Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2022; 5: 644-659

Мудиетту — полевые исследования фольклорного театра Кералы

Лидова Н. Р.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-3-644-659

Аннотация

Статья посвящена полевым исследованиям театра мудиетту (на языке малаялам – muṭiyēṯṯu) – одной из форм фольклорного искусства южноиндийского штата Керала. Переломным моментом в современной истории мудиетту стало его включение в 2010 году в список шедевров устного и нематериального культурного наследия человечества ЮНЕСКО (не признанного и не ратифицированного в РФ), повлекшее за собой целый ряд как позитивных, так и негативных последствий. К числу положительных моментов обычно относят принципиальное изменение уровня известности и доступности мудиетту, увеличение числа посвященных ему научных работ, а также заметное изменение материального статуса исполнителей, получающих уже не только традиционную поддержку от индуистских храмов, но и гранты от государственных структур. Гораздо реже обсуждаются отрицательные последствия. Превратившись из локальной, по сути, сельской театральной формы в признанный ЮНЕСКО шедевр мировой нематериальной культуры, мудиетту стал довольно быстро и принципиально меняться, трансформируясь из закрытого и даже труднодоступного мистериального представления для местных жителей в театрализованное представление для интернациональной публики. Возникла неизбежная в таком случае мода на мудиетту, что создало условия для коммерциализации этого искусства. В результате представления стали ставиться не только по выработанному веками религиозному канону, но и с учетом тех факторов, которые прежде не имели для него значения. Все это создает серьезные угрозы для сохранения художественного и религиозного статуса мудиетту. Данная статья преследует две основные цели: 1) охарактеризовать мудиетту как вид традиционного керальского искусства, практически не известного отечественному читателю, 2) представить данные полевых исследований в марте 2013 года в районе Трипунитхура (Кочин), Керала, зафиксировавшие еще аутентичную и не подвергшуюся изменениям традицию.

Список литературы

1. Caldwell S. L. On Terrifying Mother: The Mudiyettu Ritual Drama of Kerala, South India. Berkeley: University of California Press; 1995. 660 pp.

2. Caldwell S. L. Kali and Kuli. Female Masquerades in Kerala Ritual Dance. Masked Ritual and Performance in South India. Dance, Healing, and Possession. Shulman D., Thiagarajan D. (Eds.). Ann Arbor: University of Michigan; 2006, pp. 184–207. https://doi.org/10.3998/mpub.165030

3. Tarabout G. Sacrifier et donner à voir en pays Malabar : les fêtes de temple au Kerala (Inde du Sud) : étude anthropologique. Paris: Ecole Française d’Extrême Orient, 1986. 691 pp.

4. Tarabout, G. L’évolution des cultes dans les temples hindous. L’exemple du Kérala (Inde du Sud). Renouveaux religieux en Asie. C. Clémentin-Ojha (ed.). Paris: EFEO; 1997, pp.127–54.

5. Aubert L. Les Feux de la Déesse. Rituels villageois du Kerala (Inde du Sud). Lausanne : Editions Payot Lausanne. Collection Anthropologie – Terrains; 2004. 496 pp.

6. Choondal Ch. Muṭiyēṯṯu': nāṭōṭināṭaka pathanam. Trichur: Kerala Folklore Academi, 1981.

7. Rajagopalan C. R. Muṭiyēṯṯu' nāṭōṭinēraraṅṅu. Folklore Study Series 3. Trichur: Centre for IK. Folklore Studies. 2003.

8. Pasty M. Au plaisir de la déesse. Le muṭiyēṯṯu’ du Kerala (Inde du Sud): étude ethnographique d'un théâtre rituel entre tradition et modernité. Ph.D. thesis. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Paris, 2010.

9. Pasty M. Un théâtre pour le plaisir de la déesse: culte, dévotion et société au Kerala (Inde du Sud). Théâtres d'Asie à l'œuvre. Circulation, expression, politique. Ed. by Gérard Toffin and Hélène Bouvier. Paris: Ecole Française d'Extrême Orient; 2012, pp. 59–81.

10. Pasty-Abdul Wahid M. Our Dēvi is like that. An ethnological insight into the image of the Hindu goddess Bhadrakāḷi in popular South Indian belief and temple practice. Journal of Hindu Studies. 2016;3(9):329–361. https://doi.org/10.1093/jhs/hiw023

11. Pasty-Abdul Wahid M. When Theatre Makes the Ritual Work. Imitation, Materialisation and Reactualization in the Malayali Ritual Theatre Muṭiyēṯṯu. Cracow Indological Studies. 2017;19(2):201–28. https://doi.org/10.12797/CIS.19.2017.02.02

12. Pasty-Abdul Wahid M. She doesn’t need mutiyettu' there’. The interplay of divine mood, taste and spectacular offerings in South Indian Folk Hinduism. Religions of South Asia. 2017;11(1):72–98.

13. Pasty-Abdul Wahid M. Bloodthirsty, or Not, That Is the Question: An Ethnography-Based Discussion of Bhadrakāḷi’s Use of Violence in Popular Worship, Ritual Performing Arts and Narratives in Central Kerala (South India). Religions. 2020;11(4), 170: 1-29. https://doi.org/10.3390/rel11040170

Orientalistica. 2022; 5: 644-659

Muṭiyēṯṯu – Field Research of Kerala Folklore Theatre

Lidova N. R.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-3-644-659

Abstract

The paper is dedicated to the results of the field research conducted in Tripunithura (India / March 2013) on Muṭiyēṯṯu theatre, one of the local folklore art forms of Kerala. It is argued that the inclusion of Muṭiyēṯṯu in 2010 in the list of Masterpieces of the Oral and Intangible Cultural Heritage / UNESCO, became a turning point in the recent history of this art form, affecting it both in positive and negative way. The positive aspect concerns primarily a fundamental shift in the level of popularity of Muṭiyēṯṯu, manifested in the appearance of a number of research projects, general publications and various databases. It also found reflection in the material status of performers now supported not only by Hindu temples but also by the Indian Government. Less often discussed are the negative consequences. Having been acknowledged as one of the cultural achievements of humankind (UNESCO), the Muṭiyēṯṯu began to change fundamentally. It transformed from a rural religious mystery performance aimed at local community of believers into an exotic theatrical art form intended for the wider international audience. As a result, performances began to be staged not only in accordance with strict religious canons developed over the centuries, but also on various occasions predetermined by commercial and public interests. This tendency poses a significant threat to the preservation of the artistic and religious authenticity of the Muṭiyēṯṯu theatre along with its cultural importance for humanity.

References

1. Caldwell S. L. On Terrifying Mother: The Mudiyettu Ritual Drama of Kerala, South India. Berkeley: University of California Press; 1995. 660 pp.

2. Caldwell S. L. Kali and Kuli. Female Masquerades in Kerala Ritual Dance. Masked Ritual and Performance in South India. Dance, Healing, and Possession. Shulman D., Thiagarajan D. (Eds.). Ann Arbor: University of Michigan; 2006, pp. 184–207. https://doi.org/10.3998/mpub.165030

3. Tarabout G. Sacrifier et donner à voir en pays Malabar : les fêtes de temple au Kerala (Inde du Sud) : étude anthropologique. Paris: Ecole Française d’Extrême Orient, 1986. 691 pp.

4. Tarabout, G. L’évolution des cultes dans les temples hindous. L’exemple du Kérala (Inde du Sud). Renouveaux religieux en Asie. C. Clémentin-Ojha (ed.). Paris: EFEO; 1997, pp.127–54.

5. Aubert L. Les Feux de la Déesse. Rituels villageois du Kerala (Inde du Sud). Lausanne : Editions Payot Lausanne. Collection Anthropologie – Terrains; 2004. 496 pp.

6. Choondal Ch. Muṭiyēṯṯu': nāṭōṭināṭaka pathanam. Trichur: Kerala Folklore Academi, 1981.

7. Rajagopalan C. R. Muṭiyēṯṯu' nāṭōṭinēraraṅṅu. Folklore Study Series 3. Trichur: Centre for IK. Folklore Studies. 2003.

8. Pasty M. Au plaisir de la déesse. Le muṭiyēṯṯu’ du Kerala (Inde du Sud): étude ethnographique d'un théâtre rituel entre tradition et modernité. Ph.D. thesis. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Paris, 2010.

9. Pasty M. Un théâtre pour le plaisir de la déesse: culte, dévotion et société au Kerala (Inde du Sud). Théâtres d'Asie à l'œuvre. Circulation, expression, politique. Ed. by Gérard Toffin and Hélène Bouvier. Paris: Ecole Française d'Extrême Orient; 2012, pp. 59–81.

10. Pasty-Abdul Wahid M. Our Dēvi is like that. An ethnological insight into the image of the Hindu goddess Bhadrakāḷi in popular South Indian belief and temple practice. Journal of Hindu Studies. 2016;3(9):329–361. https://doi.org/10.1093/jhs/hiw023

11. Pasty-Abdul Wahid M. When Theatre Makes the Ritual Work. Imitation, Materialisation and Reactualization in the Malayali Ritual Theatre Muṭiyēṯṯu. Cracow Indological Studies. 2017;19(2):201–28. https://doi.org/10.12797/CIS.19.2017.02.02

12. Pasty-Abdul Wahid M. She doesn’t need mutiyettu' there’. The interplay of divine mood, taste and spectacular offerings in South Indian Folk Hinduism. Religions of South Asia. 2017;11(1):72–98.

13. Pasty-Abdul Wahid M. Bloodthirsty, or Not, That Is the Question: An Ethnography-Based Discussion of Bhadrakāḷi’s Use of Violence in Popular Worship, Ritual Performing Arts and Narratives in Central Kerala (South India). Religions. 2020;11(4), 170: 1-29. https://doi.org/10.3390/rel11040170