Ориенталистика. 2020; 3: 921-937
Факторы становления и особенности синкретических процессов в религии Мероэ
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-4-921-937Аннотация
В статье исследуются особенности синкретизма в религии Мероэ и факторы, влияющие на этот феномен. Они прослежены от ранних археологических культур долины Нила до времени распространения эллинизма. Предмет исследования – культы богов, мифы и ритуалы. В работе раскрывается специфика понятий «единство» и «множество», легших в основу появления локальных форм почитания египетских богов, что стало первым этапом процесса синкретизма. Последующая адаптация и аккультурация проявлялись в переосмыслении и создании образов, сохранявших многие черты своего египетского происхождения. Понятие «свой – чужой» в Мероэ проявлялось через специфические формы осознания чужих образов своими, причем этот процесс шел в двух направлениях, чужое (египетское) становилось своим в Мероэ, боги Куша попадали в египетский пантеон как чужие, но со временем также становились своими. Результат синкретических процессов элинистического времени автор видит в создании новых образов, соединивших греческие, египетские и мероитские черты, притом что эллинистические образы Мероэ получало через Египет. Результатом процессов становления религии Мероэ вплоть до порога христианской эры было взаимовлияние и сосуществование заимствованных и синкретизированных образов, что проявилось в статуях божеств, изображениях на рельефах, и т. п. Процессу синкретизации подверглись не только отдельные образы и ритуальная практика, но и вся теологическая система Египта, совершившая первый в мировой истории масштабный исход за пределы ее исторического формирования и адаптированная к условиям древнесуданской культуры.
Список литературы
1. Motte V., Pirenne-Delforge V. Du “bon usage” de la notion de syncrétisme // Kernos. 1994. No. 7. P. 11–27.
2. Леви-Брюль Л. Первобытное мышление. М.: Атеист; 1930. 365 c.
3. Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М.: Педагогика-Пресс; 1994. 608 c.
4. Фрэзер Д. Золотая ветвь. М.: Издательство политической литературы; 1980. 832 c.
5. Fantusati E., Kormysheva E., Malykh S. Abu Erteila – An Archaeological Site in the Butana Region // Der antike Sudan. Ein Forscherleben zwischen den Welten Zum Geburtstag von Steffen Wenig. Mitteilungen der Sudanarchäologischen Gesellschaft / Lohwasser A., Wolf P. (Hrsg.). Berlin: e.V. Sonderheft; 2014. S. 65–94.
6. Crowfoot J. W., Griffith, F. L. The Island of Meroe. London: Egypt Exploration Society; 1911. 94 p.
7. Kormysheva E. Water spouts and water drainage systems in the Butana region // Beiträge zur Sudanforschung. 2017. No. 12. P. 149–164.
8. Kormysheva E. Comparative analysis of the iconographical program of the sacred stands from the temples of Abu Erteila and Wad Ben Naga // Der Antike Sudan. Mitteilungen der Sudanarchäologischen Gesellschaft. Berlin: Berlin: e.V. Sonderheft; 2019. No. 30. S. 181–206.
9. Peust C. Das Napatanische. Ein ägyptischer Dialekt aus dem Nubien des späten ersten vorchriatlichen Jahrtausends. Texte, Glossar, Grammatik. Göttingen: Peust & Gutschmidt; 1999. 371 p.
10. Säve-Söderbergh T. Ägypten und Nubien. Lund Suède: Håkan Ohlssons Boktryckeri; 1941. 276 p.
11. Adams W. Y. Nubia: corridor to Africa. London: A. Lane; 1977. 822 p.
12. Davies V. Kurgus 2002. The inscriptions and rock drawings // Sudan &Nubia. Bulletin of The Sudan Archaeological Research Society. 2003. No. 7. P. 56–57.
13. Reinold J. Archéologie au Soudan. Les civilisations de Nubie. Paris: Éd. Errance;2000. 137 p.
14. Sudan. Antike Königreiche am Nil / Bearb. von D. Wildung. Paris (France) – Munich (Germany): Institut du Monde arabe, Flammarion; Hypo-Kulturstiftung, Kunsthalle; 1996. 428 p.
15. Bonnet Ch. Le temple principal de la ville de Kerma et son quartier religieux (en collaboration avec D. Valbelle), Paris: Errance; 2004. 207 p.
16. Hein I. Die Ramessidische Bautätigkeit in Nubien. Wiesbaden: O. Harassowitz; 1991. 200 p.
17. Pamminger P. Amun und Luxor // Beiträge zur Sudanforschung. Wien. 1992.No. 5. S. 93–140.
18. Саminos R. The shrines and rock-inscriptions of Qasr Ibrim. London: Egypt Exploration Society; 1968. 113 p.
19. Shinnie P. L., Bradley R. J. The Capital of Kush 1. Berlin: Akad. Verl; 1980. 429 p.
20. Garstang J., Sayce A. H., Griffith F. Ll. Meroe. The city of the Ethiopians being an Account of a First Season’s Excavation on the Site, 1909–1910. Oxford: Clarendon press; 1911. 94 p.
21. Macadam M. F. L. The Temples of Kawa I: The Inscriptions. II. History and Archaeology of the site. London: Oxford university press; 1949, 1955. 256 p.
22. Caminos R. The New-Kingdom temples of Buhen. London: Egypt Exploration Society; 1974. 96 p.
23. Smith H. S. The fortress of Buhen. The inscriptions. London: Egypt Exploration Society; 1976. 255 p.
24. Urkunden des ägyptischen Altertums I. / Bearbeitet von K. Sethe. Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung; 1933. 325 S.
25. Berlandini J. La déesse bucéphale: une iconographie particulière de l”Hathor Memphite // Bulletin de l’Institut français d’Archèologie orientale. 1983. No. 83. P. 33–50.
26. Kerma, royaume de Nubie. Publié sous la direction de Ch. Bonnet. Genève: Musées et collections de la ville de Genève; 1990. IX, 271 p.
27. Curto S. Il tempio de Ellesiya. Torino: Museo Egizio; 1970. [unpaged]
28. Dewachter M. Nubia. Notices diverses // Bulletin de l’Institut français d'Archèologie orientale. Le Caire, 1971. No. 70. P. 83–117.
29. Ricke H. et al., The Beit el Wali Temple of Ramesses II. Vol. 1. Chicago: The University of Chicago Press; 1967. XVII+39 p.
30. Ashby S. Dancing for Hathor. Women in Egyptian Cultic life // Dotawo. A Journal of Nubian Studies. 2018. No. 5. P. 63–90.
31. Peterson B. Ein kuschitischer Osiris // Orientalia Suecana. 1978–1979. No. XXVII/XXVIII. P. 28–30.
32. Kroeper K. Metamorphoses of the Amun Temple in Naga // Acta Nubica. Proceedings of the X International Conference of Nubian Studies. Rome 9–14 September 2002 / Caneva I., Rocatti A. (eds). Roma, 2006. P. 287–295.
33. Quatre stèles napaténnes au Musée du Caire JE 48863–48866 / Publié par N.-C. Grimal. Le Caire: Institut français d’archéologie orientale – Paris: Ministère des Universités; 1981. XIV, 115 p.
34. Heyler A. L’invocation solennelle des épitaphes méroitiques. Revue d’égyptologie. 1964. No. 16. P. 25–36.
35. Gamer-Wallert I. Der Löwentempel von Naq’a in der Butana (Sudan): Die Wandreliefs. I Text. Wiesbaden: Reichert; 1983, 272 p.
36. Papyri Graecae magicae. Die griechischen Zauberpapyri / Ed. by K. Preisedanz. Stuttgart: Vieweg+Teubner Verlag; 1973. 200 p.
37. Griffith F. Ll., Thompson H. The Demotic Magical Papyrus of London and Leiden. Vol. I–III. London: H. Grevel & co.; 1904–1909. XXXIII, 154 p.
38. Habachi L. The graffiti and work of the Viceroys in the Region of Asuan. Kush. 1957. No. 5. P. 13–36.
39. Leclant J. Deux monuments au nom de la reine Kensa. Kush. 1962. No. X. P. 203–210.
40. Кацнельсон И. С. Напата и Мероэ – древние царства Судана. М.: Наука; ГРВЛ; 1970. 451 c.
41. Caminos R. Semna-Kumma. Vol. I: The temple of Semna. London: Egypt Exploration Society; 1998. XIII + 121 p.
42. Hölbl G. Altägypten und Römishen Reich. Der Römische Pharao und seine Tempel. Band II: Die Tempel des römischen Nubien. Mainz am Rhein: P. von Zabern; 2004. 160 S.
43. Daressy G. Legende d’Ar-hems-nefer à Philae // Annales du Service des Antiquites d’Egypte. 1917. No. 17. P. 76–80.
44. Zabkar L. V. Apedemak. Lion God of Meroe. Warminster: Aris & Phillips Ltd.; 1975. 494 c.
45. Leclant J. La religion méroitique // Histoire des Religions 1. (Encyclopedie de la Pleiade 29). Paris, 1970. P. 141–153.
46. Griffith F. Ll. Oxford Excavations in Nubia. XVIII–XXV. The cemetery of Sanam // Liverpool Annals of Archaeology and Anthropology. Liverpool, 1923. No. 10. P. 72–121.
47. Hintze F. Die Inschriften des Löwentempels von Musawwarat es Sufra. Berlin: ADAW; 1962, 47 S., 17 Taf., 25 Abb.
48. Bonnet Ch., avec la collab. de D. Valbelle. Édifices et rite funéraires à Kerma. Paris: Errance; 2000, 204 p.
49. Kormysheva E. Evidences of the sun-eye legend in the Meroitic Kingdom // The Kushite World. Proceedings of the 11th International Conference (Vienna 2008). Vienna: Vienna University of Technology; 2015. P. 343–358.
50. Blackman A. M. The temple of Dendur. Le Caire: IFAO; 1911, 114 p.
51. Leclant J. Aspects du syncrétisme méroïtique // Les syncrétismes dans les religions grecques et romaine: Colloque de Strasbourg (9–11 juin 1971). Strasbourg– Basançon: Presses universitaires de France; 1973. P. 135–145.
52. Priese K.H. Das Gold von Meroe. Berlin: Zaberndruck; 1992, 49 p.
53. Sackho-Autissier A. Les representation de Bès et de Satyres à l’époque méroïtique: syncrétisme ou confusion des emblèmes? // Acta Nubica. Proceedings of the X International Conference of Nubian Studies. Rome 9–14 September 2002 / Caneva I, Rocatti A. (eds). Roma: Poligrafico dello Stato; 2006. P. 307–312.
Orientalistica. 2020; 3: 921-937
Factors of formation and specific aspects of syncretic processes in Meroe religion
https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-4-921-937Abstract
The author explores specific manifestations of the phenomenon of syncretism in theMeroereligion, as well as the factors, which did significantly contribute to it. She traces these factors on a wide time scale starting from the early archaeological cultures of theNileValleyto the Hellenistic time. The main subject of research is the cult of the gods, as well as the myths and rituals, which did accompany worship. The article deals with concepts of ‘unity and multitude’, which were instrumental for creation of local concepts of Egyptian deities. According to the author, this was the beginning of syncretism. Both the subsequent adaptation and acculturation can be seen in rethinking and creating images that retained many primordial Egyptian features. The Meroe ‘friend or foe’ concept could be traced on specific forms of adaptation of ‘enemy’ images to the Meroitic culture and the subsequent perception of them as “own” or “local”. One can identify this process as “inversion”, which run in two directions: the “alien”, i.e. Egyptian gods in fullness of time became “own” gods inMeroe, the gods ofKush, in their turn became part of the Egyptian pantheon. The results of the process, which culminated in creation of a syncretic culture can be seen in emergence of new hitherto unknown deities, which were distinguished by combination of various Greek, Egyptian and Meroitic features. The Hellenistic features ofMeroedeities came to this culture viaEgypt. The formation of the syncreticMeroereligion up to the beginning of the Christian era was marked by the mutual influence and coexistence of “borrowed” deities as well as those, which came into being in course of the process of “borrowing”. The phenomenon of syncretism was spread through many aspects of religious life covering not just individual images of deities or various ritual practices, but also the whole theological system ofEgypt. In the history of the world religions this was the first recorded spread of religious teaching beyond its historical borders and the subsequent adaptation to an “alien”, Sudanese culture.
References
1. Motte V., Pirenne-Delforge V. Du “bon usage” de la notion de syncrétisme // Kernos. 1994. No. 7. P. 11–27.
2. Levi-Bryul' L. Pervobytnoe myshlenie. M.: Ateist; 1930. 365 c.
3. Levi-Bryul' L. Sverkh\"estestvennoe v pervobytnom myshlenii. M.: Pedagogika-Press; 1994. 608 c.
4. Frezer D. Zolotaya vetv'. M.: Izdatel'stvo politicheskoi literatury; 1980. 832 c.
5. Fantusati E., Kormysheva E., Malykh S. Abu Erteila – An Archaeological Site in the Butana Region // Der antike Sudan. Ein Forscherleben zwischen den Welten Zum Geburtstag von Steffen Wenig. Mitteilungen der Sudanarchäologischen Gesellschaft / Lohwasser A., Wolf P. (Hrsg.). Berlin: e.V. Sonderheft; 2014. S. 65–94.
6. Crowfoot J. W., Griffith, F. L. The Island of Meroe. London: Egypt Exploration Society; 1911. 94 p.
7. Kormysheva E. Water spouts and water drainage systems in the Butana region // Beiträge zur Sudanforschung. 2017. No. 12. P. 149–164.
8. Kormysheva E. Comparative analysis of the iconographical program of the sacred stands from the temples of Abu Erteila and Wad Ben Naga // Der Antike Sudan. Mitteilungen der Sudanarchäologischen Gesellschaft. Berlin: Berlin: e.V. Sonderheft; 2019. No. 30. S. 181–206.
9. Peust C. Das Napatanische. Ein ägyptischer Dialekt aus dem Nubien des späten ersten vorchriatlichen Jahrtausends. Texte, Glossar, Grammatik. Göttingen: Peust & Gutschmidt; 1999. 371 p.
10. Säve-Söderbergh T. Ägypten und Nubien. Lund Suède: Håkan Ohlssons Boktryckeri; 1941. 276 p.
11. Adams W. Y. Nubia: corridor to Africa. London: A. Lane; 1977. 822 p.
12. Davies V. Kurgus 2002. The inscriptions and rock drawings // Sudan &Nubia. Bulletin of The Sudan Archaeological Research Society. 2003. No. 7. P. 56–57.
13. Reinold J. Archéologie au Soudan. Les civilisations de Nubie. Paris: Éd. Errance;2000. 137 p.
14. Sudan. Antike Königreiche am Nil / Bearb. von D. Wildung. Paris (France) – Munich (Germany): Institut du Monde arabe, Flammarion; Hypo-Kulturstiftung, Kunsthalle; 1996. 428 p.
15. Bonnet Ch. Le temple principal de la ville de Kerma et son quartier religieux (en collaboration avec D. Valbelle), Paris: Errance; 2004. 207 p.
16. Hein I. Die Ramessidische Bautätigkeit in Nubien. Wiesbaden: O. Harassowitz; 1991. 200 p.
17. Pamminger P. Amun und Luxor // Beiträge zur Sudanforschung. Wien. 1992.No. 5. S. 93–140.
18. Saminos R. The shrines and rock-inscriptions of Qasr Ibrim. London: Egypt Exploration Society; 1968. 113 p.
19. Shinnie P. L., Bradley R. J. The Capital of Kush 1. Berlin: Akad. Verl; 1980. 429 p.
20. Garstang J., Sayce A. H., Griffith F. Ll. Meroe. The city of the Ethiopians being an Account of a First Season’s Excavation on the Site, 1909–1910. Oxford: Clarendon press; 1911. 94 p.
21. Macadam M. F. L. The Temples of Kawa I: The Inscriptions. II. History and Archaeology of the site. London: Oxford university press; 1949, 1955. 256 p.
22. Caminos R. The New-Kingdom temples of Buhen. London: Egypt Exploration Society; 1974. 96 p.
23. Smith H. S. The fortress of Buhen. The inscriptions. London: Egypt Exploration Society; 1976. 255 p.
24. Urkunden des ägyptischen Altertums I. / Bearbeitet von K. Sethe. Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung; 1933. 325 S.
25. Berlandini J. La déesse bucéphale: une iconographie particulière de l”Hathor Memphite // Bulletin de l’Institut français d’Archèologie orientale. 1983. No. 83. P. 33–50.
26. Kerma, royaume de Nubie. Publié sous la direction de Ch. Bonnet. Genève: Musées et collections de la ville de Genève; 1990. IX, 271 p.
27. Curto S. Il tempio de Ellesiya. Torino: Museo Egizio; 1970. [unpaged]
28. Dewachter M. Nubia. Notices diverses // Bulletin de l’Institut français d'Archèologie orientale. Le Caire, 1971. No. 70. P. 83–117.
29. Ricke H. et al., The Beit el Wali Temple of Ramesses II. Vol. 1. Chicago: The University of Chicago Press; 1967. XVII+39 p.
30. Ashby S. Dancing for Hathor. Women in Egyptian Cultic life // Dotawo. A Journal of Nubian Studies. 2018. No. 5. P. 63–90.
31. Peterson B. Ein kuschitischer Osiris // Orientalia Suecana. 1978–1979. No. XXVII/XXVIII. P. 28–30.
32. Kroeper K. Metamorphoses of the Amun Temple in Naga // Acta Nubica. Proceedings of the X International Conference of Nubian Studies. Rome 9–14 September 2002 / Caneva I., Rocatti A. (eds). Roma, 2006. P. 287–295.
33. Quatre stèles napaténnes au Musée du Caire JE 48863–48866 / Publié par N.-C. Grimal. Le Caire: Institut français d’archéologie orientale – Paris: Ministère des Universités; 1981. XIV, 115 p.
34. Heyler A. L’invocation solennelle des épitaphes méroitiques. Revue d’égyptologie. 1964. No. 16. P. 25–36.
35. Gamer-Wallert I. Der Löwentempel von Naq’a in der Butana (Sudan): Die Wandreliefs. I Text. Wiesbaden: Reichert; 1983, 272 p.
36. Papyri Graecae magicae. Die griechischen Zauberpapyri / Ed. by K. Preisedanz. Stuttgart: Vieweg+Teubner Verlag; 1973. 200 p.
37. Griffith F. Ll., Thompson H. The Demotic Magical Papyrus of London and Leiden. Vol. I–III. London: H. Grevel & co.; 1904–1909. XXXIII, 154 p.
38. Habachi L. The graffiti and work of the Viceroys in the Region of Asuan. Kush. 1957. No. 5. P. 13–36.
39. Leclant J. Deux monuments au nom de la reine Kensa. Kush. 1962. No. X. P. 203–210.
40. Katsnel'son I. S. Napata i Meroe – drevnie tsarstva Sudana. M.: Nauka; GRVL; 1970. 451 c.
41. Caminos R. Semna-Kumma. Vol. I: The temple of Semna. London: Egypt Exploration Society; 1998. XIII + 121 p.
42. Hölbl G. Altägypten und Römishen Reich. Der Römische Pharao und seine Tempel. Band II: Die Tempel des römischen Nubien. Mainz am Rhein: P. von Zabern; 2004. 160 S.
43. Daressy G. Legende d’Ar-hems-nefer à Philae // Annales du Service des Antiquites d’Egypte. 1917. No. 17. P. 76–80.
44. Zabkar L. V. Apedemak. Lion God of Meroe. Warminster: Aris & Phillips Ltd.; 1975. 494 c.
45. Leclant J. La religion méroitique // Histoire des Religions 1. (Encyclopedie de la Pleiade 29). Paris, 1970. P. 141–153.
46. Griffith F. Ll. Oxford Excavations in Nubia. XVIII–XXV. The cemetery of Sanam // Liverpool Annals of Archaeology and Anthropology. Liverpool, 1923. No. 10. P. 72–121.
47. Hintze F. Die Inschriften des Löwentempels von Musawwarat es Sufra. Berlin: ADAW; 1962, 47 S., 17 Taf., 25 Abb.
48. Bonnet Ch., avec la collab. de D. Valbelle. Édifices et rite funéraires à Kerma. Paris: Errance; 2000, 204 p.
49. Kormysheva E. Evidences of the sun-eye legend in the Meroitic Kingdom // The Kushite World. Proceedings of the 11th International Conference (Vienna 2008). Vienna: Vienna University of Technology; 2015. P. 343–358.
50. Blackman A. M. The temple of Dendur. Le Caire: IFAO; 1911, 114 p.
51. Leclant J. Aspects du syncrétisme méroïtique // Les syncrétismes dans les religions grecques et romaine: Colloque de Strasbourg (9–11 juin 1971). Strasbourg– Basançon: Presses universitaires de France; 1973. P. 135–145.
52. Priese K.H. Das Gold von Meroe. Berlin: Zaberndruck; 1992, 49 p.
53. Sackho-Autissier A. Les representation de Bès et de Satyres à l’époque méroïtique: syncrétisme ou confusion des emblèmes? // Acta Nubica. Proceedings of the X International Conference of Nubian Studies. Rome 9–14 September 2002 / Caneva I, Rocatti A. (eds). Roma: Poligrafico dello Stato; 2006. P. 307–312.
События
-
Журналы « Advanced Engineering Research (Rostov-on-Don)» и «Проблемы Арктики и Антарктики» принят в Scopus! >>>
5 мая 2025 | 11:44 -
Журнал «Здоровье мегаполиса» принят в DOAJ >>>
28 апр 2025 | 11:41 -
Журнал «Морская медицина» присоединился к Elpub! >>>
23 апр 2025 | 11:39 -
К платформе Elpub присоединился журнал «Кавказология» >>>
8 апр 2025 | 11:33 -
Журнал «Вестник проектного управления» присоединился к Elpub! >>>
27 мар 2025 | 11:27