Ориенталистика. 2020; 3: 765-780
Суфийское братство Сефевидов: шиизм или суннизм? Историографический обзор трудов западноевропейских исследователей
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-3-765-780Аннотация
Настоящая статья представляет поэтапное исследование религиозных и идеологических основ Сефевидской династии. Источник - современная, преимущественно западноевропейская историография. Метод - сравнительный анализ. Наряду с работами британских, французских, немецких, тюркских, русских и других авторов привлечены материалы письменных источников на оригинальных восточных языках. Это труды придворных летописцев XVI-XVII вв. Фазлуллаха ибн Рузбихана Хунджи («Тарихи-и аламара-йи Амини») и Искендер бек Туркмана Мюнши («Тарих-и аламара-йи Аббаси»). Сефевиды - одновременно династия шейхов и шахов. Поэтому понятия суннизма, шиизма и суфизма являются неотъемлемой составной частью ее культуры и истории. Данное научное исследование предоставляет читателю необходимые сведения относительно религиозных взглядов каждого из представителей суфийского Дома Сефевийе, начиная от основателя ордена и завершая его наследниками - правителями государства Сефевидов. Автор исследует вопрос о том, какой толк ислама первоначально исповедовали Сефевиды -суннизм или шиизм? Затем устанавливается период, в который Сефевиды перешли от одного исламского толка к другому. Уделяется также внимание некоторым аспектам развития суфийских традиций и идеологии на различных этапах истории династии Сефевидов.
Список литературы
1. Dedebant Ch. Deux rois pour un age d'or. Geohistoire. Iran: des grands empires perses a la republique islamique. 2017;(35, Oktobre-Novembre).
2. Tapper R. Black Sheep, White Sheep and Red-Heads: A Historical Sketch of the Shahsavan of Azarbaijan. Iran. 1966;4:61-84.
3. Искандар-бег Торкеман. Тарих-е 'Аламара-йе Аббаси = Украшающая мир история Аббасидов. Тегеран: Амир Кабир; 1381. (На перс. яз.)
4. iskandar bay Munji Turkman. Dunyani bazayan Abbasin tarixi (Tarixe-alamaraye-Abbasi). Baki: §arq-Qarb; 2010. Cild 1. (На азерб. яз.)
5. Ade Bello Iysa. The Safavid epizode: transition from spiritual to temporal leaders. Islamic studies. 1984;23(1):1-19.
6. Ходжсон М. История ислама: Исламская цивилизации от рождения до наших дней. М.: Эксмо; 2013. Режим доступа: https://coollib.net/b/278519-marshall-gudvin-simms-hodzhson-istoriya-islama-islamskaya-tsivilizatsiya-ot-rozhdeniya-do-nashih-dney
7. Мовсумова Н. О некоторых проблемах из сефевидской истории. В: International Conference. Baku: Khazar University; 1997. P. 91-92.
8. Jackson P. The Cambridge History of Iran. London: Cambridge University Press; 1986. Vol. 6. DOI: 10.1017/CHOL9780521200943.
9. Hulvi C. Lemezat-i Hulviyye ez Lemezat-i Hulviyye. istambul; 1993. (На турецк. яз.)
10. Фазил-аллах бин Рузбахан Ханджи Исфахани. Тарих-е Аламара-йе Амини: шарх-е хукмрани-йе салатин-е Ак-Куюнлу ва зухур-е Сафавийан = Украшающая мир история Амини: толкование правления султанов Ак-Куюнлу и появление Сафавидов.
11. Abbasli Mirza. Safevilerin Kokenine dair. Ankara: Belleten; 1976. P. 15.
12. Mazzoui M. M. The origins of the Safawids: SI’ism, Sufism, and the gulat. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GmbH; 1972.
13. Ochsenwald W., Fisher S. N. The Middle East. A History. 6th ed. New York: McGraw Hill; 2004.
14. Morimoto K. The earliest ‘Alid Genealogy for the Safavids: New Evidence for the Pre-dynastic Claim to Sayyid Status. Iranian Studies. 2010;43(4):447-470. DOI: 10.1080/00210862.2010.495561.
15. Roemer H. R. Sheich Safi von Ardabil. Festgabe deutscher Iranisten zur 2500 Jahrfeier Irans. Stuttgart; 1971.
16. Aubin J. Etudes safavides. I: Sah Isma'il et les notables de l'Iraq persan. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 1959;2(1):37-81. DOI: 10.1163/156852059X00027.
17. Ахундова Н. (пер.). Об истории Азербайджанских государств Каракоюнлу и Аккоюнлу. Выдержки из «Кембриджской истории Ирана» Туркманские династии. Баку: НАНА, Институт Истории; 2016.
18. Browne E. G. A history of Persian literature in modern times (1500-1924). Cambridge: Cambridge University Press; 1924. Available at: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.171253
19. Петрушевский И. П. Очерк по истории феодальных отношений в Азербайджане и Армении в XVI - начале XVII в. Л.: Изд-во ЛГУ им. А. А. Жданова; 1949. Режим доступа: https://kronadaran.am/wp-content/uploads/2014/12/FEODAL'NYKH-OTNOSHENIY.pdf
20. Хунджи Фазлуллах ибн Рузбихан. Тарих-и аламара-йи Амини. Баку: Элм; 1987.
21. Potter L. G. Sufis and Sultans in post-Mongol Iran. Iranian Studies. 1994;27(1-4):77-102. DOI: 10.1080/00210869408701821.
22. Minorsky V. V., Richatds J. F. Tadkhirat Al-Muluk: A manual of Safavid administration (circa 1137/1725). London: Luzac and Co.; 1943.
23. Minorsky V. The Poetry of Shah Ismail I. Bulletin of the School of Oriental and African studies, University of London. 1942;10(4):1006-1029. DOI: 10.1017/S0041977X00090182.
24. Wilber D. N. Iran: Past and Present. Princeton: Princeton University Press; 1948.
25. Махмудов Я. М. Взаимоотношения государств Аккоюнлу и Сефевидов с западноевропейскими странами. Баку: Издательство Бакинского университета; 1991.
26. Эфендиев О. А. Азербайджанское государство Сефевидов в XVI веке. Баку: Элм; 1981. Режим доступа: https://pl.b-ok.cc/book/3176223/97a4a7
27. Aubin J. LAvenement des Safavides reconsidere. Moyen Orient & Ocean Indien. 1988;(5):1-130.
28. Calmard J. Shi'i Rituals and Power II: The Consolidation of Safavid Shi'ism: Folklore and Popular Religion. In: Melville C. (ed.). Safavid Persia: The History and Politics of an Islamic Society. London: I. B. Tauris; 1996. P. 139-190.
29. Savory R. M. Iran under the Safawids. Cambridge: Cambridge University Press; 1980.
30. Newman A. J. Sufism and anti-sufism in safavid Iran: The authorship of the HADIQAT AL-SHIA revisited: Iran: Journal of the British Institute of Persian Studies. 1999;37:95-108.
31. Blake S. P. Calendar, Ceremony, and Chronology in the Safavid, Mughal and Ottoman Empires. In: Blake S. P. Time in early modern Islam. Cambridge: Cambridge University Press; 2013. P. 21-47. DOI: 10.1017/CBO9781139343305.004.
Orientalistica. 2020; 3: 765-780
The Safavid fraternity: shiism or sufism? Historiographical review of the Western European researchers' works
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-3-765-780Abstract
This article offers a detailed analysis of the religious and ideological foundations of the Safavid dynasty. It is based upon the modern predominantly Western European historiography. The methodological basis is the comparative analysis. Along with the works of British, French, German, Turkish, Russian and other scholars the author also uses medieval texts written in original (Oriental) languages. These are court chroniclers from the 16th-17th cent. by Fazl al-lah Ruzbikhan Khundji (Tarih-e alamara-ye Amini) and Iskender bek Turkman Munshi (Tarih-e alamara-ye Abbasi) and others. The Safavid dynasty was at the same time a dynasty of sheikhs and shahs. Therefore, the concepts of Sunnite teachings, Shi'ism and Sufism constitute an integral part of its culture and history. The article supplies a reader with the information necessary for establishing the religious views of each of the representatives of the Sufi House of Safaviye, starting from the founder of the Sufi Order and ending with his heirs, the rulers of the Safavid state. The author elaborates the topic regarding the original denomination of Islam the Safavids embraced - Sunni or Shi'a. Subsequently she deals with the exact period of the Safavid transition from one Islamic denomination to another. Special attention is also paid to some aspects of the development of Sufi traditions and ideology at various stages of the history of the Safavid dynasty.
References
1. Dedebant Ch. Deux rois pour un age d'or. Geohistoire. Iran: des grands empires perses a la republique islamique. 2017;(35, Oktobre-Novembre).
2. Tapper R. Black Sheep, White Sheep and Red-Heads: A Historical Sketch of the Shahsavan of Azarbaijan. Iran. 1966;4:61-84.
3. Iskandar-beg Torkeman. Tarikh-e 'Alamara-ie Abbasi = Ukrashayushchaya mir istoriya Abbasidov. Tegeran: Amir Kabir; 1381. (Na pers. yaz.)
4. iskandar bay Munji Turkman. Dunyani bazayan Abbasin tarixi (Tarixe-alamaraye-Abbasi). Baki: §arq-Qarb; 2010. Cild 1. (Na azerb. yaz.)
5. Ade Bello Iysa. The Safavid epizode: transition from spiritual to temporal leaders. Islamic studies. 1984;23(1):1-19.
6. Khodzhson M. Istoriya islama: Islamskaya tsivilizatsii ot rozhdeniya do nashikh dnei. M.: Eksmo; 2013. Rezhim dostupa: https://coollib.net/b/278519-marshall-gudvin-simms-hodzhson-istoriya-islama-islamskaya-tsivilizatsiya-ot-rozhdeniya-do-nashih-dney
7. Movsumova N. O nekotorykh problemakh iz sefevidskoi istorii. V: International Conference. Baku: Khazar University; 1997. P. 91-92.
8. Jackson P. The Cambridge History of Iran. London: Cambridge University Press; 1986. Vol. 6. DOI: 10.1017/CHOL9780521200943.
9. Hulvi C. Lemezat-i Hulviyye ez Lemezat-i Hulviyye. istambul; 1993. (Na turetsk. yaz.)
10. Fazil-allakh bin Ruzbakhan Khandzhi Isfakhani. Tarikh-e Alamara-ie Amini: sharkh-e khukmrani-ie salatin-e Ak-Kuyunlu va zukhur-e Safaviian = Ukrashayushchaya mir istoriya Amini: tolkovanie pravleniya sultanov Ak-Kuyunlu i poyavlenie Safavidov.
11. Abbasli Mirza. Safevilerin Kokenine dair. Ankara: Belleten; 1976. P. 15.
12. Mazzoui M. M. The origins of the Safawids: SI’ism, Sufism, and the gulat. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GmbH; 1972.
13. Ochsenwald W., Fisher S. N. The Middle East. A History. 6th ed. New York: McGraw Hill; 2004.
14. Morimoto K. The earliest ‘Alid Genealogy for the Safavids: New Evidence for the Pre-dynastic Claim to Sayyid Status. Iranian Studies. 2010;43(4):447-470. DOI: 10.1080/00210862.2010.495561.
15. Roemer H. R. Sheich Safi von Ardabil. Festgabe deutscher Iranisten zur 2500 Jahrfeier Irans. Stuttgart; 1971.
16. Aubin J. Etudes safavides. I: Sah Isma'il et les notables de l'Iraq persan. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 1959;2(1):37-81. DOI: 10.1163/156852059X00027.
17. Akhundova N. (per.). Ob istorii Azerbaidzhanskikh gosudarstv Karakoyunlu i Akkoyunlu. Vyderzhki iz «Kembridzhskoi istorii Irana» Turkmanskie dinastii. Baku: NANA, Institut Istorii; 2016.
18. Browne E. G. A history of Persian literature in modern times (1500-1924). Cambridge: Cambridge University Press; 1924. Available at: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.171253
19. Petrushevskii I. P. Ocherk po istorii feodal'nykh otnoshenii v Azerbaidzhane i Armenii v XVI - nachale XVII v. L.: Izd-vo LGU im. A. A. Zhdanova; 1949. Rezhim dostupa: https://kronadaran.am/wp-content/uploads/2014/12/FEODAL'NYKH-OTNOSHENIY.pdf
20. Khundzhi Fazlullakh ibn Ruzbikhan. Tarikh-i alamara-ii Amini. Baku: Elm; 1987.
21. Potter L. G. Sufis and Sultans in post-Mongol Iran. Iranian Studies. 1994;27(1-4):77-102. DOI: 10.1080/00210869408701821.
22. Minorsky V. V., Richatds J. F. Tadkhirat Al-Muluk: A manual of Safavid administration (circa 1137/1725). London: Luzac and Co.; 1943.
23. Minorsky V. The Poetry of Shah Ismail I. Bulletin of the School of Oriental and African studies, University of London. 1942;10(4):1006-1029. DOI: 10.1017/S0041977X00090182.
24. Wilber D. N. Iran: Past and Present. Princeton: Princeton University Press; 1948.
25. Makhmudov Ya. M. Vzaimootnosheniya gosudarstv Akkoyunlu i Sefevidov s zapadnoevropeiskimi stranami. Baku: Izdatel'stvo Bakinskogo universiteta; 1991.
26. Efendiev O. A. Azerbaidzhanskoe gosudarstvo Sefevidov v XVI veke. Baku: Elm; 1981. Rezhim dostupa: https://pl.b-ok.cc/book/3176223/97a4a7
27. Aubin J. LAvenement des Safavides reconsidere. Moyen Orient & Ocean Indien. 1988;(5):1-130.
28. Calmard J. Shi'i Rituals and Power II: The Consolidation of Safavid Shi'ism: Folklore and Popular Religion. In: Melville C. (ed.). Safavid Persia: The History and Politics of an Islamic Society. London: I. B. Tauris; 1996. P. 139-190.
29. Savory R. M. Iran under the Safawids. Cambridge: Cambridge University Press; 1980.
30. Newman A. J. Sufism and anti-sufism in safavid Iran: The authorship of the HADIQAT AL-SHIA revisited: Iran: Journal of the British Institute of Persian Studies. 1999;37:95-108.
31. Blake S. P. Calendar, Ceremony, and Chronology in the Safavid, Mughal and Ottoman Empires. In: Blake S. P. Time in early modern Islam. Cambridge: Cambridge University Press; 2013. P. 21-47. DOI: 10.1017/CBO9781139343305.004.
События
-
Журнал «Творчество и современность» присоединился к Elpub! >>>
27 мая 2025 | 12:38 -
Журналы НЦЭСМП приняты в Scopus >>>
27 мая 2025 | 12:35 -
К платформе Elpub присоединился журнал « Islamology» >>>
26 мая 2025 | 13:52 -
Журнал «Сибнейро» теперь на Elpub >>>
16 мая 2025 | 11:08 -
Журнал «Фундаментальная и клиническая медицина» принят в DOAJ >>>
16 мая 2025 | 11:07