Журналов:     Статей:        

Валеология: Здоровье, Болезнь, Выздоровление. 2019; : 41-43

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СТАНДАРТИЗИРОВАННОГО ПАЦИЕНТА В ПРОЦЕССЕ ИНТЕРАКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ ИНТЕРНОВ И РЕЗИДЕНТОВ В НАО «МЕДИЦИНСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ АСТАНА» РЕСПУБЛИКИ КАЗАХСТАН

СЕЙДУЛЛАЕВА Л. А., КАБИКЕНОВА Д. К., РАЗУМОВА Р. Р., ЕСЖАНОВА А. А., ХАЛМУРАТОВА К. Ж.

Аннотация

   Стандартизированный пациент – это специально подготовленный человек, который принимает участие в обучении и оценке компетенций обучающегося. Стандартизированный пациент инсценирует клинический случай согласно заданному клиническому сценарию.

Список литературы

1. Костюкова Т. А. Развитие иноязычной коммуникативной компетентности студентов неязыковых вузов: монография / Т. А. Костюкова, А. Л. Морозова. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2011. – 119 с. - С. 4.

2. Гринберг, М. П. Коммуникативная компетентность врача. Симуляционное обучение. Методика «стандартизированный пациент» / М. П. Гринберг, А. Н. Архипов, Т. А. Кузнецова – М. РОСОМЕД, 2015.

3. Peggy Wallace «Coaching Standardized Patients: For Use in the Assessment of Clinical Competence». – Cambridge: 2006.

4. Сantrell M. «А practical guide for medical teachers». — 2011

5. Hodgson, Lamson и Feldhousen «Use of Simulated Clients in Marriage and Family Therapy Education». Journal of Marital and Family Therapy, 33: 35–50. DOI: 10.1111/j.1752-0606.2007.00003.x

Valeology: Health - Illnes - recovery. 2019; : 41-43

USING THE STANDARDIZED PATIENT IN THE PROCESS OF INTERACTIVE TRAINING OF THE INTERNS AND RESIDENTS IN NON-COMMERCIAL JOINT-STOCK COMPANY «ASTANA MEDICAL UNIVERSITY» OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

SEYDULLAEVA L. A., KABIKENOVA D. K., RAZUMOVA R. R., ESZHANOVA A. A., KHALMURATOVA K. ZH.

Abstract

   Аt the Department of Obstetrics and Gynecology internship a specialized cycle of the “standardized patient” technique is implemented for interns and residents. In the role of patients are the interns themselves. The task of the student includes: examination and diagnosis, assistance is performed according to the existing algorithm, according to the clinical protocol for this pathology. Evaluating the clinical picture, interpreting the laboratory and instrumental data, sets the correct clinical diagnosis, provides emergency care and sends the patient for further treatment in the hospital. At the end of the lesson, the debriefing with the self-assessment of interns, residents, and the teacher takes place. As a result of the use of this method of teaching, the average score increased from 5 to 10 students in emergency care. A survey was conducted, according to the results of which student satisfaction
was 100%. The “Standardized Patient” technique can be used as a control of practical skills among interns and residents.

References

1. Kostyukova T. A. Razvitie inoyazychnoi kommunikativnoi kompetentnosti studentov neyazykovykh vuzov: monografiya / T. A. Kostyukova, A. L. Morozova. – Tomsk: Izd-vo Tomskogo politekhnicheskogo universiteta, 2011. – 119 s. - S. 4.

2. Grinberg, M. P. Kommunikativnaya kompetentnost' vracha. Simulyatsionnoe obuchenie. Metodika «standartizirovannyi patsient» / M. P. Grinberg, A. N. Arkhipov, T. A. Kuznetsova – M. ROSOMED, 2015.

3. Peggy Wallace «Coaching Standardized Patients: For Use in the Assessment of Clinical Competence». – Cambridge: 2006.

4. Santrell M. «A practical guide for medical teachers». — 2011

5. Hodgson, Lamson i Feldhousen «Use of Simulated Clients in Marriage and Family Therapy Education». Journal of Marital and Family Therapy, 33: 35–50. DOI: 10.1111/j.1752-0606.2007.00003.x