Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2022; 5: 316-352

Коронованные образы Будды королевства Ланна и парадигма «загрязнения махаяной»

Грунин И. В.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-2-316-352

Аннотация

Работа является продолжением серии статей, в которых дается критический анализ господствующей в буддологии парадигмы, связывающей появление образа коронованного Будды с относительно поздними идеями махаяны, а его существование в странах тхеравады с «загрязнением» со стороны Великой Колесницы. Показываются затруднения, с которыми сталкивается эта концепция, вынужденная объяснять переход от «раннего» образа в обличье монаха при помощи ссылки на обычай украшения реальными драгоценностями существующих статуй. В связи с этим исследуются особенности изображения монашеского облачения в сочетании с королевскими регалиями в буддийской иконографии, от индийских образцов эпохи Палов до кхмерского типа образа. Показывается, что вопреки распространенной точке зрения традиционным является расположение украшений не поверх монашеского облачения, а под ним, что принципиально не может быть объяснено на основе указанного обычая. Поскольку одежда монаха мыслится при этом как препятствие, мешающее увидеть особенности сверхъестественной анатомии Будды и знаки, отличающие его как Великого Человека, она изображается как почти невидимый прозрачный покров, в конечном счете окончательно «исчезающий» у образов с «обнаженным» торсом, где лишь едва заметные линии на теле указывают на незримое присутствие монашеского облачения. Практика изготовления коронованных образов Будды в королевстве Ланна, следуя этой традиции, превращает прием с украшениями, частично скрытыми одеждой монаха, в своеобразную «манифестацию» того, что символика образа намного глубже простого превращения временного дополнения в постоянный атрибут. Анализ украшений позволяет сделать вывод об отсутствии у них очевидных индийских прототипов и осознанном выборе особого типа регалий высшей королевской власти, отсылающих к нарративу о взаимоотношениях будды и чаккаватти. Коронованный образ предстает в связи с этим нарративом, с одной стороны, как символ подчинения светской власти целям, провозглашаемым буддийским учением, с другой - как иконографическое воплощение модели властвования, позволяющей примирить имперские амбиции правителей с идеалами буддизма. В статье также формулируется гипотеза о «реиндианизированном» характере стиля украшений коронованных образов Будды Ланны, то есть формировании этого стиля в результате реконструкции на основе текстов, посвященных индийской иконографии, а также доступных образцов, предположительно происходящих из Шривиджаи и обнаруживающих следы влияния как северо-востока, так и юга Индии. На основе анализа одного из провинциальных типов коронованного Будды показывается, как образ обретает локальные этнические черты, вбирая в себя традиционные культы и становясь символом национальной самоидентификации, защиты пути предков.

Список литературы

1. Damrong Rajanubhab. Monuments of the Buddha in Siam. 2nd ed. Bangkok: The Siam Society, 1973. IX + 27 pl. + 60 p.

2. Griswold A. B. Dated Buddha Images of Northern Siam. Artibus Asiae. Suppiementum. Vol. 16. Ascona: Artibus Asiae Publishers, 1957. 97 p. + LVI pl.

3. Surasawasdi Sooksawasdi. Buddhist Sects in Lan Na from the Reign of King Tilokto thatof Phaya Kao (1441-1525): Studies of Dated Bronze Buddha Images in Chiang Mai. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts 2013;13(2):149-177.

4. Mus P. Le Buddha Pare. Son Origine Indienne. Cakyamuni dans le Mahayanisme Moyen. Bulletin de I'Ecole française d'Extrême-Orient 1928;28(l):153-278.

5. Krishan Y., Tadikonda К. K. The Buddha Image: Its Origin and Development 2nd ed. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers; 2012. XVII + 231 p.

6. Scherman L. Buddha im Fiirstenschmuck. Erlauterung hinterindischer Bildwerke des Miinchener Museums fur Volkerkunde. Miinchen: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1932. 36 s.

7. Грунин И. В. Коронованный и «украшенный» Будда в иконографии тхеравады: канонические истоки и символический смысл. Ориенталистика. 2019;2(3):539-590.

8. Rowland В. The Bejewelled Buddha in Afghanistan. Artibus Asiae. 1961;24(l):20-24.

9. Rowland B. The Art and Architecture of India: Buddhist, Hindu, Jain. 3d ed. Baltimore: Penguin Books; 1967. XXI + 314 p. + 216 pl.

10. Acharya P. K. Architecture of Manasara. Translated from Original Sanskrit London: Oxford University Press, 1933. LIX + 793 p.

11. Liebert G. Iconographic Dictionary of the Indian Religions. Hinduism-Buddhism-Jainism. 2nd ed. Delhi: Sri Satguru Publications, 1986. XX + 377 p.

12. Stratton С. Buddhist Sculpture of Northern Thailand. Chiang Mai: Silkworm Books; Chicago: Buppha Press, 2004. XL + 430 p.

13. Гожева H. А. «Коронованный» Будда в искусстве Индокитая. Юго-Восточная Азия: актуальные проблемы развития, 2015; XXVIII(28):162-177.

14. Дешпанде О. П. Памятники искусства Юго-Восточной Азии: каталог коллекции. СПб: Изд-во Государственного Эрмитажа, 2016. 680 с.

15. Hutchinson Е. W. The Seven Spires: A Sanctuary of the Sacred Fig Tree at Chiengmai. Journal of the Siam Society. 1951;39.1:1-68

16. Vickeri M. Prolegomena to Methods for Using the Ayutthayan Laws as Historical Source Material. Journal of the Siam Society. 1984;72.0:37-58.

17. McGill F. Jatakas, Universal Monarchs, and the Year 2000. Artibus Asiae. 1993;53(3/4):412-448.

18. Griswold A. B. Notes on the Art of Siam, No. 6. Prince Yudhisthira. Artibus Asiae. 1963;26(3/4):215-229.

19. Coedes G. The Indianized States of Southeast Asia. Canberra: Australian National University Press, 1975. XXI + 403 p.

20. Грунин И. В. Коронованный Будда Амаравати и каноническая концепция чаккаватти. Ориенталистика. 2020;3(4):1010-1027.

21. Fickle D. Н. Crowned Buddha Images in Southeast Asia. In: Art and Archaeology in Thailand. Bangkok: Fine Arts Departments, 1974. P. 85-119.

22. Reynolds F. E., Reynolds M. B. (Transl.) Three Worlds According to King Ruang: A Thai Buddhist Cosmology. Berkley: Asian Humanities Press / Motilal Banarsidass, 1982. 383 p.

23. Stadtner D. M. A Fifteenth-Century Royal Monument in Burma and the Seven Stations in Buddhist Art. The Art Bulletin. 1991;73(l):39-52.

24. Huntington S. L. The “Paia-Sena" Schools of Sculpture. Leiden: E. J. Brill, 1984. XXXVI + 296 p.

25. Treasures from the National Museum Bangkok. The National Museum Volunteers 6th Reprint ed. Bangkok, 2015. 95 p.

26. Gopinatha Rao T. A. Elements of Hindu Iconography. Vol. I, Part I. Madras: The Law Printing House, 1914. XXXIII +59 + 296 p.

27. Холл Д. Дж. E. История Юго-Восточной Азии. М.: Изд-во иностранной литературы, 1958. 597 с.

28. Promsak Jermsawatdi. Thai Art with Indian Influences. New Delhi: Abhinav Publications, 1979.158 p. + 61 pl.

29. Symes M. An Account of an Embassy to the Kingdom of Ava, Sent by the Governor-General of India, in the Year 1795. Vol. I. London: W. Bulmer and Co., 1800. XXIV + 503 p.

30. Scott J. G., Hardiman J. P. Gazetteer of Upper Burma and the Shan States. Part I. Vol. II. Rangoon: Superintendent, Government Printing, 1900.560 p. + VIII + XI.

31. Fraser-Lu S. Burmese Crafts: Past and Present. Oxford: Oxford University Press, 1994. XIV+371 p.

32. Эльманович С. Д. Законы Ману. СПб., 1913. VIII +285 c. +VII.

33. Законы Ману. Манавадхармашастра. М.: ЭКСМО-пресс, 2002. 496 с.

34. Bhaddanta Vicittasarabhivamsa, Venerable Mingun Sayadaw. The Great Chronicles of Buddhas. Singapore edition. Singapore, 2008. XL + 1697 p.

35. Muecke M. A. Monks and Mediums: Religious Syncretism in Northern Thailand. Journal of the Siam Society. 1992; 80.2:97-104.

36. Siam and Laos, as Seen by Our American Missionaries. Philadelphia: Presbyterian Board of Publication, 1884. 552 p.

37. Bock C. Temples and Elephants: Narrative of a Journey of Exploration through Upper Siam and Lao. London: Sampson Low, Marston, Searle, & Rivington, 1884. XVI + 438 p.

38. Penth H. Kunst im Lan Na Thai (7): Carl Bocks Buddhafiguren aus Fang. Artibus Asiae. 1976;38(2/3):139-157.

39. Rhys Davids T.W., Stede W. (Ed.) The Pali Text Society’s Pali-English Dictionary. Part VIII. London, 1925. P. 89-203.

40. Michell E. B. Siamese-English Dictionary. Bangkok, 1812 (MDCCCXII). XXIII + 323 (nbn) p.

41. Gupta S. P., Shashi Prabha Asthana. Elements of Indian Art. Including Temple Architecture, Iconography & Iconometry. New Delhi: D. К Printworld Ltd., 2002. XIV, 146 p.

42. Mitton G.E. (Ed.) Scott of the Shan Hills. Orders and Impressions. London: John Murray, 1936. XII + 348 p.

43. Берзин Э.О. Юго-Восточная Азия в XIII-XVI веках. М.: Наука, 1982. 332 с.

Orientalistica. 2022; 5: 316-352

Crowned Buddha images of Lanna kingdom and "contamination by Mahayana" paradigm

Grunin I. V.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2022-5-2-316-352

Abstract

The study is a continuation of a series of articles that provide a critical analysis of the dominant paradigm in Buddhist Studies, which links the emergence of the crowned Buddha image with the relatively late ideas of the Mahayana. The existence of the image in the Theravada world is explained from this point of view by the "contamination” from the Great Vehicle. The article shows the difficulties faced by this concept, which is forced to explain the transition from the "early” image in the guise of a monk by referring to the custom of decorating existing statues with real jewelry. In this regard, the author explores the features of the demonstration of monastic robe in combination with royal regalia in Buddhist iconography, from Indian samples of the Pala to the Khmer type of image. It is shown that, contrary to the widespread point of view, the traditional arrangement of jewelry is not on top of the monastic vestments, but under it, which cannot be explained in principle on the basis of said custom. Since the monk's clothing is thought of as an obstacle that prevents one from seeing the features of the supernatural anatomy of the Buddha and the signs that distinguish him as a Great Man, it is depicted as an almost invisible transparent cover, which ultimately "disappears" in images with a "naked" torso, where only barely noticeable lines on the body indicate the invisible presence of monastic robe. The practice of making crowned Buddha images in the Lanna kingdom, following this tradition, turns a reception with decorations partially hidden by a monk’s clothes into a kind of "manifestation” that the symbolism of the image is much deeper than the simple transformation of a temporary addition into a permanent attribute. An analysis of the adornments allows us to conclude that they have no obvious Indian prototypes and a conscious choice of a special type of regalia of the highest royal power, referring to the narrative about the relationship between the Buddha and the Cakkavatti. In connection with this narrative, the crowned image appears, on the one hand, as a symbol of the subordination of secular power to the goals proclaimed by the Buddhist teaching, on the other hand, as an monographic embodiment of the model of power, which allows reconciling the imperial ambitions of the rulers with the ideals of Buddhism. The article also formulates a hypothesis about the "re-Indianized” style of the Lanna crowned Buddha images, that is, the formation of this style as a result of reconstruction based on texts devoted to Indian iconography, as well as available samples, presumably originating from Srivijaya, which reveal traces of influence from both north-east and south of India. Based on the analysis of one of the provincial types of the crowned Buddha, it is shown how the image acquires local ethnic features, absorbing traditional cults and becoming a symbol of national self-identification, protection of the path of ancestors.

References

1. Damrong Rajanubhab. Monuments of the Buddha in Siam. 2nd ed. Bangkok: The Siam Society, 1973. IX + 27 pl. + 60 p.

2. Griswold A. B. Dated Buddha Images of Northern Siam. Artibus Asiae. Suppiementum. Vol. 16. Ascona: Artibus Asiae Publishers, 1957. 97 p. + LVI pl.

3. Surasawasdi Sooksawasdi. Buddhist Sects in Lan Na from the Reign of King Tilokto thatof Phaya Kao (1441-1525): Studies of Dated Bronze Buddha Images in Chiang Mai. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts 2013;13(2):149-177.

4. Mus P. Le Buddha Pare. Son Origine Indienne. Cakyamuni dans le Mahayanisme Moyen. Bulletin de I'Ecole française d'Extrême-Orient 1928;28(l):153-278.

5. Krishan Y., Tadikonda K. K. The Buddha Image: Its Origin and Development 2nd ed. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers; 2012. XVII + 231 p.

6. Scherman L. Buddha im Fiirstenschmuck. Erlauterung hinterindischer Bildwerke des Miinchener Museums fur Volkerkunde. Miinchen: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1932. 36 s.

7. Grunin I. V. Koronovannyi i «ukrashennyi» Budda v ikonografii tkheravady: kanonicheskie istoki i simvolicheskii smysl. Orientalistika. 2019;2(3):539-590.

8. Rowland V. The Bejewelled Buddha in Afghanistan. Artibus Asiae. 1961;24(l):20-24.

9. Rowland B. The Art and Architecture of India: Buddhist, Hindu, Jain. 3d ed. Baltimore: Penguin Books; 1967. XXI + 314 p. + 216 pl.

10. Acharya P. K. Architecture of Manasara. Translated from Original Sanskrit London: Oxford University Press, 1933. LIX + 793 p.

11. Liebert G. Iconographic Dictionary of the Indian Religions. Hinduism-Buddhism-Jainism. 2nd ed. Delhi: Sri Satguru Publications, 1986. XX + 377 p.

12. Stratton S. Buddhist Sculpture of Northern Thailand. Chiang Mai: Silkworm Books; Chicago: Buppha Press, 2004. XL + 430 p.

13. Gozheva H. A. «Koronovannyi» Budda v iskusstve Indokitaya. Yugo-Vostochnaya Aziya: aktual'nye problemy razvitiya, 2015; XXVIII(28):162-177.

14. Deshpande O. P. Pamyatniki iskusstva Yugo-Vostochnoi Azii: katalog kollektsii. SPb: Izd-vo Gosudarstvennogo Ermitazha, 2016. 680 s.

15. Hutchinson E. W. The Seven Spires: A Sanctuary of the Sacred Fig Tree at Chiengmai. Journal of the Siam Society. 1951;39.1:1-68

16. Vickeri M. Prolegomena to Methods for Using the Ayutthayan Laws as Historical Source Material. Journal of the Siam Society. 1984;72.0:37-58.

17. McGill F. Jatakas, Universal Monarchs, and the Year 2000. Artibus Asiae. 1993;53(3/4):412-448.

18. Griswold A. B. Notes on the Art of Siam, No. 6. Prince Yudhisthira. Artibus Asiae. 1963;26(3/4):215-229.

19. Coedes G. The Indianized States of Southeast Asia. Canberra: Australian National University Press, 1975. XXI + 403 p.

20. Grunin I. V. Koronovannyi Budda Amaravati i kanonicheskaya kontseptsiya chakkavatti. Orientalistika. 2020;3(4):1010-1027.

21. Fickle D. N. Crowned Buddha Images in Southeast Asia. In: Art and Archaeology in Thailand. Bangkok: Fine Arts Departments, 1974. P. 85-119.

22. Reynolds F. E., Reynolds M. B. (Transl.) Three Worlds According to King Ruang: A Thai Buddhist Cosmology. Berkley: Asian Humanities Press / Motilal Banarsidass, 1982. 383 p.

23. Stadtner D. M. A Fifteenth-Century Royal Monument in Burma and the Seven Stations in Buddhist Art. The Art Bulletin. 1991;73(l):39-52.

24. Huntington S. L. The “Paia-Sena" Schools of Sculpture. Leiden: E. J. Brill, 1984. XXXVI + 296 p.

25. Treasures from the National Museum Bangkok. The National Museum Volunteers 6th Reprint ed. Bangkok, 2015. 95 p.

26. Gopinatha Rao T. A. Elements of Hindu Iconography. Vol. I, Part I. Madras: The Law Printing House, 1914. XXXIII +59 + 296 p.

27. Kholl D. Dzh. E. Istoriya Yugo-Vostochnoi Azii. M.: Izd-vo inostrannoi literatury, 1958. 597 s.

28. Promsak Jermsawatdi. Thai Art with Indian Influences. New Delhi: Abhinav Publications, 1979.158 p. + 61 pl.

29. Symes M. An Account of an Embassy to the Kingdom of Ava, Sent by the Governor-General of India, in the Year 1795. Vol. I. London: W. Bulmer and Co., 1800. XXIV + 503 p.

30. Scott J. G., Hardiman J. P. Gazetteer of Upper Burma and the Shan States. Part I. Vol. II. Rangoon: Superintendent, Government Printing, 1900.560 p. + VIII + XI.

31. Fraser-Lu S. Burmese Crafts: Past and Present. Oxford: Oxford University Press, 1994. XIV+371 p.

32. El'manovich S. D. Zakony Manu. SPb., 1913. VIII +285 c. +VII.

33. Zakony Manu. Manavadkharmashastra. M.: EKSMO-press, 2002. 496 s.

34. Bhaddanta Vicittasarabhivamsa, Venerable Mingun Sayadaw. The Great Chronicles of Buddhas. Singapore edition. Singapore, 2008. XL + 1697 p.

35. Muecke M. A. Monks and Mediums: Religious Syncretism in Northern Thailand. Journal of the Siam Society. 1992; 80.2:97-104.

36. Siam and Laos, as Seen by Our American Missionaries. Philadelphia: Presbyterian Board of Publication, 1884. 552 p.

37. Bock C. Temples and Elephants: Narrative of a Journey of Exploration through Upper Siam and Lao. London: Sampson Low, Marston, Searle, & Rivington, 1884. XVI + 438 p.

38. Penth H. Kunst im Lan Na Thai (7): Carl Bocks Buddhafiguren aus Fang. Artibus Asiae. 1976;38(2/3):139-157.

39. Rhys Davids T.W., Stede W. (Ed.) The Pali Text Society’s Pali-English Dictionary. Part VIII. London, 1925. P. 89-203.

40. Michell E. B. Siamese-English Dictionary. Bangkok, 1812 (MDCCCXII). XXIII + 323 (nbn) p.

41. Gupta S. P., Shashi Prabha Asthana. Elements of Indian Art. Including Temple Architecture, Iconography & Iconometry. New Delhi: D. K Printworld Ltd., 2002. XIV, 146 p.

42. Mitton G.E. (Ed.) Scott of the Shan Hills. Orders and Impressions. London: John Murray, 1936. XII + 348 p.

43. Berzin E.O. Yugo-Vostochnaya Aziya v XIII-XVI vekakh. M.: Nauka, 1982. 332 s.