Ориенталистика. 2021; 4: 1007-1032
Эволюция сатанологического мифа в коптской литературе
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-4-1007-1032Аннотация
Статья посвящена мифу о Сатане, его формированию в иудаизме и раннем христианстве, библейским источникам мифа и его вариантам в коптской литературе. Основу его составляет история падения верховного ангела и пре- вращения его в духа зла. Засвидетельствованы два варианта мифа под условными названиями: 1) «Гордец», или иначе «Легенда о Люцифере» (Сатана пожелал стать выше Бога или наравне с Ним, и был низвержен за гордыню), 2) «Завистник» (Сатана низвержен за отказ поклониться Адаму). «Легенда о Люцифере» восходит к некоторым разделам в пророческих книгах и к дохристианской экзегезе. Легенда об отказе отчасти основана на Книге Иова и могла сложиться на стыке двух отдельных мотивов в иудейских и раннехристианских толкованиях. Оба эти варианта подробно разработаны в коптских текстах, включая магические. Библейская основа мифа здесь несколько расширена. Засвидетельствован и составной сюжет, где обе линии объединены. Сатанологический миф, как и прочие апокрифические легенды об ангелах и демонах на библейской основе, разрабатывается в коптской литературе двумя путями: 1) гипостатизация абстрактных понятий и свойств, 2) аллегорическое толкование повествований о библейских персонажах как легенд об ангелах или демонах.
Список литературы
1. Van der Vliet J. Satan’s Fall in Coptic Magic. In: Meyer M., Mirecki P. (eds) Ancient Magic and Ritual Power. (Religions in the Graeco-Roman World. Vol. 129.) Leiden – New York – Köln: Brill; 1995. P. 401–418.
2. Rosenstiehl J. M. La chute de l’Ange. Origines et développement d’une légende, ses attestations dans la littérature copte. Écritures et traditions dans la littérature copte. Journée d’études coptes. Strasbourg 28 mai 1982. (Cahiers de la Bibliothèque copte. I). Louvain – Paris: Peeters; 1983. P. 37–60.
3. Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета, канонические. Современный русский перевод. М.: Российское библейское общество; 2015. 1406 с.
4. La Caverne des trésors. Les deux recensions syriaques. = Su-Min Ri (ed.). Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium, vol. 486–487. Scriptores Syri, t. 207–208. Lovanii: Peeters; 1987. 2 vols, ill. 210 + 463 p. (На сир. и франц. яз.)
5. Loos M. Dualist Heresy in the Middle Ages. Prague: Academia, Martinus Nijhoff N. V.; 1974. 397 p.
6. Dochhorn J. Mythen von der Einsetzung des Erzengels Michaels in der koptischen Literatur. In: Bumazhnov D. (Hrsg.) Christliches Ägypten in der spätantiken Zeit. Akten der 2. Tübinger Tagung zum Christlichen Orient (7–8. Dezember 2007). (Studien und Texte zu Antike und Christentum. 79.) Tübingen: Mohr Siebeck; 2013. S. 23–42. (На нем. яз.)
7. Hyvernat H. (ed.). Bibliothecae Pierpont Morgan codices Coptici photographice expressi. Vol. I–LVI. Romae: Bibliotheca apostolica Vaticana; 1922. (На копт. яз.)
8. Rahlfs A. (ed.) Septuaginta. Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes. Stuttgart–N̈ ördlingen: Deutsche Bibelgesellschaft; 1979. 941 p. (На древнегреч. яз.)
9. Waldstein M., Wisse F. (eds) The Apocryphon of John: Synopsis of Nag Hammadi Codices Ii,1; Iii,1; And Iv,1 With Bg 8502,2 (Nag Hammadi and Manichaean Studies). Leiden–New York–Köln: Brill; 1995. 262 p. (На копт. яз.)
10. Liber Institutionis Michael. Die Bücher der Einsetzung der Erzengel Michael und Gabriel. In: Müller C. D. G. (ed.) Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. Vol. 225: Scriptores Coptici, 31. Louvain: Peeters; 1962. 103 p. (На копт. яз.)
11. Dochhorn J. The Motif of the Angels’ Fall in Early Judaism. In: Reiterer F. V., Nicklas T., Schöpflin K. (eds). Angels. The Concept of Celestial Beings – Origins, Development and Reception. (Deuterocanonical and Cognate Literature. Yearbook 2007). Berlin – New York: Walter de Gruyter; 2007. P. 478–495.
12. Macaskill G. The Slavonic Texts of 2 Enoch. Leiden – Boston: Brill; 2013. 330 p. (На старослав. яз.)
13. Ginzberg L. Legends of the Jews. Vol. I. Philadelphia: The Jewish Publication Society of America; 1947. 424 p.
14. Vaillant A. (ed.) Le Livre des secrets d’Hénoch. Texte slave et traduction française (Textes publiés par l’Institut d’Études slaves, 4), Paris: Institut d’Études slaves; 1952. 303 p. (На старослав. и франц. яз.)
15. Brière M. (ed.) Les Homiliae cathedrales de Sévère d’Antioche. Traduction syriaque de Jacques d’Édesse. (Homélies LXX à LXXVI). Patrologia orientalis. Paris: Firmin– Didot; 1919. P. XII:3–163. (На сир. и франц. яз.)
16. Theodor J., Albeck Ch. (ed.) Midrash Be-reshit Raba. Yerushalaim: Shalem; 1996. 496 p. (На ивр.)
17. Treitl E. (Hrsg.) Pirke de-Rabbi Eliezer: Text, Redaction and a Sample Synopsis [in Hebrew]. Jerusalem: The Hebrew University; 2012. XVII + 445 p. (На ивр.)
18. Polotsky H. J. (ed.) Kephalaia. Bd. 1: 1. Hälfte (Lieferung 1–10). Manichäische Handschriften der Staatlichen Museen Berlin. Stuttgart: Kohlhammer; 1940. 513 S. (На копт. и нем. яз.)
19. Кефалайа («Главы»). Коптский манихейский трактат. Пер. с коптского, исслед., коммент., глоссарий и указ. Е. Б. Смагиной. М.: Восточная литература; 1998. 512 c.
20. Смагина Е. Б. Манихейство: по ранним источникам. М.: Восточная литература; 2011. 519 c.
21. Anderson G. A., Stone M. E. (eds) A Synopsis of the Books of Adam and Eve. Second Revised Edition. Atlanta: Society of Biblical Literature;1999. 216 p.
22. Жизнь Адама и Евы. Вступит. cт., пер. с древнегреч. и лат. и коммент. Е. Б. Смагиной. Вестник Древней Истории. 2008;1:228–251.
23. Anecdota Graeco-Byzantina. Pars prior. Collegit, digessit, recensuit A. Vassiliev (Сборникъ памятниковъ Византiйской литературы А. Васильева). Mosquae: Sumptibus et typis Universitatis Caesareae;1893. 345 + II p. (На греч. яз.)
24. Charlesworth J. H. (ed.) The Old Testament Pseudepigrapha. Vol. 1–2. New York – London u.a: Doubleday; 1985. 995 + 1006 p.
25. James M. R. (ed.) Apocrypha anecdota. A Collection of Thirteen Apocryphal Books and Fragments. (Texts and Studies. Contributions to Biblical and Patristic Literature. Vol. II. No. 3). Cambridge: University Press; 1893. 202 p. (На греч. яз.)
26. Минов С .В. Адам и Ева в сирийской «Пещере сокровищ». Символ. Париж– Москва, 2009;55:9–46.
27. Wallis Budge E. A. (ed.) Coptic Martyrdoms in the Dialect of Upper Egypt. (Coptic Texts. Vol. IV.) London: Oxford University Press; 1914. MERC.AC. 523 + II p. (На копт. яз.)
28. Payne Smith R. Thesaurus Syriacus. Vol. I–II. Oxford: Clarendon Press; 1903. 2324 p. (На сир. яз.)
29. Crum W. E. Texts attributed to Peter of Alexandria. Journal of Theological Studies. London: Macmillan and Co.; 1903;4:387–397. (На копт. яз.)
30. Frankfurter D. Narrating Power: the Theory and Practice of the Magical Historiola in Ritual Spells. In: Meyer M. and Mirecki P. (eds) Ancient Magic and Ritual Power (Religions in the Graeco-Roman World. Vol. 129). Leiden–New York–Köln: Brill; 1995. P. 457–476.
31. Kropp A. M. Der Lobpreis des Erzengels Michael (vormals P. Heidelberg, Inv. Nr. 1686). Bruxelles: Fondation égyptologique Reine Élisabeth; 1966. 111 S. (In Coptic and German)
32. Preisendanz K. (Hrsg.) Papyri Graecae Magicae. Die griechische Zauberpapyri. Bd. I–II. Stuttgart: Teubner; 1973–1974. 200 + III, 270 + IV p. (In Greek and German)
33. Crum W. E. Magical Texts in Coptic – I. Journal of Egyptian Archaeology. London: Egyptian Exploration Society; 1934;XX:51–53. (In Coptic)
34. Crum W. E. A Coptic Dictionary. Compiled with the help of many scholars by W. E. Crum. Oxford: Clarendon Press; 1979. 953 p. (In Coptic)
35. Jonge M. de, Tromp J. The Life of Adam and Eve and Related Literature. Sheffield: Academic Press; 1997. 104 p.
36. Turdeanu E. La Vie d’Adam et d’Eve en slave et en roumain. Apocryphes slaves et roumains de l’Ancient Testament (SVTR, 5). Leiden: Brill; 1981. P. 75–144, 437–438. (In French)
37. Chapman P., Depuydt L., Foat M. E., Scott A. B., Thompson S. E. (eds); Depuydt L. (general ed.) Encomiastica from the Pierpont Morgan Library. I. Five Coptic Homilies attributed to Anastasius of Euchaita, Epiphanius of Salamis, Isaac of Antinoe, Severian of Gabala, and Theopempus of Antioch = Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. Vol. 554: Scriptores Coptici. Tomus 47. Lovanii: Peeters; 1993. 153 p. (In Coptic)
38. Lantschoot A. van. Un texte palimpseste de Vat. Copte 65. Le Muséon. Louvain, 1947;60:261–268.
Orientalistica. 2021; 4: 1007-1032
Satanological Myth in the Coptic literature and its development
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2021-4-4-1007-1032Abstract
The article deals with the satanic myth, its Biblical genesis and further development in Judaism and early Christianity as well as its variants in Coptic literature. The myth is based on the story about the fall of the Supreme Angel and his subsequent transformation into an evil spirit. Two versions of the myth are known conventionally called “The proud man” and the “Envious man”. The first is the “legend of Lucifer” when Satan wished to become higher than God or equal to Him and was cast down. This legend goes back to the Biblical prophets as well as the pre-Christian exegesis. The second version describes how Satan was cast down for refusing to worship Adam. This legend is partly rooted in the book of Job and could have developed as a result of two coexisting, however, separate motives were found in the Jewish and early Christian exegesis. Both variants occur in great detail in various Coptic texts, including magical ones. The Biblical basis of the myth enlarged by various additions. Besides, there is also a version, which comprises details from both legends. The Satanological myth, like other apocryphal legends about angels and demons based upon the Biblical narrative in Coptic literature is developed in two ways: 1) personification of abstract concepts and properties, 2) allegorical interpretation of stories regarding Biblical characters as legends about angels or demons.
References
1. Van der Vliet J. Satan’s Fall in Coptic Magic. In: Meyer M., Mirecki P. (eds) Ancient Magic and Ritual Power. (Religions in the Graeco-Roman World. Vol. 129.) Leiden – New York – Köln: Brill; 1995. P. 401–418.
2. Rosenstiehl J. M. La chute de l’Ange. Origines et développement d’une légende, ses attestations dans la littérature copte. Écritures et traditions dans la littérature copte. Journée d’études coptes. Strasbourg 28 mai 1982. (Cahiers de la Bibliothèque copte. I). Louvain – Paris: Peeters; 1983. P. 37–60.
3. Bibliya. Knigi Svyashchennogo Pisaniya Vetkhogo i Novogo Zaveta, kanonicheskie. Sovremennyi russkii perevod. M.: Rossiiskoe bibleiskoe obshchestvo; 2015. 1406 s.
4. La Caverne des trésors. Les deux recensions syriaques. = Su-Min Ri (ed.). Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium, vol. 486–487. Scriptores Syri, t. 207–208. Lovanii: Peeters; 1987. 2 vols, ill. 210 + 463 p. (Na sir. i frants. yaz.)
5. Loos M. Dualist Heresy in the Middle Ages. Prague: Academia, Martinus Nijhoff N. V.; 1974. 397 p.
6. Dochhorn J. Mythen von der Einsetzung des Erzengels Michaels in der koptischen Literatur. In: Bumazhnov D. (Hrsg.) Christliches Ägypten in der spätantiken Zeit. Akten der 2. Tübinger Tagung zum Christlichen Orient (7–8. Dezember 2007). (Studien und Texte zu Antike und Christentum. 79.) Tübingen: Mohr Siebeck; 2013. S. 23–42. (Na nem. yaz.)
7. Hyvernat H. (ed.). Bibliothecae Pierpont Morgan codices Coptici photographice expressi. Vol. I–LVI. Romae: Bibliotheca apostolica Vaticana; 1922. (Na kopt. yaz.)
8. Rahlfs A. (ed.) Septuaginta. Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes. Stuttgart–N̈ ördlingen: Deutsche Bibelgesellschaft; 1979. 941 p. (Na drevnegrech. yaz.)
9. Waldstein M., Wisse F. (eds) The Apocryphon of John: Synopsis of Nag Hammadi Codices Ii,1; Iii,1; And Iv,1 With Bg 8502,2 (Nag Hammadi and Manichaean Studies). Leiden–New York–Köln: Brill; 1995. 262 p. (Na kopt. yaz.)
10. Liber Institutionis Michael. Die Bücher der Einsetzung der Erzengel Michael und Gabriel. In: Müller C. D. G. (ed.) Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. Vol. 225: Scriptores Coptici, 31. Louvain: Peeters; 1962. 103 p. (Na kopt. yaz.)
11. Dochhorn J. The Motif of the Angels’ Fall in Early Judaism. In: Reiterer F. V., Nicklas T., Schöpflin K. (eds). Angels. The Concept of Celestial Beings – Origins, Development and Reception. (Deuterocanonical and Cognate Literature. Yearbook 2007). Berlin – New York: Walter de Gruyter; 2007. P. 478–495.
12. Macaskill G. The Slavonic Texts of 2 Enoch. Leiden – Boston: Brill; 2013. 330 p. (Na staroslav. yaz.)
13. Ginzberg L. Legends of the Jews. Vol. I. Philadelphia: The Jewish Publication Society of America; 1947. 424 p.
14. Vaillant A. (ed.) Le Livre des secrets d’Hénoch. Texte slave et traduction française (Textes publiés par l’Institut d’Études slaves, 4), Paris: Institut d’Études slaves; 1952. 303 p. (Na staroslav. i frants. yaz.)
15. Brière M. (ed.) Les Homiliae cathedrales de Sévère d’Antioche. Traduction syriaque de Jacques d’Édesse. (Homélies LXX à LXXVI). Patrologia orientalis. Paris: Firmin– Didot; 1919. P. XII:3–163. (Na sir. i frants. yaz.)
16. Theodor J., Albeck Ch. (ed.) Midrash Be-reshit Raba. Yerushalaim: Shalem; 1996. 496 p. (Na ivr.)
17. Treitl E. (Hrsg.) Pirke de-Rabbi Eliezer: Text, Redaction and a Sample Synopsis [in Hebrew]. Jerusalem: The Hebrew University; 2012. XVII + 445 p. (Na ivr.)
18. Polotsky H. J. (ed.) Kephalaia. Bd. 1: 1. Hälfte (Lieferung 1–10). Manichäische Handschriften der Staatlichen Museen Berlin. Stuttgart: Kohlhammer; 1940. 513 S. (Na kopt. i nem. yaz.)
19. Kefalaia («Glavy»). Koptskii manikheiskii traktat. Per. s koptskogo, issled., komment., glossarii i ukaz. E. B. Smaginoi. M.: Vostochnaya literatura; 1998. 512 c.
20. Smagina E. B. Manikheistvo: po rannim istochnikam. M.: Vostochnaya literatura; 2011. 519 c.
21. Anderson G. A., Stone M. E. (eds) A Synopsis of the Books of Adam and Eve. Second Revised Edition. Atlanta: Society of Biblical Literature;1999. 216 p.
22. Zhizn' Adama i Evy. Vstupit. ct., per. s drevnegrech. i lat. i komment. E. B. Smaginoi. Vestnik Drevnei Istorii. 2008;1:228–251.
23. Anecdota Graeco-Byzantina. Pars prior. Collegit, digessit, recensuit A. Vassiliev (Sbornik\" pamyatnikov\" Vizantiiskoi literatury A. Vasil'eva). Mosquae: Sumptibus et typis Universitatis Caesareae;1893. 345 + II p. (Na grech. yaz.)
24. Charlesworth J. H. (ed.) The Old Testament Pseudepigrapha. Vol. 1–2. New York – London u.a: Doubleday; 1985. 995 + 1006 p.
25. James M. R. (ed.) Apocrypha anecdota. A Collection of Thirteen Apocryphal Books and Fragments. (Texts and Studies. Contributions to Biblical and Patristic Literature. Vol. II. No. 3). Cambridge: University Press; 1893. 202 p. (Na grech. yaz.)
26. Minov S .V. Adam i Eva v siriiskoi «Peshchere sokrovishch». Simvol. Parizh– Moskva, 2009;55:9–46.
27. Wallis Budge E. A. (ed.) Coptic Martyrdoms in the Dialect of Upper Egypt. (Coptic Texts. Vol. IV.) London: Oxford University Press; 1914. MERC.AC. 523 + II p. (Na kopt. yaz.)
28. Payne Smith R. Thesaurus Syriacus. Vol. I–II. Oxford: Clarendon Press; 1903. 2324 p. (Na sir. yaz.)
29. Crum W. E. Texts attributed to Peter of Alexandria. Journal of Theological Studies. London: Macmillan and Co.; 1903;4:387–397. (Na kopt. yaz.)
30. Frankfurter D. Narrating Power: the Theory and Practice of the Magical Historiola in Ritual Spells. In: Meyer M. and Mirecki P. (eds) Ancient Magic and Ritual Power (Religions in the Graeco-Roman World. Vol. 129). Leiden–New York–Köln: Brill; 1995. P. 457–476.
31. Kropp A. M. Der Lobpreis des Erzengels Michael (vormals P. Heidelberg, Inv. Nr. 1686). Bruxelles: Fondation égyptologique Reine Élisabeth; 1966. 111 S. (In Coptic and German)
32. Preisendanz K. (Hrsg.) Papyri Graecae Magicae. Die griechische Zauberpapyri. Bd. I–II. Stuttgart: Teubner; 1973–1974. 200 + III, 270 + IV p. (In Greek and German)
33. Crum W. E. Magical Texts in Coptic – I. Journal of Egyptian Archaeology. London: Egyptian Exploration Society; 1934;XX:51–53. (In Coptic)
34. Crum W. E. A Coptic Dictionary. Compiled with the help of many scholars by W. E. Crum. Oxford: Clarendon Press; 1979. 953 p. (In Coptic)
35. Jonge M. de, Tromp J. The Life of Adam and Eve and Related Literature. Sheffield: Academic Press; 1997. 104 p.
36. Turdeanu E. La Vie d’Adam et d’Eve en slave et en roumain. Apocryphes slaves et roumains de l’Ancient Testament (SVTR, 5). Leiden: Brill; 1981. P. 75–144, 437–438. (In French)
37. Chapman P., Depuydt L., Foat M. E., Scott A. B., Thompson S. E. (eds); Depuydt L. (general ed.) Encomiastica from the Pierpont Morgan Library. I. Five Coptic Homilies attributed to Anastasius of Euchaita, Epiphanius of Salamis, Isaac of Antinoe, Severian of Gabala, and Theopempus of Antioch = Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. Vol. 554: Scriptores Coptici. Tomus 47. Lovanii: Peeters; 1993. 153 p. (In Coptic)
38. Lantschoot A. van. Un texte palimpseste de Vat. Copte 65. Le Muséon. Louvain, 1947;60:261–268.
События
-
Журналы « Advanced Engineering Research (Rostov-on-Don)» и «Проблемы Арктики и Антарктики» принят в Scopus! >>>
5 мая 2025 | 11:44 -
Журнал «Здоровье мегаполиса» принят в DOAJ >>>
28 апр 2025 | 11:41 -
Журнал «Морская медицина» присоединился к Elpub! >>>
23 апр 2025 | 11:39 -
К платформе Elpub присоединился журнал «Кавказология» >>>
8 апр 2025 | 11:33 -
Журнал «Вестник проектного управления» присоединился к Elpub! >>>
27 мар 2025 | 11:27