Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2020; 3: 129-142

Термин бхавана в трактате «Бхавана-крама» Камалашилы

Иванов В. П.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-1-129-142

Аннотация

Публикация посвящена термину бхавана – ключевому термину знаменитого сочинения VIII в. «Бхавана-крама» автора Камалашилы. В связи с анализом функционирования в тексте термина бхавана в статье освещается вопрос происхождения частей этого трактата, рассматриваются вопросы композиции и содержания памятника. Производится сопоставление значений этого термина в трактате и других санскритских сочинениях. Анализ санскритского текста «Бхавана-крамы», в особенности таких выражений, как bhūtārtha-bhāvanā, bhūtam eva… bhāvanīyam и др., дает возможность выявить глубинные слои значений термина бхавана.

Автор заявляет об отсутствии конфликта интересов.

Список литературы

1. Лысенко В. Г. Генезис учения об атомах как проблема языка и мышления. Вопросы философии. 2014;(6):9–28.

2. Иванов В. П. «Атомизм» в звуковых построениях индийской тантры». Вопросы философии. 2014;(6):132–141.

3. Salomon R. New Evidence for a Gāndhārī Origin of the Arapacana Syllabary. Journal of the American Oriental Society. 1990;110(2):255–273.

4. Миронов Н. Д. Каталогъ индiйских рукописей. Петроградъ; 1914. Вып. 1.

5. Obermiller E. A Sanskrit Ms. from Tibet – Kamalaśīla’s Bhāvanākrama. The Journal of the Greater India Society. 1935;2(1):1–11.

6. Тucci G. Minor Buddhist Texts. Part II. First Bhāvanākrama of Kamalaśīla. Sanskrit and Tibetan Texts with Introduction and English Summary. Rome: Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente; 1958.

7. Тucci G. Minor Buddhist Texts. Part III. Third Bhāvanākrama. Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente. Rome: Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente; 1971.

8. Камалашила. Бхаванакрама (Трактат о созерцании). Факсимиле с предисловием Е. Е. Обермиллера (Памятники литературы народов Востока. Тексты. Малая серия XVI). М.: Восточная литература; 1963.

9. Иванов В. П. Рукопись «Бхаванакрамы» из индийского собрания ИВР РАН как объект научного исследования. В: Mitrsampradānam. СПб.; 2018. С. 419–431.

10. Taniguchi Fujio. Quotations from the First Bhāvanākrama of Kamalaśīla founf in some Indian Texts. In: Tibetan Studies. Proceedings of the 5th Seminar of the International Association for Tibetan Studies. Narita; 1992. Vol. 1. P. 304–307.

11. Гарри И. Р. Дзогчен и чань в буддийской традиции Тибета. Улан-Удэ: Издво БНЦ СО РАН; 2003.

12. Obermiller E. History of Buddhism (Chos-hbyung) by Bu-ston. The Jewelry of Scripture. Translated from Tibetan by Dr. Obermiller. Heidelberg; 1932. Part 2.

13. Adam M. Two Concepts of Meditation and Three Kinds of Wisdom in Kamalaśīla’s Bhāvanākramas: a Problem of Translation. Buddhist Studies Review. Journal of the UK Association for Buddhist Studies. 2006;23(1):71–92.

14. Андросов В. П. Бодхи – это просветление или пробуждение? Ориенталистика. 2019;2(1):21–39. DOI: 10.31696/2618-7043-2019-2-1-21-39.

15. Wallis G. Bhavana. А Guide to Classical Buddhist Meditation. 2009. Available at: https://web.archive.org/web/20110727231248/http://www.glennwallis.com/files/Bhavana_6-20-09.pdf.

Orientalistica. 2020; 3: 129-142

The Sanskrit term bhāvanā as used in the “Bhāvanā-krama” by Kamalaśīla

Ivanov V. P.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-1-129-142

Abstract

The paper focuses on the concept of bhāvanā, i.e. the key term of the Sanskrit treatise “Bhāvanā-krama” by Kamalaśīla (VIII CE). The analysis of the context of “Bhāvanā-krama”, where this term occurs provides an insight into the issues of the origin of the said treatise, its composition and contents. The meaning of this term in “Bhāvanā-krama” is compared to its usage in other Sanskrit texts. The general analysis of the text of “Bhāvanā-krama” and particularly of the application of this term in the expressions, such as bhūtārtha-bhāvanā, bhūtam eva… bhāvanīyam etc. offers a better understanding of the term proper and highlights the deep layers of its meaning.

The author declares that there is no conflict of interest.

References

1. Lysenko V. G. Genezis ucheniya ob atomakh kak problema yazyka i myshleniya. Voprosy filosofii. 2014;(6):9–28.

2. Ivanov V. P. «Atomizm» v zvukovykh postroeniyakh indiiskoi tantry». Voprosy filosofii. 2014;(6):132–141.

3. Salomon R. New Evidence for a Gāndhārī Origin of the Arapacana Syllabary. Journal of the American Oriental Society. 1990;110(2):255–273.

4. Mironov N. D. Katalog\" indiiskikh rukopisei. Petrograd\"; 1914. Vyp. 1.

5. Obermiller E. A Sanskrit Ms. from Tibet – Kamalaśīla’s Bhāvanākrama. The Journal of the Greater India Society. 1935;2(1):1–11.

6. Tucci G. Minor Buddhist Texts. Part II. First Bhāvanākrama of Kamalaśīla. Sanskrit and Tibetan Texts with Introduction and English Summary. Rome: Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente; 1958.

7. Tucci G. Minor Buddhist Texts. Part III. Third Bhāvanākrama. Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente. Rome: Instituto italiano per il medio ed esteremo oriente; 1971.

8. Kamalashila. Bkhavanakrama (Traktat o sozertsanii). Faksimile s predisloviem E. E. Obermillera (Pamyatniki literatury narodov Vostoka. Teksty. Malaya seriya XVI). M.: Vostochnaya literatura; 1963.

9. Ivanov V. P. Rukopis' «Bkhavanakramy» iz indiiskogo sobraniya IVR RAN kak ob\"ekt nauchnogo issledovaniya. V: Mitrsampradānam. SPb.; 2018. S. 419–431.

10. Taniguchi Fujio. Quotations from the First Bhāvanākrama of Kamalaśīla founf in some Indian Texts. In: Tibetan Studies. Proceedings of the 5th Seminar of the International Association for Tibetan Studies. Narita; 1992. Vol. 1. P. 304–307.

11. Garri I. R. Dzogchen i chan' v buddiiskoi traditsii Tibeta. Ulan-Ude: Izdvo BNTs SO RAN; 2003.

12. Obermiller E. History of Buddhism (Chos-hbyung) by Bu-ston. The Jewelry of Scripture. Translated from Tibetan by Dr. Obermiller. Heidelberg; 1932. Part 2.

13. Adam M. Two Concepts of Meditation and Three Kinds of Wisdom in Kamalaśīla’s Bhāvanākramas: a Problem of Translation. Buddhist Studies Review. Journal of the UK Association for Buddhist Studies. 2006;23(1):71–92.

14. Androsov V. P. Bodkhi – eto prosvetlenie ili probuzhdenie? Orientalistika. 2019;2(1):21–39. DOI: 10.31696/2618-7043-2019-2-1-21-39.

15. Wallis G. Bhavana. A Guide to Classical Buddhist Meditation. 2009. Available at: https://web.archive.org/web/20110727231248/http://www.glennwallis.com/files/Bhavana_6-20-09.pdf.