Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2022; 5: 1098-1112

«Постоянная жертва» и «денежная жертва»: понимание служения в Братстве соблюдающих утро

Зарубина Е. Д.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-5-1098-1112

Аннотация

На первый взгляд, для устава венецианского «Братства соблюдающих утро» (активно ок. XVI–XVII вв.) характерно противоречие между религиозной целью создания сообщества и вниманием, которое составители устава уделяют процессуальным и административным вопросам. Однако, при углубленном рассмотрении представленного в уставе материала связь между выплатами различных типов и религиозным характером «Братства» становится очевидной. Она выражена через систему двойных смыслов, характерную для выплат, которые были обязаны производить члены «Братства». Анализу системы двойных смыслов, коннотаций и символического значения отдельных аспектов жизни объединения посвящена настоящая статья. Материалом для анализа служат два устава «Братства», представленных в рукописи ее книги записей (пинкас). В первом разделе рассматривается терминология платежей, восходящая к храмовым жертвоприношениям, во втором – связь устава с «последними временами», предшествующими пришествию Мессии, в третьем – коннотации «вечера новомесячия», во время которого должны были проводиться одни из наиболее значимых процедур в жизни «Братства». Собранные сведения позволяют предположить, что цель создания «Братства» – в символической форме возродить храмовое жертвоприношение. «Новое жертвоприношение» приняло форму взносов различного типа, в первую очередь ежемесячного взноса-тамид, который соответствовал ежедневному жертвоприношению в Храме. Другие аспекты деятельности «Братства» также имеют символический план. Так, послеполуденная молитва в день новомесячия – аналог дополнительного жертвоприношения в Храме – становится одним из центральных событий в жизни «Братства». Понимание символического контекста устава позволяет в какой-то степени реконструировать мировоззрение, ментальность и идентичность не только членов «Братства», но и венецианских евреев раннего Нового времени в целом.

Список литературы

1. Российская государственная библиотека. Ms. Guenzburg 793. Available from: https://www.nli.org.il/en/manuscripts/NNL_ALEPH000087677/NLI#$FL37263106 (accessed: 5.09.2022).

2. Fine L. Physician of the Soul, Healer of the Cosmos. Isaak Luria and His Kabbalistic Fellowship. Stanford: Stanford University Press; 2003.

3. Horowitz E. Coffee, Coffeehouses, and the Nocturnal Rituals of Early Modern Jewry. AJS Review. 1989; 14(1):17–46.

4. Bonfil R. Change in the Cultural Patterns of a Jewish Society in Crisis Italian Jewry at the Close of the Sixteenth Century. Jewish History. 1988;3(2):11–30.

5. Rozen M. The Redemption of Jewish Captives in the 17th – Century Eastern Mediterranean Basin: The Intersection of Religion, Economics, and Society. In: Grieser H., Priesching N. (eds) Gefangenenloskauf Im Mittelmeerraum. Ein Interreligiöser Vergleich. Hildesheim – Zürich – New York: George Olms Verlag; 2015. P. 161–350.

6. Rozen M. The Mediterranean in the Seventeenth Century: Captives, Pirates and Ransomers. Palermo: Quardeni; 2016. 154 p.

7. Carpi D. The Activities of the Officials of the Sephardic Jewish Congregation in Venice for the Redemption of Captives (1654–1670). Zion. 2003; XI–XV: 175–222. (На иврите).

8. Hanover N. Abyss of Despair. London – New York: Routledge; 2017. 150 p.

9. Farine A. Charity and Study Societies in Europe of the Sixteenth-Eighteenth Centuries. The Jewish Quarterly Review. 1973;64(1):16–47.

10. Ковельман А. Б., Гершович У. Сокрытое и явленное в Талмуде. Очерк нефилософского мышления на исходе античности. М.: Индрик; 2016. 445 с.

11. Jastrow M. A Dictionary of the Targumim, the Talmud Babli and Yerushalmi, and the Midrashic Literature. London – New York: Luzac & Co., G. P. Putnam’s Sons; 1903. Available from: https://www.sefaria.org/Jastrow?tab=contents (accessed: 26.08.2022).

12. Карпова М. Законы и обычаи новомесячья. Лехаим. Февраль 2012; 2(238). Available from: https://lechaim.ru/ARHIV/238/karpova.htm (accessed: 26.08.2022).

13. Skolnik F. (ed.) Encyclopedia Judaica. 2nd ed. Vol. 21: Wel-Zy. Farmington Hills: Thomson Gale; 2006.

14. Scholem G. On the Kabbalah and Its Symbolism. New York: Schocken Books; 1969.

Orientalistica. 2022; 5: 1098-1112

“Daily Burnt-Offering” and “Financial Offering”: The Understanding of Service in the Hevrat Shomerim la-Boker

Zarubina E. D.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-5-1098-1112

Abstract

At first sight, the charter of Venetian Hevrat Shomerim la-Boker (active circa 16–17th century) mirrors the conflict between the religious aim of the fraternity’s creation and the attention its compilers gave to the procedural and administrative issues. However, the in-depth examination of the data presented in the charter reveals the deep connection between various payments and the religious character of the fraternity. This connection dwells on the range of dual meanings indicative of the payments imposed on the fraternity members. The present paper discusses the dual meanings, connotations, and symbolic dimensions of several aspects of the fraternity’s activities. Two fraternity charters accessed through its minute book (pinkas) provide the necessary data. The first section examines the terminology used to designate payments; the second highlights the connection between the charter and the “last days” before the coming of the Messiah; the third section analyzes the connotations of the “new moon evening” when one of the key fraternity procedures occurred. The data at hand suggests that the fraternity aimed to restore the Temple sacrifice in a symbolic form. The “new sacrifice” took the form of various payments, primarily the monthly payment – tamid, which corresponds to the daily Temple sacrifice. The other aspects of the fraternity’s activities have a symbolic dimension, too. For example, the afternoon prayer on the new moon day, which corresponds to the additional sacrifice in the Temple, turns into one of the central events in the fraternity’s life. Understanding the symbolic contexts of the association’s charter gives way to at least partial reconstruction of the worldviews, mentality, and identity of the fraternity’s members and broadly the early modern Venetian Jews.

References

1. Rossiiskaya gosudarstvennaya biblioteka. Ms. Guenzburg 793. Available from: https://www.nli.org.il/en/manuscripts/NNL_ALEPH000087677/NLI#$FL37263106 (accessed: 5.09.2022).

2. Fine L. Physician of the Soul, Healer of the Cosmos. Isaak Luria and His Kabbalistic Fellowship. Stanford: Stanford University Press; 2003.

3. Horowitz E. Coffee, Coffeehouses, and the Nocturnal Rituals of Early Modern Jewry. AJS Review. 1989; 14(1):17–46.

4. Bonfil R. Change in the Cultural Patterns of a Jewish Society in Crisis Italian Jewry at the Close of the Sixteenth Century. Jewish History. 1988;3(2):11–30.

5. Rozen M. The Redemption of Jewish Captives in the 17th – Century Eastern Mediterranean Basin: The Intersection of Religion, Economics, and Society. In: Grieser H., Priesching N. (eds) Gefangenenloskauf Im Mittelmeerraum. Ein Interreligiöser Vergleich. Hildesheim – Zürich – New York: George Olms Verlag; 2015. P. 161–350.

6. Rozen M. The Mediterranean in the Seventeenth Century: Captives, Pirates and Ransomers. Palermo: Quardeni; 2016. 154 p.

7. Carpi D. The Activities of the Officials of the Sephardic Jewish Congregation in Venice for the Redemption of Captives (1654–1670). Zion. 2003; XI–XV: 175–222. (Na ivrite).

8. Hanover N. Abyss of Despair. London – New York: Routledge; 2017. 150 p.

9. Farine A. Charity and Study Societies in Europe of the Sixteenth-Eighteenth Centuries. The Jewish Quarterly Review. 1973;64(1):16–47.

10. Kovel'man A. B., Gershovich U. Sokrytoe i yavlennoe v Talmude. Ocherk nefilosofskogo myshleniya na iskhode antichnosti. M.: Indrik; 2016. 445 s.

11. Jastrow M. A Dictionary of the Targumim, the Talmud Babli and Yerushalmi, and the Midrashic Literature. London – New York: Luzac & Co., G. P. Putnam’s Sons; 1903. Available from: https://www.sefaria.org/Jastrow?tab=contents (accessed: 26.08.2022).

12. Karpova M. Zakony i obychai novomesyach'ya. Lekhaim. Fevral' 2012; 2(238). Available from: https://lechaim.ru/ARHIV/238/karpova.htm (accessed: 26.08.2022).

13. Skolnik F. (ed.) Encyclopedia Judaica. 2nd ed. Vol. 21: Wel-Zy. Farmington Hills: Thomson Gale; 2006.

14. Scholem G. On the Kabbalah and Its Symbolism. New York: Schocken Books; 1969.