психологической адаптации личности.Подростки с высокими показателями самоуверенности являются социально доминирующими, мотивированными на достижение социального статуса и лидерских позиций.В заключение авторы делают выводы, что высокая самооценка является важным предиктором психологического благополучия школьников. Также авторы пришли к заключению, что наиболее значимыми предикторами психологического благополучия являются такие аспекты общей самооценки, как авторитет у сверстников, умелые руки и уверенность в себе. Важным выводом является свидетельство того, что самооценка внешности и интеллекта не связана с повышением психологического благополучия.
Список литературы

1. Водяха С. А., Водяха Ю. Е., Мирзамамедова Г. Ф. Особенности самоотношения высокоагрессивных студентов // Педагогическое образование в России. - 2018. - № 11. - С. 153-157.

2. Amato P. R. Father-child relations, motherchild relations, and offspring psychological wellbeing in early adulthood // Journal of Marriage and Family. - 1994. - № 56. - Р. 1031-1042.

3. Baumrind D. Patterns of parental authority and adolescent autonomy // New Directions for Child and Adolescent Development. - 2005. - № 108. - Р. 61-69.

4. Bourke R. Gender differences in personality among adolescents // Psychology, Evaluation & Gender. - 2002. - № 4. - Р. 31-41.

5. Eskin M. Self-reported assertiveness in Swedish and Turkish adolescents: A cross-cultural comparison // Scandinavian Journal of Psychology. - 2003. - № 44. - Р. 7-12.

6. Flouri E. & Buchanan A. The role of father involvement and mother involvement in adolescents’ psychological well-being // British Journal of Social Work. - 2003. - № 33. - Р. 399-406.

7. Fonagy P. & Target M. Early intervention and the development of selfregulation // Psychoanalytic Quarterly. - 2002. - № 22. - Р. 307-335.

8. Gibson D. M. & Jefferson R. N. The effect of perceived parental involvement and the use of growth-fostering relationships on self-concept in adolescents participating in GEAR UP // Adolescence. - 2006. - № 41. - Р. 111-125.

9. Harris A. & Goodall J. Do parents know they matter? Engaging all parents in learning // Educational Research. - 2008. - № 50. - Р. 277-289.

10. Inglés C. J., Hidalgo M. D. & Méndez F. X. Interpersonal difficulties in adolescence: A new self-report measure // European Journal of Psychological Assessment. - 2005. - № 1. - Р. 11-22.

11. Jennings J., Pearson G. & Harris M. Implementing and maintaining school-based mental health services in a large, urban school district // The Journal of School Health. - 2000. - № 70. - Р. 201-205.

12. Karagözog˘lu S., Kahve E., Koç Ö. & Adamis¸og˘lu D. Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students // Nurse Education Today. - 2008. - № 28. - Р. 641-649.

13. King R. B. Sense of relatedness boosts engagement, achievement, and well-being: A latent growth model study // Contemporary Educational Psychology. - 2015. - № 42. - Р. 26-38.

14. Lyubomirsky S. The myths of happiness (X, Trans.). - Tel Aviv, 2015.

15. Pallini S., Baiocco R., Schneider B. H., Madigan S., Atkinson L. Early child-parent attachment and peer relations: A meta-analysis of recent research // Journal of Family Psychology. - 2014. - № 1. - Р. 118-123.

16. Riggio R. E., Throckmorton B. & DePaola S. Social skills and self-esteem // Personality and Individual Differences. - 1990. - № 11. - Р. 799-804.

17. Rueda M. R., Posner M. I., Rothbart M. K. & Davis-Stober C. P. Development of the time course for processing conflict: An event-related potentials study with 4 year olds and adults // BMC Neuroscience. - 2004. - № 5. - Р. 39-52.

18. Tangney J. P., Baumeister R. F. & Boone A. L. High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success // Journal of Personality. - 2004. - № 72. - Р. 271-324.

19. Taylor C. A., Liang B., Tracy A. J., Williams L. M. & Seigle P. Gender differences in middle school adjustment, physical fighting, and social skills: Evaluation of a social competency program // The Journal of Primary Prevention. - 2002. - № 23. - Р. 259-272.

20. Taylor L. & Adelman H. S. Connecting schools, families, and communities // Professional School Counseling. - 2000. - № 3. - Р. 298-308.

21. Whitmore K. F. & Norton-Meier L. A. Pearl and Ronda: Revaluing mothers’ literate lives to imagine new relationships between homes and elementary schools // Journal of Adolescent and Adult Literacy. - 2008. - № 51. - Р. 450-461.

22. Wilkinson R. B. The role of parental and peer attachment in the psychological health and self-esteem of adolescents // Journal of Youth and Adolescence. - 2004. - № 33. - Р. 479-493.

Pedagogical Education in Russia. 2019; : 68-73

FEATURES OF SCHOOLCHILDRENS SELF-ESTEEM WITH PSYCHOLOGICAL WELL-BEING

,

https://doi.org/10.26170/po19-03-10

Abstract

This article discusses the main theoretical aspects of the problem of self-esteem of adolescents who have a high or low level of psychological well-being, which can help identify effective positive coping mechanisms for coping with various every day and educational problem situations. Based on a theoretical analysis, the authors suggested that students with high levels of psychological well-being have significant differences in various aspects of self-esteem compared to their peers, who demonstrate a low level of psychological well-being. The study revealed that adolescents with low psychological well-being more often have a tendency to underestimate their self-esteem, which significantly affects their happiness and life satisfaction. You can also establish that confidence in the possession of virtues allows a teenager to be optimistic about life events, as he believes that if he is a good person, then those around him cannot perceive it otherwise. Adolescents who are more confident in their ability to influence peer behavior are more likely to view school as a social institution that contributes to the formation of a positive social and psychological personality adaptation. adolescents with high self-confidence are socially dominant, motivated to achieve social status and leadership positions. In conclusion, the authors conclude that high self-esteem is an im-portant predictor of the psychological well-being of schoolchildren. The authors also came to the conclusion that the most significant predictors of psychological well-being are such aspects of general self-esteem as peer authority, skillful hands, and self-confidence. An important conclusion is the evidence that self-esteem of appearance and intelligence is not associated with an increase in psychological well-being.
References

1. Vodyakha S. A., Vodyakha Yu. E., Mirzamamedova G. F. Osobennosti samootnosheniya vysokoagressivnykh studentov // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. - 2018. - № 11. - S. 153-157.

2. Amato P. R. Father-child relations, motherchild relations, and offspring psychological wellbeing in early adulthood // Journal of Marriage and Family. - 1994. - № 56. - R. 1031-1042.

3. Baumrind D. Patterns of parental authority and adolescent autonomy // New Directions for Child and Adolescent Development. - 2005. - № 108. - R. 61-69.

4. Bourke R. Gender differences in personality among adolescents // Psychology, Evaluation & Gender. - 2002. - № 4. - R. 31-41.

5. Eskin M. Self-reported assertiveness in Swedish and Turkish adolescents: A cross-cultural comparison // Scandinavian Journal of Psychology. - 2003. - № 44. - R. 7-12.

6. Flouri E. & Buchanan A. The role of father involvement and mother involvement in adolescents’ psychological well-being // British Journal of Social Work. - 2003. - № 33. - R. 399-406.

7. Fonagy P. & Target M. Early intervention and the development of selfregulation // Psychoanalytic Quarterly. - 2002. - № 22. - R. 307-335.

8. Gibson D. M. & Jefferson R. N. The effect of perceived parental involvement and the use of growth-fostering relationships on self-concept in adolescents participating in GEAR UP // Adolescence. - 2006. - № 41. - R. 111-125.

9. Harris A. & Goodall J. Do parents know they matter? Engaging all parents in learning // Educational Research. - 2008. - № 50. - R. 277-289.

10. Inglés C. J., Hidalgo M. D. & Méndez F. X. Interpersonal difficulties in adolescence: A new self-report measure // European Journal of Psychological Assessment. - 2005. - № 1. - R. 11-22.

11. Jennings J., Pearson G. & Harris M. Implementing and maintaining school-based mental health services in a large, urban school district // The Journal of School Health. - 2000. - № 70. - R. 201-205.

12. Karagözog˘lu S., Kahve E., Koç Ö. & Adamis¸og˘lu D. Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students // Nurse Education Today. - 2008. - № 28. - R. 641-649.

13. King R. B. Sense of relatedness boosts engagement, achievement, and well-being: A latent growth model study // Contemporary Educational Psychology. - 2015. - № 42. - R. 26-38.

14. Lyubomirsky S. The myths of happiness (X, Trans.). - Tel Aviv, 2015.

15. Pallini S., Baiocco R., Schneider B. H., Madigan S., Atkinson L. Early child-parent attachment and peer relations: A meta-analysis of recent research // Journal of Family Psychology. - 2014. - № 1. - R. 118-123.

16. Riggio R. E., Throckmorton B. & DePaola S. Social skills and self-esteem // Personality and Individual Differences. - 1990. - № 11. - R. 799-804.

17. Rueda M. R., Posner M. I., Rothbart M. K. & Davis-Stober C. P. Development of the time course for processing conflict: An event-related potentials study with 4 year olds and adults // BMC Neuroscience. - 2004. - № 5. - R. 39-52.

18. Tangney J. P., Baumeister R. F. & Boone A. L. High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success // Journal of Personality. - 2004. - № 72. - R. 271-324.

19. Taylor C. A., Liang B., Tracy A. J., Williams L. M. & Seigle P. Gender differences in middle school adjustment, physical fighting, and social skills: Evaluation of a social competency program // The Journal of Primary Prevention. - 2002. - № 23. - R. 259-272.

20. Taylor L. & Adelman H. S. Connecting schools, families, and communities // Professional School Counseling. - 2000. - № 3. - R. 298-308.

21. Whitmore K. F. & Norton-Meier L. A. Pearl and Ronda: Revaluing mothers’ literate lives to imagine new relationships between homes and elementary schools // Journal of Adolescent and Adult Literacy. - 2008. - № 51. - R. 450-461.

22. Wilkinson R. B. The role of parental and peer attachment in the psychological health and self-esteem of adolescents // Journal of Youth and Adolescence. - 2004. - № 33. - R. 479-493.