Журналов:     Статей:        

Педагогическое образование в России. 2018; : 33-37

ПРОБЛЕМЫ НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В ЗЕРКАЛЕ АМЕРИКАНСКОГО МЕДИАДИСКУРСА

Пашкова А. Д.

Аннотация

Образовательная политика имеет ключевое значение в развитии любой страны и вместе с тем затрагивает интересы и оказывает влияние на большую часть современного социума. В связи с этим существующая система образования и процесс ее модернизации провоцируют непрекращающиеся споры и дискуссии всех слоев населения. В рамках данной статьи мы обратились к материалу американских масс-медийных публикаций, отражающих представления журналистов, преподавателей и широкой общественности о системе образования США, ее основных фигурах и процессу реформирования в 2012-2017 гг. Теоретическая часть статьи посвящена соотношению понятий «масс-медийный дискурс», «средства массовой информации» и «массовая коммуникация» и характерным признакам медиадискурса. В практической части статьи мы представили обзор наиболее дискуссионных сфер-мишеней при оценке реформы и образовательной политики в американских СМИ. Материал исследования - масс-медийные публикации (статьи, обращения, интервью и др.), посвященные реформе образования и ее основным деятелям. Проведенный дискурс-анализ позволил нам выделить следующие сферы-мишени оценки: снижение уровня образованности американцев, сокращение учительского состава, эффективность существующих образовательных программ и методов оценивания результатов, неодинаковый доступ к образовательным услугам людей, принадлежащих к разным социальным группам, недостаточное разнообразие в программах для одаренных детей, преступность и насилие в школе, вовлеченность родителей в воспитание и учебную деятельность детей. Материалы данного исследования могут быть полезными при сопоставлении проблем системы образования и образовательной политики в разных странах.
Список литературы

1. Бьюкенен П. Правые и неправые. Как неоконсерваторы заставили нас забыть о рейгановской революции и повлияли на Президента Буша : пер. с англ. - М. : АСТ, 2006. - 348 с.

2. Гаджиев К. С. Политическая наука. - М. : Международные отношения, 1994. - 488 с.

3. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной английской медиаречи). - Изд. 2-е, стереотип. - М. : Едиториал УРСС, 2005. - 288 с.

4. Добросклонская Т. Г. Медиадискурс как объект лингвистики и межкультурной коммуникации // Вестник Моск. ун-та, 2006. - С. 21.

5. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: вчера, сегодня, завтра // Актуальные проблемы современной медиалингвистики и медиакритики в России и за рубежом : сборник научных трудов. - Белгород, 2014. - С. 8-17.

6. Желтухина М. Р. Масс-медиальная коммуникация: языковое сознание - воздействие - суггестивность // Язык. Сознание. Коммуникация : сборник статей. - 2003. - Вып. 24. - С. 13-28.

7. Желтухина М. Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ : автореф. дис. … д-ра филол. наук. - М., 2004. - 47 с.

8. Манохин И. В., Чащихин Б. Д. Реформирование американской системы образования // Вестник МГЛУ. - 2015. - Вып. № 2 (713). - C. 165-183.

9. Рясина М. А. Стратегии политического медиа-дискурса (на материале электронных СМИ ФРГ) : автореф. … канд. филол. наук. - Самара, 2013. - 24 с.

10. Шерковин Ю. А. Массовая коммуникация // Философский энциклопедический словарь. - М., 1983. - С. 348.

11. Boyer A. Problems Facing American Education [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal%20Volumes/Boyer,%20Ashley%20Problems%20Facing%20American%20Education.pdf (date of access: 11.07.2018).

12. Cook L. U.S. Education: Still Separate and Unequal [Electronic resource]. - Mode of access: https://www.usnews.com/news/blogs/data-mine/2015/01/28/us-education-still-separate-and-unequal (date of access: 11.07.2018).

13. Korte G. The Every Student Succeeds Act vs. No Child Left Behind: What’s changed? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.usatoday.com/story/news/politics/2015/12/10/ every-student-succeeds-act-vs-no-child-left-behind-whats-changed/77088780 (date of access: 11.07.2018).

14. Kuhn J. The Exhaustion of the American Teacher [Electronic resource]. - Mode of access: https://theeducatorsroom.com/the-exhaustion-of-the-american-teacher (date of access: 11.07.2018).

15. Lattier D. The Real Problem with American Education? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.intellectualtakeout.org/blog/real-problem-american-education (date of access: 11.07.2018).

16. Lynch M. 10 Reasons the U.S. Education System Is Failing [Electronic resource]. - Mode of access: http://blogs.edweek.org/edweek/education_futures/2015/08/10_reasons_the_us_education_system_is_failing.html (date of access: 11.07.2018).

17. Mulholland G. The Case Against Standardized Testing [Electronic resource]. - Mode of access: http://harvardpolitics.com/united-states (date of access: 11.07.2018).

18. Schoen J. W. Why does a college degree cost so much? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.cnbc.com/2015/06/16/why-college-costs-are-so-high-and-rising.html# (date of access: 11.07.2018).

19. Tavernise S. Education Gap Grows Between Rich and Poor, Studies Say [Electronic resource]. - Mode of access: https://www.nytimes.com/2012/02/10/education/education-gap-grows-between-rich-and-poor-studies-show.html (date of access: 11.07.2018).

20. White D. Pros&Cons of the No Child Left Behind Act [Electronic resource]. - Mode of access: http://usliberals.about.com/od/education/i/NCLBProsCons_2.htm (date of access: 11.07.2017).

Pedagogical Education in Russia. 2018; : 33-37

PROBLEMS OF NATIONAL EDUCATION SYSTEM IN THE MIRROR OF AMERICAN MEDIA-DISCOURSE

Pashkova A. D.

Abstract

Educational policy has the essential meaning for the development of any country and at the same time it affects the interests and has an impact on the most part of the modern society. In that regard, the current educational system and the process of its modernization arouse continued disputes and debates of all sectors of the community. Under this article we reviewed American mass-media publications reflecting the views of journalists, teaching staff and general public on the American educational system, its main figures and education reform process in 2012-2017. The theoretical part of the article focuses on the relations between the concepts of «mass media discourse», «mass media» and «mass communication» and characteristic features of media-discourse. In the practical part of the article we provided the survey of the most discussed target-spheres of estimation of the American education reform and educational policy in the US mass media. The research materials are mass media publications (articles, requests, interviews, etc.) devoted to the education reform and its main figures. The discourse-analysis has enabled us to distinguish the following target-spheres of estimation: decline of educational level, teacher attrition, effectiveness of current educational programs and methods of result assessment, educational gap between people from different backgrounds, limited diversity of programs for gifted children, crime and violence at school and parental involvement in educational process. The provided materials of this research may be useful to compare educational system problems and educational policy of different countries.
References

1. B'yukenen P. Pravye i nepravye. Kak neokonservatory zastavili nas zabyt' o reiganovskoi revolyutsii i povliyali na Prezidenta Busha : per. s angl. - M. : AST, 2006. - 348 s.

2. Gadzhiev K. S. Politicheskaya nauka. - M. : Mezhdunarodnye otnosheniya, 1994. - 488 s.

3. Dobrosklonskaya T. G. Voprosy izucheniya mediatekstov (opyt issledovaniya sovremennoi angliiskoi mediarechi). - Izd. 2-e, stereotip. - M. : Editorial URSS, 2005. - 288 s.

4. Dobrosklonskaya T. G. Mediadiskurs kak ob\"ekt lingvistiki i mezhkul'turnoi kommunikatsii // Vestnik Mosk. un-ta, 2006. - S. 21.

5. Dobrosklonskaya T. G. Medialingvistika: vchera, segodnya, zavtra // Aktual'nye problemy sovremennoi medialingvistiki i mediakritiki v Rossii i za rubezhom : sbornik nauchnykh trudov. - Belgorod, 2014. - S. 8-17.

6. Zheltukhina M. R. Mass-medial'naya kommunikatsiya: yazykovoe soznanie - vozdeistvie - suggestivnost' // Yazyk. Soznanie. Kommunikatsiya : sbornik statei. - 2003. - Vyp. 24. - S. 13-28.

7. Zheltukhina M. R. Spetsifika rechevogo vozdeistviya tropov v yazyke SMI : avtoref. dis. … d-ra filol. nauk. - M., 2004. - 47 s.

8. Manokhin I. V., Chashchikhin B. D. Reformirovanie amerikanskoi sistemy obrazovaniya // Vestnik MGLU. - 2015. - Vyp. № 2 (713). - C. 165-183.

9. Ryasina M. A. Strategii politicheskogo media-diskursa (na materiale elektronnykh SMI FRG) : avtoref. … kand. filol. nauk. - Samara, 2013. - 24 s.

10. Sherkovin Yu. A. Massovaya kommunikatsiya // Filosofskii entsiklopedicheskii slovar'. - M., 1983. - S. 348.

11. Boyer A. Problems Facing American Education [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal%20Volumes/Boyer,%20Ashley%20Problems%20Facing%20American%20Education.pdf (date of access: 11.07.2018).

12. Cook L. U.S. Education: Still Separate and Unequal [Electronic resource]. - Mode of access: https://www.usnews.com/news/blogs/data-mine/2015/01/28/us-education-still-separate-and-unequal (date of access: 11.07.2018).

13. Korte G. The Every Student Succeeds Act vs. No Child Left Behind: What’s changed? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.usatoday.com/story/news/politics/2015/12/10/ every-student-succeeds-act-vs-no-child-left-behind-whats-changed/77088780 (date of access: 11.07.2018).

14. Kuhn J. The Exhaustion of the American Teacher [Electronic resource]. - Mode of access: https://theeducatorsroom.com/the-exhaustion-of-the-american-teacher (date of access: 11.07.2018).

15. Lattier D. The Real Problem with American Education? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.intellectualtakeout.org/blog/real-problem-american-education (date of access: 11.07.2018).

16. Lynch M. 10 Reasons the U.S. Education System Is Failing [Electronic resource]. - Mode of access: http://blogs.edweek.org/edweek/education_futures/2015/08/10_reasons_the_us_education_system_is_failing.html (date of access: 11.07.2018).

17. Mulholland G. The Case Against Standardized Testing [Electronic resource]. - Mode of access: http://harvardpolitics.com/united-states (date of access: 11.07.2018).

18. Schoen J. W. Why does a college degree cost so much? [Electronic resource]. - Mode of access: http://www.cnbc.com/2015/06/16/why-college-costs-are-so-high-and-rising.html# (date of access: 11.07.2018).

19. Tavernise S. Education Gap Grows Between Rich and Poor, Studies Say [Electronic resource]. - Mode of access: https://www.nytimes.com/2012/02/10/education/education-gap-grows-between-rich-and-poor-studies-show.html (date of access: 11.07.2018).

20. White D. Pros&Cons of the No Child Left Behind Act [Electronic resource]. - Mode of access: http://usliberals.about.com/od/education/i/NCLBProsCons_2.htm (date of access: 11.07.2017).