Ориенталистика. 2023; 6: 944-954
Арабографические тексты и проблема чтения
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2023-6-5-944-954Аннотация
В статье рассматривается вопросы эволюции арабографической традиции в первые века ислама. Датируемые VI — началом VII вв. эпиграфические тексты, граффити, поэзия и прозаические произведения доисламского периода, а также другие источники указывают на то, что на территории западной Аравии в этот период уже существовала собственная, оригинальная арабографическая традиция. Об использовании документов в письменном виде имеются указания и в тексте Корана. Существовавшая в этот период система графики позволяла записывать не только короткие фрагменты, но и большие объемы текста. Запись и кодификация текста Корана стали этапом, ознаменовавшим окончательный переход от преимущественно устной к письменной форме культурной традиции. Дошедшие до нас наиболее ранние рукописные фрагменты сакрального текста, а также эпиграфика дают возможность проследить имевший место переход от схематичной к все более точной форме записи, характеризующейся расширенным набором средств, т. е. знаков для дифференциации согласных графем, показателей гласных, регулярного использования матрес лекционис и др. Вместе с тем, на основании дошедших до нашего времени документов можно сделать вывод о достаточно широкой вариативности типов записи. На основе данной системы графики позднее, уже в VIII веке, были записаны тексты, составляющие поэтическое наследие и прозаический эпос эпохи джахилийи, труды раннесредневековых мусульманских ученых.
Список литературы
1. Аравийская старина. Пер. с арабского А. А. Долининой и В. В. Пoлосина. Отв. ред. Б. Я. Шидфар. М.: Наука, 1983.
2. Большаков О. Г. История халифата. Ислам в Аравии (570–633), Т. 1. М.: Наука, 1989.
3. Коран. Пер. и комм. И. Ю. Крачковского. М.: Наука, 1986.
4. Лабид ибн Раби‘а. Ад- Диван Ал- Мухадрамун. Электронный ресурс: URL: https://www.aldiwan.net/poem21202.html (in Arabic)] (дата обращения: 05.08.2023).
5. Фильштинский И. М. История арабской литературы V — начало X в. М.: Наука, 1985.
6. Фролов Д. В. К вопросу о распространении грамотности в Мекке и Медине в период проповеди Мухаммада. Арабская филология. Грамматика, стихосложение, корановедение. М.: Языки славянской культуры, 2006. C. 235–243.
7. Фролов Д. В. Два ранних текста о происхождении арабского письма. Арабская филология. Грамматика, стихосложение, корановедение. М.: Языки славянской культуры, 2006. C. 244–262.
8. Al- Jallad A., Sidky H. A Paleo Arabic inscription on a route north of Ṭā’if. Arabian archaeology and Epigraphy. 2022. Vol. 33, John Wiley & Sons Ltd., pp. 202–215.
9. Brockrlmann K. Geschichte der arabischen Litteratur. Erster Supplemendband. Leiden: Brill, 1937.
10. Ghabban A. I., Hoyland R. The inscription of Zuhayr, the oldest Islamic inscription (24 AH⁄AD 644–645), the rise of the Arabic script and the nature of the early Islamic state. Arabian Archaeology and epigraphy. John Wiley & Sons Ltd. 2008. Vol. 19, pp. 209–236.
11. Jabal Ramm Inscription: A Fourth Century Pre- Islamic Arabic Inscription. Islamic Awareness. Электронный ресурс: URL: https://www.islamicawareness.org/history/islam/inscriptions/jramm (accessed: 17.07.2023).
12. Knauf E. A. Arabo- Aramaic and ʿArabiyya: From Ancient Arabic to Early Standard Arabic, 200 ce-600 ce. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations Into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 197–254.
13. Margoliouth D. S. Catalogue of Arabic Papyri in the John Rylands Library Manchester. Manchester: The Manchester University Library, 1933.
14. Miles G. C. Early Islamic Inscriptions Near Ta'if In The Hijaz. Journal Of Near Eastern Studies. University of Chicago Press. 1948. Vol. 7, pp. 236–242.
15. Muir W. Ancient Arabic Poetry; Its Genuineness and Authenticity. The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. New Series, Vol. 11, No. 1. Cambridge University Press, pp. 72–92.
16. Norman J. The Oldest Surviving Arabic Papyrus, and a One of the Earliest Bilingual Papyri. Электронный ресурс: URL: HistoryofInformation.com. https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=3379 (accessed: 05.08.2023).
17. Saleh W. A. The Etymological Fallacy and Qurʾanic Studies: Muhammad, Paradise, and Late Antiquity. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations Into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 649–698.
18. Schmid N. K. Quantitative Text Analysis and Its Application to the Qurʾan: Some Preliminary Considerations. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 441–460.
19. The Arabic Islamic Inscriptions On The Dome Of The Rock In Jerusalem, 72 AH / 692 CE. Islamic awareness. Электронный ресурс: URL: https://www.islamicawareness.org/history/islam/inscriptions/dotr (accessed: 03.06.2023).
Orientalistica. 2023; 6: 944-954
Arabographic texts and the problem of reading
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2023-6-5-944-954Abstract
This article explores the development of the Arabographic tradition during the early centuries of Islam. Evidence from pre-Islamic graffiti, poetry, and prose, as well as other sources, suggests the existence of an established writing tradition in western Arabia during this period. Furthermore, the Quran contains indications of the use of written documents. This graphic system enabled writing not only occasional or brief text fragments, but also significant volumes of information. The codification of the Quran marked a pivotal moment in the final transition from an oral to a written cultural tradition. The earliest handwritten fragments of the sacred text, as well as epigraphy, enable tracing the progression from a basic to a more intricate writing system. This comprised distinctive signs for consonant graphemes, vowel indicators, regular utilization of matres lectionis, and so on. The surviving documents also demonstrate a broad range of script variations. Later on, in the 8th century, early medieval Muslim scholars transcribed the poetic heritage and prose of the Jahiliyyah period using this graphic system.
References
1. Araviiskaya starina. Per. s arabskogo A. A. Dolininoi i V. V. Polosina. Otv. red. B. Ya. Shidfar. M.: Nauka, 1983.
2. Bol'shakov O. G. Istoriya khalifata. Islam v Aravii (570–633), T. 1. M.: Nauka, 1989.
3. Koran. Per. i komm. I. Yu. Krachkovskogo. M.: Nauka, 1986.
4. Labid ibn Rabi‘a. Ad- Divan Al- Mukhadramun. Elektronnyi resurs: URL: https://www.aldiwan.net/poem21202.html (in Arabic)] (data obrashcheniya: 05.08.2023).
5. Fil'shtinskii I. M. Istoriya arabskoi literatury V — nachalo X v. M.: Nauka, 1985.
6. Frolov D. V. K voprosu o rasprostranenii gramotnosti v Mekke i Medine v period propovedi Mukhammada. Arabskaya filologiya. Grammatika, stikhoslozhenie, koranovedenie. M.: Yazyki slavyanskoi kul'tury, 2006. C. 235–243.
7. Frolov D. V. Dva rannikh teksta o proiskhozhdenii arabskogo pis'ma. Arabskaya filologiya. Grammatika, stikhoslozhenie, koranovedenie. M.: Yazyki slavyanskoi kul'tury, 2006. C. 244–262.
8. Al- Jallad A., Sidky H. A Paleo Arabic inscription on a route north of Ṭā’if. Arabian archaeology and Epigraphy. 2022. Vol. 33, John Wiley & Sons Ltd., pp. 202–215.
9. Brockrlmann K. Geschichte der arabischen Litteratur. Erster Supplemendband. Leiden: Brill, 1937.
10. Ghabban A. I., Hoyland R. The inscription of Zuhayr, the oldest Islamic inscription (24 AH⁄AD 644–645), the rise of the Arabic script and the nature of the early Islamic state. Arabian Archaeology and epigraphy. John Wiley & Sons Ltd. 2008. Vol. 19, pp. 209–236.
11. Jabal Ramm Inscription: A Fourth Century Pre- Islamic Arabic Inscription. Islamic Awareness. Elektronnyi resurs: URL: https://www.islamicawareness.org/history/islam/inscriptions/jramm (accessed: 17.07.2023).
12. Knauf E. A. Arabo- Aramaic and ʿArabiyya: From Ancient Arabic to Early Standard Arabic, 200 ce-600 ce. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations Into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 197–254.
13. Margoliouth D. S. Catalogue of Arabic Papyri in the John Rylands Library Manchester. Manchester: The Manchester University Library, 1933.
14. Miles G. C. Early Islamic Inscriptions Near Ta'if In The Hijaz. Journal Of Near Eastern Studies. University of Chicago Press. 1948. Vol. 7, pp. 236–242.
15. Muir W. Ancient Arabic Poetry; Its Genuineness and Authenticity. The Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. New Series, Vol. 11, No. 1. Cambridge University Press, pp. 72–92.
16. Norman J. The Oldest Surviving Arabic Papyrus, and a One of the Earliest Bilingual Papyri. Elektronnyi resurs: URL: HistoryofInformation.com. https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=3379 (accessed: 05.08.2023).
17. Saleh W. A. The Etymological Fallacy and Qurʾanic Studies: Muhammad, Paradise, and Late Antiquity. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations Into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 649–698.
18. Schmid N. K. Quantitative Text Analysis and Its Application to the Qurʾan: Some Preliminary Considerations. The Qurʼān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qurʼānic Milieu. Leiden — Boston: Brill, 2010, pp. 441–460.
19. The Arabic Islamic Inscriptions On The Dome Of The Rock In Jerusalem, 72 AH / 692 CE. Islamic awareness. Elektronnyi resurs: URL: https://www.islamicawareness.org/history/islam/inscriptions/dotr (accessed: 03.06.2023).
События
-
Журналы « Advanced Engineering Research (Rostov-on-Don)» и «Проблемы Арктики и Антарктики» принят в Scopus! >>>
5 мая 2025 | 11:44 -
Журнал «Здоровье мегаполиса» принят в DOAJ >>>
28 апр 2025 | 11:41 -
Журнал «Морская медицина» присоединился к Elpub! >>>
23 апр 2025 | 11:39 -
К платформе Elpub присоединился журнал «Кавказология» >>>
8 апр 2025 | 11:33 -
Журнал «Вестник проектного управления» присоединился к Elpub! >>>
27 мар 2025 | 11:27