Ориенталистика. 2021; 4: 459-488
Предания о мученичестве и воскресении Даниила и трех отроков
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-2-459-488Аннотация
Статья посвящена исследованию христианской легенды о мученичестве Даниила и трех отроков, пострадавших в гонениях некоего нечестивого персидского царя. Эта история сохранилась в раннесредневековых литургических, агиографических и гомилетических текстах и основана на околобиблейских преданиях, сходных с традицией так называемой переписанной Библии в ветхозаветных псевдоэпиграфах. В статье показывается, как «каноническая» история о Данииле и трех отроках нашла свое продолжение в этой легенде, в которой речь идет о мученичестве за Христа и последующем воскресении этих праведников вместе с Ним. Обсуждаются также истоки, основные рукописи, содержание и структура этой легенды. Показывается, как в этом предании совмещаются рассказ о мученичестве, сходный с описаниями в Дан 3 и 6, а также с 2 Макк 7, и история о библейских героях. Кроме того, демонстрируется, как в этой легенде функционирует предание о воскресении праведников, которое основано на весьма своеобразной интерпретации новозаветных отрывков Мф 27:52-53 и 1 Кор 15:6.
Список литературы
1. Святой Ипполит, епископ Римский. О Христе и Антихристе. Санкт-Петербург: Библиополис; 2008. 400 с.
2. Vinson M. Gregory Nazianzen's Homily 15 and the Genesis of the Christian Cult of the Maccabean Martyrs. Byzantion. 1994; (64.1):166-192.
3. Kraemer Casper J. Excavations at Nessana (Auja Hafir). Princeton: Princeton University Press, 1958. https://doi.org/10.1515/9781400879670.
4. Meimaris Y.E. Sacred Names, Saints, Martyrs and Church Offcials in The Greek Inscriptions and Papyri Pertaining to The Christian Church in Palestine. Athens: The National Hellenic Research Foundation, 1986. 359 p.
5. Antonini L. Le Chiese cristiane. Aegyptus. 1940; (3[20]):129-208.
6. Heinzgerd B., Kluczak-Rudiger F., Terbuyken P. et al. Junglinge im Feuerofen. Reallexikon für Antike und Christentum. Stuttgart: Anton Hiersemann; 2001 P. 346-388.
7. Lampe G. W. H. (ed.) Greek Patristic Lexicon. Oxford: Clarendon Press; 1961. xlix + 1568 p.
8. Франко И. Апокрифи i лэгенди з украiнських рукописiв. Т. 1: Апокрiфi. Львов: Научное товарищество имени Шевченко; 1896. 394 с.
9. Брагинская Н. В., Шмаина-Великанова А. И. Мученик как аскет в четвертой Маккавейской книге. В: Казанский Н. Н. (ред.) Индоевропейское языкознание и классическая филология чтения памяти И. М. Тронского - XVIII. Материалы Международной конференции, проходившей 23-25 июня 2014 г. Санкт-Петербург: Наука; 2014. С. 61-78.
10. Crossan J. D. The Cross That Spoke: The Origins of the Passion Narrative. San Francisco, C A: Harper & Row; 1988. xv + 437 p.
11. Collins J. J. Daniel with an Introduction to Apocalyptic Literature. Grand Rapids, MI: Eerdmans; 1984. 120 p.
12. Nickelsburg George W. E. Resurrection, Immortality, and Eternal Life in Intertestamental Judaism and Early Christianity. Cambridge, MA: Harvard University; 2006. 366 p.
13. Borg Marcus J. & John Dominic Crossan. The Last Week: What the Gospels Really Teach About Jesus's Final Days in Jerusalem. New York: HarperCollins; 2006. 238 p.
14. Сомов А. Б. Индивидуальное воскресение праведников в Новом Завете: Мф 27:52-53. Вестник Свято-Филаретовского института. 2019;(32):48-66. https://doi.org/10.25803/SFI.2019.32.53365.
15. Downing J. Jesus and Martyrdom. The Journal of Theological Studies. 1963; (14.2):279-293.
16. Collins J. J. Daniel: A commentary on the book of Daniel. Minneapolis, MN: Fortress Press; 1993 (Hermeneia). xxxvi + 499 p.
17. Collins J.J. The Court-Tales in Daniel and the Development of Apocalyptic. Journal of Biblical Literature. 1975;(94.2):218-234. https://doi.org/10.2307/3265731.
18. Flusin B. Synaxarion of the Great Church. In: Thomas D. and Mallett A. (eds) Christian-Muslim Relations: A Bibliographical History. History of Christian-Muslim Relations. Vol. 15.3. Leiden: Brill; 2011. P. 574-585. https://doi.org/10.1163/ej.9789004195158.i-804.343.
19. Delehaye H. (ed.) Synaxarium ecclesiae Constantinopolitanae e codice Sirmon-diano nunc Berolinensi. Brussels: Socios Bollandianos; 1902. 1180 p.
20. Johnson Maxwell E. The Apostolic Tradition. In: Wainwright G., Tucker W., Beth K. (eds) The Oxford History of Christian Worship. Oxford: Oxford University Press; 2005. P. 32-75.
21. Никитин С. И., Ткаченко А. А., Лукашевич А. А. Вавилонские отроки. В: Алексий II, Патриарх Московский и всея Руси (ред.). Православная энциклопедия. Т. 6. М.: Православная энциклопедия; 2003. С. 481-486.
22. Истрин В. М. Александрия русских хронографов: исследование и текст. Москва: Институтская типография; 1893. 362 + 356 с.
23. Истрин В. М. Греческие списки апокрифического мучения Даниила и трех отроков. Сборник отделения русского языка и словесности Императорской академии наук. 1902;(70.1):1-18.
24. Stone M. E. An Armenian Tradition Relating to the Death of The Three Companions of Daniel. Museon. 1973;(LXXXVI):111-123.
25. Bayan G, editor. Le Synaxaire arménien de Tër Israël. Paris: Brepols; 1924. (Patrologia Orientalis, 18; vol. 18). 833 p.
26. Nersessian V. N. Oriental Orthodox: Armenian Hagiography. In: Parry K. (ed.) The Blackwell Companion to Eastern Christianity. Oxford: Blackwell; 2007. P. 458-461. https://doi.org/10.1002/9780470690208.ch23.
27. Mécérian J. Introduction à l’étude des synaxaires arméniens, Bulletin arménologique. Mélanges de l’université Saint Joseph. 1953;(30):99-188.
28. Ростовский Д. Книга Житий Святых. Т. 2: декабрь. Киев: Киево-Печерская Лавра; 1764. 568 с.
29. Μηναίον τοῦ Δεκεμβρίου. Venice: Fenix; 1863. 243 p.
30. Μηναίον τοῦ Δεκεμβρίου. Athens: Apostolic Ministry of the Greek Church; 2018. 560 p.
31. Давыдова С. А. Византийский Синаксарь и его судьба на Руси. Труды отдела древнерусской литературы. 1999;(51):58-79.
32. Somov A. The Martyrdom of Daniel and the Three Youths. The Legend about Their Death and Resurrection in Eastern Church Hagiography. Journal for the Study of the Pseudepigrapha. 2021; forthcoming.
33. Stone M. E. Armenian Apocrypha Relating to the Patriarchs and Prophets. Jerusalem: The Israel Academy of Sciences and Humanities; 1982. xvii + 190 p.
34. Stone M. E. Daniel the Prophet and the Three Young Men. In: Stone M. E. Further Tales of Biblical Heroes. Atlanta, GA: SBL Press; 2020; forthcoming.
35. Budge E. A. Wallis. The Book of the Saints of the Ethiopian Church. Vol. 3: Magabit. Cambridge: Cambridge University Press; 1928. 953 p.
36. Basset R. Le Synaxaire Arabe Jacobite (rédaction copte). Turnhout: Bre-pols; 1976. (Patrologia orientalis 16.2; vol. IV: Les mois de Barmahat, Barmoudah et Bachons). 862 p.
37. Quarles C. Matthew 27:52-53 as a Scribal Interpolation: Testing a Recent Proposal. Bulletin for Biblical Research. 2017;(27.2):207-226. http://www.jstor.org/stable/10.5325/bullbiblrese.27.2.0207.
38. Elliott J. K. (ed.) The Apocryphal New Testament: A Collection of Apocryphal Christian Literature in an English Translation. Oxford, New York: Oxford University Press; 1993. xxv + 747 p. https://doi.org/10.1093/0198261829.001.0001.
39. Garitte G. Le calendrier palestino-géorgien du Sinaiticus 34 (Xe siècle). Bruxelles: Société des Bollandistes; 1958. (Subsidia hagiographica 30). 485 p.
Orientalistica. 2021; 4: 459-488
Traditions about the Martyrdom and Resurrection of Daniel and the Three Youths
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-2-459-488Abstract
The article deals with the Christian legend about the persecution and martyrdom of Daniel and his three companions at the hands of a wicked Persian king. This story is found in mediaeval Eastern Orthodox liturgical, hagiographical, and homiletical texts and is based on extracanonical traditions similar to those of the “rewritten Bible” in the Old Testament Pseudepigrapha. The article demonstrates how the “canonical” story about Daniel and the Three Youths developed into this legend, which narrates their martyrdom for Christ and their subsequent resurrection together with him. The origins and textual history of this legend are discussed, as well as its content and structure. It is demonstrated that this legend combines a martyrological account, which is similar to the narrative of Dan 3, 6; 2 Macc 7, with a reinterpretation of stories about biblical heroes. In addition, it is shown how the tradition about the resurrection of the righteous, which is based on an eccentric exegesis of the New Testament passages of Math. 27:52-53 and 1 Cor 15:6, functions in this legend. The liturgical, homiletic and hagiographical traditions regarding the martyrdom and the resurrection of Daniel and the Three Youths.
References
1. Svyatoi Ippolit, episkop Rimskii. O Khriste i Antikhriste. Sankt-Peterburg: Bibliopolis; 2008. 400 s.
2. Vinson M. Gregory Nazianzen's Homily 15 and the Genesis of the Christian Cult of the Maccabean Martyrs. Byzantion. 1994; (64.1):166-192.
3. Kraemer Casper J. Excavations at Nessana (Auja Hafir). Princeton: Princeton University Press, 1958. https://doi.org/10.1515/9781400879670.
4. Meimaris Y.E. Sacred Names, Saints, Martyrs and Church Offcials in The Greek Inscriptions and Papyri Pertaining to The Christian Church in Palestine. Athens: The National Hellenic Research Foundation, 1986. 359 p.
5. Antonini L. Le Chiese cristiane. Aegyptus. 1940; (3[20]):129-208.
6. Heinzgerd B., Kluczak-Rudiger F., Terbuyken P. et al. Junglinge im Feuerofen. Reallexikon für Antike und Christentum. Stuttgart: Anton Hiersemann; 2001 P. 346-388.
7. Lampe G. W. H. (ed.) Greek Patristic Lexicon. Oxford: Clarendon Press; 1961. xlix + 1568 p.
8. Franko I. Apokrifi i legendi z ukrains'kikh rukopisiv. T. 1: Apokrifi. L'vov: Nauchnoe tovarishchestvo imeni Shevchenko; 1896. 394 s.
9. Braginskaya N. V., Shmaina-Velikanova A. I. Muchenik kak asket v chetvertoi Makkaveiskoi knige. V: Kazanskii N. N. (red.) Indoevropeiskoe yazykoznanie i klassicheskaya filologiya chteniya pamyati I. M. Tronskogo - XVIII. Materialy Mezhdunarodnoi konferentsii, prokhodivshei 23-25 iyunya 2014 g. Sankt-Peterburg: Nauka; 2014. S. 61-78.
10. Crossan J. D. The Cross That Spoke: The Origins of the Passion Narrative. San Francisco, C A: Harper & Row; 1988. xv + 437 p.
11. Collins J. J. Daniel with an Introduction to Apocalyptic Literature. Grand Rapids, MI: Eerdmans; 1984. 120 p.
12. Nickelsburg George W. E. Resurrection, Immortality, and Eternal Life in Intertestamental Judaism and Early Christianity. Cambridge, MA: Harvard University; 2006. 366 p.
13. Borg Marcus J. & John Dominic Crossan. The Last Week: What the Gospels Really Teach About Jesus's Final Days in Jerusalem. New York: HarperCollins; 2006. 238 p.
14. Somov A. B. Individual'noe voskresenie pravednikov v Novom Zavete: Mf 27:52-53. Vestnik Svyato-Filaretovskogo instituta. 2019;(32):48-66. https://doi.org/10.25803/SFI.2019.32.53365.
15. Downing J. Jesus and Martyrdom. The Journal of Theological Studies. 1963; (14.2):279-293.
16. Collins J. J. Daniel: A commentary on the book of Daniel. Minneapolis, MN: Fortress Press; 1993 (Hermeneia). xxxvi + 499 p.
17. Collins J.J. The Court-Tales in Daniel and the Development of Apocalyptic. Journal of Biblical Literature. 1975;(94.2):218-234. https://doi.org/10.2307/3265731.
18. Flusin B. Synaxarion of the Great Church. In: Thomas D. and Mallett A. (eds) Christian-Muslim Relations: A Bibliographical History. History of Christian-Muslim Relations. Vol. 15.3. Leiden: Brill; 2011. P. 574-585. https://doi.org/10.1163/ej.9789004195158.i-804.343.
19. Delehaye H. (ed.) Synaxarium ecclesiae Constantinopolitanae e codice Sirmon-diano nunc Berolinensi. Brussels: Socios Bollandianos; 1902. 1180 p.
20. Johnson Maxwell E. The Apostolic Tradition. In: Wainwright G., Tucker W., Beth K. (eds) The Oxford History of Christian Worship. Oxford: Oxford University Press; 2005. P. 32-75.
21. Nikitin S. I., Tkachenko A. A., Lukashevich A. A. Vavilonskie otroki. V: Aleksii II, Patriarkh Moskovskii i vseya Rusi (red.). Pravoslavnaya entsiklopediya. T. 6. M.: Pravoslavnaya entsiklopediya; 2003. S. 481-486.
22. Istrin V. M. Aleksandriya russkikh khronografov: issledovanie i tekst. Moskva: Institutskaya tipografiya; 1893. 362 + 356 s.
23. Istrin V. M. Grecheskie spiski apokrificheskogo mucheniya Daniila i trekh otrokov. Sbornik otdeleniya russkogo yazyka i slovesnosti Imperatorskoi akademii nauk. 1902;(70.1):1-18.
24. Stone M. E. An Armenian Tradition Relating to the Death of The Three Companions of Daniel. Museon. 1973;(LXXXVI):111-123.
25. Bayan G, editor. Le Synaxaire arménien de Tër Israël. Paris: Brepols; 1924. (Patrologia Orientalis, 18; vol. 18). 833 p.
26. Nersessian V. N. Oriental Orthodox: Armenian Hagiography. In: Parry K. (ed.) The Blackwell Companion to Eastern Christianity. Oxford: Blackwell; 2007. P. 458-461. https://doi.org/10.1002/9780470690208.ch23.
27. Mécérian J. Introduction à l’étude des synaxaires arméniens, Bulletin arménologique. Mélanges de l’université Saint Joseph. 1953;(30):99-188.
28. Rostovskii D. Kniga Zhitii Svyatykh. T. 2: dekabr'. Kiev: Kievo-Pecherskaya Lavra; 1764. 568 s.
29. Μηναίον τοῦ Δεκεμβρίου. Venice: Fenix; 1863. 243 p.
30. Μηναίον τοῦ Δεκεμβρίου. Athens: Apostolic Ministry of the Greek Church; 2018. 560 p.
31. Davydova S. A. Vizantiiskii Sinaksar' i ego sud'ba na Rusi. Trudy otdela drevnerusskoi literatury. 1999;(51):58-79.
32. Somov A. The Martyrdom of Daniel and the Three Youths. The Legend about Their Death and Resurrection in Eastern Church Hagiography. Journal for the Study of the Pseudepigrapha. 2021; forthcoming.
33. Stone M. E. Armenian Apocrypha Relating to the Patriarchs and Prophets. Jerusalem: The Israel Academy of Sciences and Humanities; 1982. xvii + 190 p.
34. Stone M. E. Daniel the Prophet and the Three Young Men. In: Stone M. E. Further Tales of Biblical Heroes. Atlanta, GA: SBL Press; 2020; forthcoming.
35. Budge E. A. Wallis. The Book of the Saints of the Ethiopian Church. Vol. 3: Magabit. Cambridge: Cambridge University Press; 1928. 953 p.
36. Basset R. Le Synaxaire Arabe Jacobite (rédaction copte). Turnhout: Bre-pols; 1976. (Patrologia orientalis 16.2; vol. IV: Les mois de Barmahat, Barmoudah et Bachons). 862 p.
37. Quarles C. Matthew 27:52-53 as a Scribal Interpolation: Testing a Recent Proposal. Bulletin for Biblical Research. 2017;(27.2):207-226. http://www.jstor.org/stable/10.5325/bullbiblrese.27.2.0207.
38. Elliott J. K. (ed.) The Apocryphal New Testament: A Collection of Apocryphal Christian Literature in an English Translation. Oxford, New York: Oxford University Press; 1993. xxv + 747 p. https://doi.org/10.1093/0198261829.001.0001.
39. Garitte G. Le calendrier palestino-géorgien du Sinaiticus 34 (Xe siècle). Bruxelles: Société des Bollandistes; 1958. (Subsidia hagiographica 30). 485 p.
События
-
Журналы « Advanced Engineering Research (Rostov-on-Don)» и «Проблемы Арктики и Антарктики» принят в Scopus! >>>
5 мая 2025 | 11:44 -
Журнал «Здоровье мегаполиса» принят в DOAJ >>>
28 апр 2025 | 11:41 -
Журнал «Морская медицина» присоединился к Elpub! >>>
23 апр 2025 | 11:39 -
К платформе Elpub присоединился журнал «Кавказология» >>>
8 апр 2025 | 11:33 -
Журнал «Вестник проектного управления» присоединился к Elpub! >>>
27 мар 2025 | 11:27