Журналов:     Статей:        

Ориенталистика. 2019; 2: 1021-1037

К проблеме связи поэтического текста и доктрин суфийских братств (суфийская поэзия А. Лахути)

Пригарина Н. И.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2019-2-4-1021-1037

Аннотация

 В статье речь идет о ранней поэзии Абулькасима Лахути - разделе Диван, изданном впервые Али Башири в 1979 г. в Тегеране и обозначенном как Ашʻāр-е мазхаби ва ʻэрфāни («Религиозные и суфийские стихи»). Если револю­ционные, патриотические, лирические стихи Лахути, публиковавшиеся начи­ная с 1909 г., широко известны, много раз изданы и изучены, то ранняя поэзия Лахути как бы не принималась во внимание при построении творческой био­графии поэта. Выявить взаимосвязь газелей поэта с принадлежностью их автора к какому-либо суфийскому братству или направлению, как правило, довольно трудно, если не иметь об этом прямых сообщений биографов или сведений о его наставниках-шейхах. Сказывается ли идеология того или иного братства в поэтике газели - один из самых малоизученных вопросов текстоло­гии. В упомянутый раздел входят традиционные жанры - воспевание един­ства Божьего - таухид, на‘т - восхваление пророка Мухаммада, Али, имама Хусейна, оплакивание событий в Кербеле, восхваление наставника поэта шейха Хейрана Курдистани и еще ряд произведений. Вторую часть раздела составляют 107 газелей. Как сообщает Лахути в автобиографии, он вступил в суфийское братство. В этой статье мы сосредоточимся на связи ранней поэ­зии Лахути с доктринами суфийских братств, отраженных в поэтике его газе­лей: в творчестве этого периода можно найти знакомство с доктриной братств неʻматаллахи, ахл-е хакк или ʻали-илахи. У поэта было несколько наставников, каждый из которых представлял свой тип суфийского пути - экстатически-ви- зионерский, воинствующий и, наконец, путь скромного безгрешного поведе­ния и довольствования малым, и ранняя газель Лахути соответственно отра­жает и эти типы поведения.

Список литературы

1. Диван-е Абу'л Касим Лахути; ба кушеш ва мокаддеме-йе Ахмад Башири. Техран, чапхане-йе Сепехр; 1328/1979. (На перс. яз.)

2. Лахути А. Моя жизнь. Памир (Душанбе). 1982;11:36-53.

3. Милославский Г. В., Петросян Ю. А., Пиотровский М. Б., Прозоров С. М. (ред.) Ислам. Энциклопедический словарь. М.: Наука; ГРВЛ; 1991.

4. Stead F. M. The Ali Ilahi Sect in Persia. The Moslem World. 1932;12(2):184-189.

5. Ivanow W. The Ali-Ilahis or Ahl-i Haqq. (In Eng.) Available at: http://www. ismaili.net/Source/0723/07234b.html

6. Корбен А. История исламской философии. 3-е изд. М.: Академический проект; Садра; 2016.

7. Nasir al-Din Tusi. Paradise of Submission. A medieval Treatise on Ismaili Thought. A New Persian Edition and English translation of Nasir al-Din Tusi’s Rawda-yi taslim. Edited and Translated by S. J. Badakhchani. London & New York:I. B. Taurus Publishers in association with the Institute of Ismaili Studies; 2005.

8. Daftary F. The Isma'ilis. Their history and doctrines. Cambridge: Cambridge University Press; 1999.

9. Тримингем Дж. С. Суфийские ордены в исламе. М.: Наука; ГРВЛ; 1989.

10. Минорский В. Ф. (пер.) Материалы для изучения персидской секты «Люди Истины» или 'Али-Илахи. Ч. 1. М.: Тип. «Крестного календаря»; 1911.

11. Жуковский В. А. Секта «Людей истины» - Ahli hakk - в Персии. СПб.: Тип. Имп. Акад. Наук; 1887.

12. Minorsky V. Ahl-i Hakk. In: Gibb H. A. R., Kramers J. H., Lévi-Provenfal E., Schacht J., Stern S. M. (eds) The Encyclopaedia of Islam. Leiden: E. J. Brill; 1986. Vol. 1. P. 260-263.

13. Диван-е газалиййат-е Мавлана Шамс ад-Дин Мухаммад Хадже Хафез-е Ширази. Ба кушеш-е доктор Халил Хатиб Рахбар.Техран 1372/1994. (На перс. яз.)

14. Вассерман Дж. Тамплиеры и ассассины; Стражи небесных тайн. СПб.: Евразия; 2008. Гл. 10. Низариты-исмаилиты в наши дни. Режим доступа: https://history.wikireading.ru/315853

15. Лахути А. Курдистан и курды. Новый Восток. 1923;4:58-71.

Orientalistica. 2019; 2: 1021-1037

Linking the poetical text and the doctrines of Sufi brotherhoods: Sufi poetry of A. Lahuti

Prigarina N. I.

https://doi.org/10.31696/2618-7043-2019-2-4-1021-1037

Abstract

The article deals with the poetical heritage of Abulqasim Lahuti, more precisely his poetical works of an early period, which constitute a special section in his collection of poems, the Divan. It was published in Teheran as early as in 1979 by ‘Ali Bashiri under the title Aš‘ār-e mażḥabi va ‘erfāni («Religious and Sufi verses»). The revolutionary, patriotic and lyrical poetical works by A. Lahuti published since 1909 are well-known. However, his early poetry, which reflects the time when he was in contact with various Sufi brotherhoods remains almost a terra incognita for most scholars who have been studying his poetry ever since. Moreover, the existence of such poetry of his was hardly even accounted for, at least by the Soviet scholars who made attempts to reconstruct Lahuti’s biography as a poet. Usually, it is difficult to link an author of a poetical piece (ghazal) with a certain Sufi brotherhood or school unless there is a direct indication left by his biographers that he was taught by certain sheiks. One of the least researched questions in the text studies remains, whether an ideology of a given brotherhood can be traced in the poetic features of a given ghazal. The section from the Divan by A. Lahuti contains traditional “genres”, such as the tawḥid (the Unicity of the Almighty); na‘t (praise to the Prophet Muhammad, praise to ‘Ali and Ḥussain); lamentation on the events in Karbala; praise to Sheikh Ḥayrān Kurdistāni and some other works. The second part of the section comprises 107 ghazals. As A. Lahuti mentions in his autobiography, he became a member of a Sufī brotherhood. The article explores the connection between the early poetry by A. Lahuti and the doctrine of Sufi brotherhoods as reflected in the poetics of his ghazals. His work of this period reveals his awareness of the doctrines of ne‘matallāhi and ahl-i ḥaqq (or ‘Aliilāhi) Sufi orders. The poet had three mentors, each of whom represented the following types of the Sufi Path: ecstatic and visionary one; a militant one; and a humble one praising holy behaviour and being content with little. The early ghazals by A. Lahuti respectively reflects these types of the Sufi Path.

References

1. Divan-e Abu'l Kasim Lakhuti; ba kushesh va mokaddeme-ie Akhmad Bashiri. Tekhran, chapkhane-ie Sepekhr; 1328/1979. (Na pers. yaz.)

2. Lakhuti A. Moya zhizn'. Pamir (Dushanbe). 1982;11:36-53.

3. Miloslavskii G. V., Petrosyan Yu. A., Piotrovskii M. B., Prozorov S. M. (red.) Islam. Entsiklopedicheskii slovar'. M.: Nauka; GRVL; 1991.

4. Stead F. M. The Ali Ilahi Sect in Persia. The Moslem World. 1932;12(2):184-189.

5. Ivanow W. The Ali-Ilahis or Ahl-i Haqq. (In Eng.) Available at: http://www. ismaili.net/Source/0723/07234b.html

6. Korben A. Istoriya islamskoi filosofii. 3-e izd. M.: Akademicheskii proekt; Sadra; 2016.

7. Nasir al-Din Tusi. Paradise of Submission. A medieval Treatise on Ismaili Thought. A New Persian Edition and English translation of Nasir al-Din Tusi’s Rawda-yi taslim. Edited and Translated by S. J. Badakhchani. London & New York:I. B. Taurus Publishers in association with the Institute of Ismaili Studies; 2005.

8. Daftary F. The Isma'ilis. Their history and doctrines. Cambridge: Cambridge University Press; 1999.

9. Trimingem Dzh. S. Sufiiskie ordeny v islame. M.: Nauka; GRVL; 1989.

10. Minorskii V. F. (per.) Materialy dlya izucheniya persidskoi sekty «Lyudi Istiny» ili 'Ali-Ilakhi. Ch. 1. M.: Tip. «Krestnogo kalendarya»; 1911.

11. Zhukovskii V. A. Sekta «Lyudei istiny» - Ahli hakk - v Persii. SPb.: Tip. Imp. Akad. Nauk; 1887.

12. Minorsky V. Ahl-i Hakk. In: Gibb H. A. R., Kramers J. H., Lévi-Provenfal E., Schacht J., Stern S. M. (eds) The Encyclopaedia of Islam. Leiden: E. J. Brill; 1986. Vol. 1. P. 260-263.

13. Divan-e gazaliiiat-e Mavlana Shams ad-Din Mukhammad Khadzhe Khafez-e Shirazi. Ba kushesh-e doktor Khalil Khatib Rakhbar.Tekhran 1372/1994. (Na pers. yaz.)

14. Vasserman Dzh. Tampliery i assassiny; Strazhi nebesnykh tain. SPb.: Evraziya; 2008. Gl. 10. Nizarity-ismaility v nashi dni. Rezhim dostupa: https://history.wikireading.ru/315853

15. Lakhuti A. Kurdistan i kurdy. Novyi Vostok. 1923;4:58-71.