Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2021; 4: 596-619

Аккадское выражение ubānum ištēt ‘один палец’: проблемы изучения

Александров Борис Евгеньевич

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-3-596-619

Аннотация

Аккадское выражение ubānum ištēt ‘один палец’ засвидетельствовано в старовавилонских эпистолярных источниках XVIII в. до н. э. как аллегорическое описание тесного союза между правителями. В литературе были выдвинуты две основные гипотезы, объясняющие его происхождение. Согласно первой гипотезе, в основе аллегории ‘один палец’ лежал символический жест, совершавшийся царями во время процедуры заключения союза. Этот жест состоял в соединении больших или указательных пальцев. Вторая гипотеза предполагает, что оборот ‘один палец’ отсылал к явлению синдактилии: врожденному пороку, при котором происходит сращивание пальцев. Сросшиеся пальцы могли послужить в воображении древних символом неразрывного союза. Автор обеих гипотез У. Моран отдавал предпочтение первой из них. Позднее в ее пользу высказались и другие специалисты. Так, в 2019 г. Д. Шарпен сопоставил аккадское выражение с описанием заключения союза азиатскими правителями I в. н. э. в «Анналах» Тацита. Согласно римскому историку, церемония предполагала связывание правых больших пальцев будущих союзников. Вместе с тем ни одна из указанных гипотез не получила подтверждения данными письменных или иконографических источников II тыс. до н. э. В статье предлагается рассматривать изображение на стеле из Угарита RS 7.116 как иллюстрацию жеста, о котором писал в свое время У. Моран. Стела датируется XIV в. до н. э., и на ней, согласно одной из интерпретаций, запечатлена сцена заключения союза: два стоящих друг напротив друга правителя соприкасаются пальцами согнутых в локте рук, локти опираются на таблички с договором, которые лежат на высоком столике, стоящем между правителями. Если старовавилонские и угаритские источники действительно отсылают к одному и тому же жесту, то на его примере можно говорить о континуитете символических и правовых практик в Сирии и Месопотамии II тыс. до н. э.

Список литературы

1. Lafont B. Relations internationales, alliances et diplomatie au temps des royaumes amorrites. In: Durand J.-M., Charpin D. (éds) Mari, Ébla et les Hourrites, dix ans de travaux. Actes du colloque international (Paris, mai 1993) (Amurru, 2). Paris: Éditions Recherches sur les Civilisations; 2001. P. 213–328.

2. Roth M. (ed.) The Assyrian Dictionary of the University of Chicago. Vol. 20: U and W. Chicago: The Oriental Institute of the University of Chicago; 2010. XXXII, 411 p.

3. von Soden W. Akkadisches Handwörterbuch. Wiesbaden: Otto Harrassowitz Verlag; 1985. XVIII, 1592 S.

4. Militarev A., Kogan L. Semitic Etymological Dictionary. Vol. 1: Anatomy of Man and Animals (AOAT, 278/1). Münster: Ugarit-Verlag; 2000. CLIV, 425 p.

5. Durand J.-M. Documents épistolaires du palais de Mari (LAPO, 16). Paris: Les Éditions du Cerf; 2002. 654 p.

6. Durand J.-M. Espionnage et guerre froide: la fin de Mari. In: Durand J.-M. (éd.) Recueil d’études en l’honneur de Michel Fleury (FM, I). Paris: SEPOA; 1992. P. 39–52.

7. Charpin D. Un souverain éphémère en Ida-Maraṣ: Išme-Addu d’Ašnakkum. M.A.R.I. 1993;7:165–191.

8. Durand J.-M. La cite-état d’Imâr à l’époque des rois des Mari. M.A.R.I. 1990;6:39–92.

9. Charpin D. L’évocation du passé dans les lettres de Mari. In: Proseck‎ý J. (ed.) Intellectual Life of the Ancient Near East. Papers Presented at the 43rd Rencontre assyriologique internationale, Prague, July 1–5, 1996. Prague: Academy of Sciences of the Czech Republic, Oriental Institute; 1998. P. 91–110.

10. Charpin D., Ziegler N. Mari et le Proche-Orient à l’époque amorrite. Essai d’histoire politique (FM, V). Paris: SEPOA; 2003. XI, 302 p.

11. Lafont B. L’admonestation des Anciens de Kurdâ. In: Charpin D., Durand J.-M. (éds) Recueil d’études à la mémoire de Maurice Birot (FM, II). Paris: SEPOA; 1994. P. 209–220.

12. Kärger B. Leben in der amurritischen Welt. Nomaden und Sesshafte im Reich von Mari im 19. Und 18. Jahrhundert vor Christus (Philippika, 68). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 2014. XVI, 400 S.

13. Ziegler N., Langlois A.-I. Les toponymes paleo-babyloniens de la Haute-Mésopotamie (Matériaux pour l’étude de la toponymie et de la topographie, I/1: La HauteMésopotamie au IIe millénaire av. J.-C.). Antony: SÉPOA; 2016. XXII, 500 p.

14. Eidem J. The Royal Archives from Tell Leilan. Old Babylonian Letters and Treaties from the Lower Town Palace East (PIHANS, 117). Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten; 2011. LII, 625 p.

15. Moran W. L. Ubānum ištēt. N.A.B.U. 1989;4:74–75.

16. Gruber M. I. Aspects of Nonverbal Communication in the Ancient Near East (Studia POHL, 12/I–II). Rome: Biblical Institute Press; 1980. XXX, 770 p.

17. Malul M. Studies in Mesopotamian Legal Symbolism (AOAT, 221). Kevelaer; Neukirchen-Vluyn: Verlag Butzon & Bercker; Neukirchener Verlag; 1988. XIII, 512 p.

18. Charpin D. “Tu es de mon sang”. Les alliances dans le Proche-Orient ancien. Paris: Collège de France; Les Belles Lettres; 2019. 338 p.

19. Шарпен Д. Хаммурапи, царь Вавилона. М.: РГГУ; 2013. 312 с.

20. Rutherford I. Hittite Texts and Greek Religion: Contact, Interaction, and Comparison. Oxford: Oxford University Press; 2020. XV, 385 p.

21. Devecchi E. Trattati internazionali ittiti. Breschia: Paideia Editrice; 2015. 317 p.

22. Charpin D. Histoire politique du Proche-Orient amorrite (2002–1595). In: Charpin D., Edzard D.-O., Stol M. Mesopotamien. Die altbabylonische Zeit (OBO, 160/4). Fribourg: Academic Press; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht; 2004. P. 23–480.

23. Reculeau H. L’agriculture irriguée au royaume de Mari. Essai d’histoire des techniques. Vol. 1–2 (FM, XVI). Paris: SEPOA; 2018. X, 535 p., 3 cartes.

24. Durand J.-M. Les premières années du roi Zimrî-Lîm de Mari. Première partie (ARM, XXXIII). Leuven–Paris – Bristol: Peeters; 2019. 602 p.

25. Altman A. Tracing the Earliest Recorded Concepts of International Law: The Ancient Near East (2500–330 B.C.E.) (Legal History Library, 8; Studies in the History of International Law, 4). Leiden–Boston: Martinus Nijhoff Publishers; 2012. XXVI, 254 p.

26. Schaeffer C. F.-A. Les fouilles des Ras-Shamra-Ugarit. Septième campagne (printemps 1935). Syria. 1936;17:105–149.

27. Yon M. Stèles de pierre. In: Yon M. (éd.) Arts et industries de la pierre (RSOu, VI). Paris: Editions Recherche sur les Civilisations; 1991. P. 273–344.

28. Postgate N. Bronze Age Bureaucracy. Writing and the Practice of Government in Assyria. Cambridge –New York: Cambridge University Press; 2013. XI, 484 p.

29. Cammarosano M., Weirauch K., Maruhn F., Jendritzki G., Kohl P. L. They Wrote on Wax. Wax Boards in the Ancient Near East. Mesopotamia. 2019;54:121–180.

30. Bossert H. Altsyrien. Kunst und Handwerk in Cypern, Syrien, Palästina, Transjordanien und Arabien von den Anfängen bis zum völligen Aufgehen in der griechischrömischen Kultur. Tübingen: Verlag Ersnt Wasmuth; 1951. XVI, 407 S.

31. Schaeffer Cl. F.-A. Ugaritica III. Sceaux et cylindres hittites, épée gravée du cartouche de Mineptah, tablettes chypro-minoennes et autres découvertes nouvelles de Ras Shamra (MRS, 8). Paris: Librarie orientaliste Paul Geuthner; 1956. IX, 289 p.

32. Pritchard J. B. The Ancient Near East in Pictures Relating to the Old Testament. Princeton: Princeton University Press; 1969. 384 p.

33. Börker-Klähn J. Altvorderasiatische Bildstelen und vergleichbare Felsreliefs (BaF, 4). Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern; 1982. 288 S.

34. Bryce T. Letters of the Great Kings of the Ancient Near East. The Royal Correspondence of the Late Bronze Age. London–New York–Routledge; 2003. IX, 244 p.

35. Klengel H. Hattuschili und Ramses – ihr langer Weg zum Frieden. Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern; 2002. 179 S.

36. Mora C., Giorgieri, M. Le lettere tra i re ittiti e i re assiri ritrovate a Ḫattuša (HANE/M, 7). Padua: S.A.R.G.O.N. Editrice e Libreria; 2004. XII, 270 p.

37. Harrak A. Assyria and Hanigalbat: A Historical Reconstruction of Bilateral Relations from the Middle of the Fourteenth to the End of the Twelfth Centuries B.C. (TSO, 4). Hildesheim; Zürich; New York: Georg Olms Verlag; 1987. XVIII, 315 p.

38. Shibata D. An Expedition of King Shalmaneser I and Prince Tukultī-Ninurta to Carchemish. In: Y. Heffron, A. Stone, M. Worthington (eds) At the Dawn of History: Ancient Near Eastern Studies in Honour of J. N. Postgate. Vol. 1. Winona Lake: Eisenbrauns; 2017. P. 491–506.

39. Wiggermann F. A. M. The Seal of Ilī-padâ, Grand Vizier of the Middle Assyrian Empire. In: Taylor P. (ed.) The Iconography of Cylinder Seals. London–Turin: Warburg Institute; Nino Aragno editore; 2006. P. 92–99.

40. Александров Б. Е. «Цари из другой страны пришли оплакивать»: Ассирия в начале XII в. до н. э. по данным письма Т 02-32. Древний Восток и античный мир. 2018;9:12–34.

41. Devecchi E. Missing Treaties of the Hittites. KASKAL. Rivista di storia, ambienti e culture del Vicino Oriente Antico. 2015;12:155–178.

42. Beckman G. Hittite Diplomatic Texts (SBL WAW, 7). Atlanta: Scholars Press; 1996. XX, 206 p.

43. Александров Б. Е. Хеттское царство и страны Верхней Месопотамии в правление Тудхалии IV и его сыновей (2-я половина XIII – начало XII в. до н. э.): новые гипотезы и источники. ВДИ. 2010;4:112–132.

44. Alexandrov B., Sideltsev A. Hittite āššweni. RA. 2009;103:59–84.

45. Hallo W.W., Younger K. L., Jr. (eds) The Context of Scripture. Vol. 1: Canonical Compositions from the Biblical World. Leiden–New York–Köln: Brill; 1997. XXVIII, 599 p.

46. Hallo W.W., Younger K. L., Jr. (eds) The Context of Scripture. Vol. 3: Archival Documents from the Biblical World. Leiden–New York–Köln: Brill; 2002. CVII, 403 p.

47. Wiseman D. The Alalakh Tablets. London: The British Institute of Archaeology at Ankara; 1953. IV, 164 p., LVIII pl.

48. von Dassow E. Lists of People from the Alalaḫ IV Administrative Archives. UF. 2002;34:835–211.

49. Niedorf C. Zeeb F. Texte aus Alalaḫ. In: Lichtenstein M. (Hrsg.) Texte aus der Umwelt des Alten Testaments. Neue Folge. Bd. 1: Texte zum Rechts- und Wirtschaftsleben. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus; 2004. P. 129–145.

50. Niedorf C. Die mittelbabylonischen Rechtsurkunden aus Alalaḫ (Schicht IV). (AOAT, 352). Münster: Ugarit-Verlag; 2008. XIII, 497 S.

51. Durand J.-M. La fondation d’une lignée royale syrienne. La geste d’Idrimi d’Alalah. In: Durand J.-M., Römer T., Langlois M. (éds) Le jeune héros. Recherches sur la formation et la diffusion d’un thème littéraire au Proche-Orient ancien (OBO, 250). Fribourg–Göttingen: Academic Press Fribourg, Vandenhoeck & Ruprecht; 2011. P. 94–150.

52. Arnaud D. Recherches au pays d’Aštata. Emar VI.3–4. Textes sumériens et accadiens. Paris: Editions Recherche sur les Civilisations; 1986–1987. 494 p.; 400 p.

53. Arnaud D. Textes syriens de l’âge du bronze récent (AuOr Supplementa, 1). Barcelona: Editorial Ausa; 1991. 220 p.

54. Arnaud D. Tablettes de genres divers du moyen-Euphrate. SMEA. 1992; 30:195‒245.

55. Tsukimoto A. Sieben spätbronzezeitliche Urkunden aus Syrien. ASJ. 1988; 10:153–178.

56. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (I). ASJ. 1990;12:177–227.

57. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (II). ASJ. 1991;13:275–333.

58. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (III). ASJ. 1992;14:289–310.

59. Beckman G. Texts from the Vicinity of Emar in the Collection of Jonathan Rosen. (HANE/M, II). Padova: Sargon srl; 1996. XIV, 143 p., 97 pl.

60. Westenholz J. G. Cuneiform Inscriptions in the Collection of the Bible Lands Museum. The Emar Tablets (CM, 13). Groningen: Styx Publications; 2000. XVII, 193 p.

61. Sigrist M. Gestes symboliques et rituels à Emar. In: Quaegebeur J. (ed.) Ritual and Sacrifice in the Ancient Near East. Proceedings of the International Conference Organized by the Katholieke Universiteit Leuven from the 17th to the 20th April 1991 (OLA, 55). Leuven: Peeters Press; 1993. P. 381–410.

62. Neu E. Althethitische Ritualtexte in Umschrift (StBoT, 25). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 1980. XXIII, 250 S., 2 Tfn.

63. Otten H., Souček V. Ein althethitisches Ritual für das Königspaar (StBoT, 8). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 1969. 136 S., 5 Tfn.

64. Dardano P. ‘La main est coupable’, ‘le sang deviant abondant’: sur quelques expressions avec des noms de parties et d’éléments du corps humain dans la littérature juridico-politique de l’Ancien et du Moyen Royaume Hittite. Or. 2002;71:333–392.

Orientalistica. 2021; 4: 596-619

Problems in studying of Akkadian expression ubānum ištēt ‘one finger’

Alexandrov Boris E.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-3-596-619

Abstract

The Akkadian expression ubānum ištēt ‘one finger’ is found in the Old Babylonian letters of the 18th century BCE, where it is used as an allegoric description of a close alliance between rulers. In the Assyriological literature, there are two possible explanations of the origin of this expression. According to the first one, the allegory of ‘one finger’ was based on a symbolic gesture performed by the kings while concluding a treaty. This gesture consisted of joining or locking thumbs or index fingers. The second explanation suggested that the expression ‘one finger’ referred to a phenomenon of syndactyly, i.e. an inborn defect of fusing of two or more fingers. The imagination of ancient Mesopotamians could turn such fused fingers into the symbol of alliance. W. L. Moran, whom these explanations belong to, considered the first one to be the clearest. Other scholars also accepted this explanation. Thus, in 2019 D. Charpin compared the Akkadian expression with a scene of concluding alliance between two Asian rulers of the 1st century AD, as described in the “Annals” of Tacitus. According to the Roman historian, the ceremony included binding the right thumbs of the two rulers. However, no direct proofs from written or iconographic sources from the 2nd millennium BCE were found, which support any of these explanations. The present article suggests considering as an iconographic proof of the first explanation the Ugarit stele, RS 7.116. This stele dates back to the 14th century BCE and likely preserves an iconographic source for concluding an alliance. The two rulers are standing in front of each other with a high table placed between them. On this table are sitting two tablets representing a treaty between the two parties. The rulers lean the elbows of one of their hands against the tablets and join (or are about to join) the fingers of those hands at the height of their heads. If this is so, and the Old Babylonian and Ugarit sources refer to the same gesture, the stele from Ugarit provides a sufficient ground for speculations about continuity of symbolic and legal practices in Syria and Mesopotamia in the 2nd millennium BCE.

References

1. Lafont B. Relations internationales, alliances et diplomatie au temps des royaumes amorrites. In: Durand J.-M., Charpin D. (éds) Mari, Ébla et les Hourrites, dix ans de travaux. Actes du colloque international (Paris, mai 1993) (Amurru, 2). Paris: Éditions Recherches sur les Civilisations; 2001. P. 213–328.

2. Roth M. (ed.) The Assyrian Dictionary of the University of Chicago. Vol. 20: U and W. Chicago: The Oriental Institute of the University of Chicago; 2010. XXXII, 411 p.

3. von Soden W. Akkadisches Handwörterbuch. Wiesbaden: Otto Harrassowitz Verlag; 1985. XVIII, 1592 S.

4. Militarev A., Kogan L. Semitic Etymological Dictionary. Vol. 1: Anatomy of Man and Animals (AOAT, 278/1). Münster: Ugarit-Verlag; 2000. CLIV, 425 p.

5. Durand J.-M. Documents épistolaires du palais de Mari (LAPO, 16). Paris: Les Éditions du Cerf; 2002. 654 p.

6. Durand J.-M. Espionnage et guerre froide: la fin de Mari. In: Durand J.-M. (éd.) Recueil d’études en l’honneur de Michel Fleury (FM, I). Paris: SEPOA; 1992. P. 39–52.

7. Charpin D. Un souverain éphémère en Ida-Maraṣ: Išme-Addu d’Ašnakkum. M.A.R.I. 1993;7:165–191.

8. Durand J.-M. La cite-état d’Imâr à l’époque des rois des Mari. M.A.R.I. 1990;6:39–92.

9. Charpin D. L’évocation du passé dans les lettres de Mari. In: Proseck‎ý J. (ed.) Intellectual Life of the Ancient Near East. Papers Presented at the 43rd Rencontre assyriologique internationale, Prague, July 1–5, 1996. Prague: Academy of Sciences of the Czech Republic, Oriental Institute; 1998. P. 91–110.

10. Charpin D., Ziegler N. Mari et le Proche-Orient à l’époque amorrite. Essai d’histoire politique (FM, V). Paris: SEPOA; 2003. XI, 302 p.

11. Lafont B. L’admonestation des Anciens de Kurdâ. In: Charpin D., Durand J.-M. (éds) Recueil d’études à la mémoire de Maurice Birot (FM, II). Paris: SEPOA; 1994. P. 209–220.

12. Kärger B. Leben in der amurritischen Welt. Nomaden und Sesshafte im Reich von Mari im 19. Und 18. Jahrhundert vor Christus (Philippika, 68). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 2014. XVI, 400 S.

13. Ziegler N., Langlois A.-I. Les toponymes paleo-babyloniens de la Haute-Mésopotamie (Matériaux pour l’étude de la toponymie et de la topographie, I/1: La HauteMésopotamie au IIe millénaire av. J.-C.). Antony: SÉPOA; 2016. XXII, 500 p.

14. Eidem J. The Royal Archives from Tell Leilan. Old Babylonian Letters and Treaties from the Lower Town Palace East (PIHANS, 117). Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten; 2011. LII, 625 p.

15. Moran W. L. Ubānum ištēt. N.A.B.U. 1989;4:74–75.

16. Gruber M. I. Aspects of Nonverbal Communication in the Ancient Near East (Studia POHL, 12/I–II). Rome: Biblical Institute Press; 1980. XXX, 770 p.

17. Malul M. Studies in Mesopotamian Legal Symbolism (AOAT, 221). Kevelaer; Neukirchen-Vluyn: Verlag Butzon & Bercker; Neukirchener Verlag; 1988. XIII, 512 p.

18. Charpin D. “Tu es de mon sang”. Les alliances dans le Proche-Orient ancien. Paris: Collège de France; Les Belles Lettres; 2019. 338 p.

19. Sharpen D. Khammurapi, tsar' Vavilona. M.: RGGU; 2013. 312 s.

20. Rutherford I. Hittite Texts and Greek Religion: Contact, Interaction, and Comparison. Oxford: Oxford University Press; 2020. XV, 385 p.

21. Devecchi E. Trattati internazionali ittiti. Breschia: Paideia Editrice; 2015. 317 p.

22. Charpin D. Histoire politique du Proche-Orient amorrite (2002–1595). In: Charpin D., Edzard D.-O., Stol M. Mesopotamien. Die altbabylonische Zeit (OBO, 160/4). Fribourg: Academic Press; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht; 2004. P. 23–480.

23. Reculeau H. L’agriculture irriguée au royaume de Mari. Essai d’histoire des techniques. Vol. 1–2 (FM, XVI). Paris: SEPOA; 2018. X, 535 p., 3 cartes.

24. Durand J.-M. Les premières années du roi Zimrî-Lîm de Mari. Première partie (ARM, XXXIII). Leuven–Paris – Bristol: Peeters; 2019. 602 p.

25. Altman A. Tracing the Earliest Recorded Concepts of International Law: The Ancient Near East (2500–330 B.C.E.) (Legal History Library, 8; Studies in the History of International Law, 4). Leiden–Boston: Martinus Nijhoff Publishers; 2012. XXVI, 254 p.

26. Schaeffer C. F.-A. Les fouilles des Ras-Shamra-Ugarit. Septième campagne (printemps 1935). Syria. 1936;17:105–149.

27. Yon M. Stèles de pierre. In: Yon M. (éd.) Arts et industries de la pierre (RSOu, VI). Paris: Editions Recherche sur les Civilisations; 1991. P. 273–344.

28. Postgate N. Bronze Age Bureaucracy. Writing and the Practice of Government in Assyria. Cambridge –New York: Cambridge University Press; 2013. XI, 484 p.

29. Cammarosano M., Weirauch K., Maruhn F., Jendritzki G., Kohl P. L. They Wrote on Wax. Wax Boards in the Ancient Near East. Mesopotamia. 2019;54:121–180.

30. Bossert H. Altsyrien. Kunst und Handwerk in Cypern, Syrien, Palästina, Transjordanien und Arabien von den Anfängen bis zum völligen Aufgehen in der griechischrömischen Kultur. Tübingen: Verlag Ersnt Wasmuth; 1951. XVI, 407 S.

31. Schaeffer Cl. F.-A. Ugaritica III. Sceaux et cylindres hittites, épée gravée du cartouche de Mineptah, tablettes chypro-minoennes et autres découvertes nouvelles de Ras Shamra (MRS, 8). Paris: Librarie orientaliste Paul Geuthner; 1956. IX, 289 p.

32. Pritchard J. B. The Ancient Near East in Pictures Relating to the Old Testament. Princeton: Princeton University Press; 1969. 384 p.

33. Börker-Klähn J. Altvorderasiatische Bildstelen und vergleichbare Felsreliefs (BaF, 4). Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern; 1982. 288 S.

34. Bryce T. Letters of the Great Kings of the Ancient Near East. The Royal Correspondence of the Late Bronze Age. London–New York–Routledge; 2003. IX, 244 p.

35. Klengel H. Hattuschili und Ramses – ihr langer Weg zum Frieden. Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern; 2002. 179 S.

36. Mora C., Giorgieri, M. Le lettere tra i re ittiti e i re assiri ritrovate a Ḫattuša (HANE/M, 7). Padua: S.A.R.G.O.N. Editrice e Libreria; 2004. XII, 270 p.

37. Harrak A. Assyria and Hanigalbat: A Historical Reconstruction of Bilateral Relations from the Middle of the Fourteenth to the End of the Twelfth Centuries B.C. (TSO, 4). Hildesheim; Zürich; New York: Georg Olms Verlag; 1987. XVIII, 315 p.

38. Shibata D. An Expedition of King Shalmaneser I and Prince Tukultī-Ninurta to Carchemish. In: Y. Heffron, A. Stone, M. Worthington (eds) At the Dawn of History: Ancient Near Eastern Studies in Honour of J. N. Postgate. Vol. 1. Winona Lake: Eisenbrauns; 2017. P. 491–506.

39. Wiggermann F. A. M. The Seal of Ilī-padâ, Grand Vizier of the Middle Assyrian Empire. In: Taylor P. (ed.) The Iconography of Cylinder Seals. London–Turin: Warburg Institute; Nino Aragno editore; 2006. P. 92–99.

40. Aleksandrov B. E. «Tsari iz drugoi strany prishli oplakivat'»: Assiriya v nachale XII v. do n. e. po dannym pis'ma T 02-32. Drevnii Vostok i antichnyi mir. 2018;9:12–34.

41. Devecchi E. Missing Treaties of the Hittites. KASKAL. Rivista di storia, ambienti e culture del Vicino Oriente Antico. 2015;12:155–178.

42. Beckman G. Hittite Diplomatic Texts (SBL WAW, 7). Atlanta: Scholars Press; 1996. XX, 206 p.

43. Aleksandrov B. E. Khettskoe tsarstvo i strany Verkhnei Mesopotamii v pravlenie Tudkhalii IV i ego synovei (2-ya polovina XIII – nachalo XII v. do n. e.): novye gipotezy i istochniki. VDI. 2010;4:112–132.

44. Alexandrov B., Sideltsev A. Hittite āššweni. RA. 2009;103:59–84.

45. Hallo W.W., Younger K. L., Jr. (eds) The Context of Scripture. Vol. 1: Canonical Compositions from the Biblical World. Leiden–New York–Köln: Brill; 1997. XXVIII, 599 p.

46. Hallo W.W., Younger K. L., Jr. (eds) The Context of Scripture. Vol. 3: Archival Documents from the Biblical World. Leiden–New York–Köln: Brill; 2002. CVII, 403 p.

47. Wiseman D. The Alalakh Tablets. London: The British Institute of Archaeology at Ankara; 1953. IV, 164 p., LVIII pl.

48. von Dassow E. Lists of People from the Alalaḫ IV Administrative Archives. UF. 2002;34:835–211.

49. Niedorf C. Zeeb F. Texte aus Alalaḫ. In: Lichtenstein M. (Hrsg.) Texte aus der Umwelt des Alten Testaments. Neue Folge. Bd. 1: Texte zum Rechts- und Wirtschaftsleben. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus; 2004. P. 129–145.

50. Niedorf C. Die mittelbabylonischen Rechtsurkunden aus Alalaḫ (Schicht IV). (AOAT, 352). Münster: Ugarit-Verlag; 2008. XIII, 497 S.

51. Durand J.-M. La fondation d’une lignée royale syrienne. La geste d’Idrimi d’Alalah. In: Durand J.-M., Römer T., Langlois M. (éds) Le jeune héros. Recherches sur la formation et la diffusion d’un thème littéraire au Proche-Orient ancien (OBO, 250). Fribourg–Göttingen: Academic Press Fribourg, Vandenhoeck & Ruprecht; 2011. P. 94–150.

52. Arnaud D. Recherches au pays d’Aštata. Emar VI.3–4. Textes sumériens et accadiens. Paris: Editions Recherche sur les Civilisations; 1986–1987. 494 p.; 400 p.

53. Arnaud D. Textes syriens de l’âge du bronze récent (AuOr Supplementa, 1). Barcelona: Editorial Ausa; 1991. 220 p.

54. Arnaud D. Tablettes de genres divers du moyen-Euphrate. SMEA. 1992; 30:195‒245.

55. Tsukimoto A. Sieben spätbronzezeitliche Urkunden aus Syrien. ASJ. 1988; 10:153–178.

56. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (I). ASJ. 1990;12:177–227.

57. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (II). ASJ. 1991;13:275–333.

58. Tsukimoto A. Akkadian Tablets in the Hirayama Collection (III). ASJ. 1992;14:289–310.

59. Beckman G. Texts from the Vicinity of Emar in the Collection of Jonathan Rosen. (HANE/M, II). Padova: Sargon srl; 1996. XIV, 143 p., 97 pl.

60. Westenholz J. G. Cuneiform Inscriptions in the Collection of the Bible Lands Museum. The Emar Tablets (CM, 13). Groningen: Styx Publications; 2000. XVII, 193 p.

61. Sigrist M. Gestes symboliques et rituels à Emar. In: Quaegebeur J. (ed.) Ritual and Sacrifice in the Ancient Near East. Proceedings of the International Conference Organized by the Katholieke Universiteit Leuven from the 17th to the 20th April 1991 (OLA, 55). Leuven: Peeters Press; 1993. P. 381–410.

62. Neu E. Althethitische Ritualtexte in Umschrift (StBoT, 25). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 1980. XXIII, 250 S., 2 Tfn.

63. Otten H., Souček V. Ein althethitisches Ritual für das Königspaar (StBoT, 8). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag; 1969. 136 S., 5 Tfn.

64. Dardano P. ‘La main est coupable’, ‘le sang deviant abondant’: sur quelques expressions avec des noms de parties et d’éléments du corps humain dans la littérature juridico-politique de l’Ancien et du Moyen Royaume Hittite. Or. 2002;71:333–392.