Журналов:     Статей:        

Азиатско-Тихоокеанский регион: экономика, политика, право. 2020; 22: 103-117

Регулирование тестирования беспилотного автотранспорта: опыт Европы

Дремлюга Р. И., Яковенко А. А.

https://doi.org/10.24866/1813-3274/2020-1/103-117

Аннотация

Развитие технологий автономного автотранспорта является одним из приоритетов в технологическом развитии Российской Федерации. Несмотря на прогресс в данной сфере, вряд ли можно говорить о значимых успехах России во внедрении использования автономного транспорта на дорогах общего пользования. В основе данного исследования лежит утверждение, что правовой режим является либо катализатором, либо замедляющим фактором развития сферы автономного автотранспорта.
Цель исследования – провести анализ правовых норм в сфере тестирования и эксплуатации автономного автотранспорта в Европе. Авторы полагают, что исследуемые европейские страны имеют достаточно проработанную нормативную базу в данной сфере, поэтому их опыт может быть полезен в разработке и модификации российской правовой базы для регулирования отношений в сфере использования автономного автотранспорта. Задачи исследования: а) определить нормативную базу, связанную с регулированием отношений по тестированию и эксплуатации автономных транспортных средств; б) выявить позицию лидирующих европейских стран, связанную с вопросами необходимости регулирования таких отношений; в) оценить перспективы возможности заимствования положительной практики регулирования рассматриваемой сферы общественных отношений в правовую действительность Российской Федерации.
Методологической основой исследования послужили диалектический метод познания, общенаучные методы абстрагирования, анализа и синтеза, а также специальные юридические методы (сравнительно-правовой, логико-юридический и др.).
В статье делается вывод, что в процессе создания нормативно правовой базы власти стремятся детально урегулировать исследуемую область общественных отношений. Рассмотренные страны имеют практически схожую модель регулирования, с жёсткими нормативными рамками. Авторы полагают, что некоторые ограничения являются неблагоприятными для развития сектора цифровой экономики. Тем не менее, опыт европейских стран может быть использован в России в первую очередь для определения проблемных точек регулирования и организации контроля за тестированием и использованием автономного автотранспорта.

Список литературы

1. План мероприятий («дорожная карта») Национальной технологической инициативы «Автонет» (приложение № 2 к протоколу заседания президиума Совета при Президенте РФ по модернизации экономики и инновационному развитию России от 24.04.2018 № 1). – URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_309650/ (дата обращения: 19.05.2020).

2. Europe autonomous car market: Top 10 countries leading the race in 2019. – URL: https://siliconcanals.com/news/europe-autonomous-car-market-top-10-countriesleading-the-race-in-2019/ (дата обращения: 19.05.2020).

3. Experimenteerwet zelfrijdende auto’s. – URL: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34838_experimenteerwet (дата обращения: 19.05.2020).

4. Law Commission. – URL: https://www.lawcom.gov.uk/project/automatedvehicles/ (дата обращения: 19.05.2020).

5. Automated and Electric Vehicles Act 2018. – URL: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2018/18/contents/enacted (дата обращения: 19.05.2020).

6. Automated Vehicles. A joint preliminary consultation paper. 08 November 2018. – URL: https://s3-eu-west-2.amazonaws.com/lawcom-prod-storage11jsxou24uy7q/uploads/2018/11/6.5066_LC_AV-Consultation-Paper-5-November_061118_WEB-1.pdf (дата обращения: 19.05.2020).

7. European Commission, Access to In-Vehicle Data and Resources, Final Report (May 2017). – URL: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2017-05-access-to-in-vehicle-data-and-resources.pdf (дата обращения: 19.05.2020).

8. The Road Vehicles (Construction and Use) Regulations 1986. – URL: http://www.legislation.gov.uk/uksi/1986/1078/contents/made (дата обращения: 19.05.2020).

9. Changing driving laws to support automated vehicles – URL: https://www.ntc.gov.au/sites/default/files/assets/files/NTC%20Policy%20Paper%20-%20Changing%20driving%20laws%20to%20support%20automated%20vehicles.pdf (дата обращения: 19.05.2020).

10. Corporate Manslaughter and Corporate Homicide Act 2007. – URL: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2007/19/contents (дата обращения: 19.05.2020).

11. Automated Vehicles: Consultation Paper 2 on Passenger Services and Public Transport. – URL: https://s3-eu-west-2.amazonaws.com/lawcom-prod-storage-11jsxou24uy7q/uploads/2019/10/Automated-Vehicles-Consultation-Paper-final.pdf (дата обращения: 19.05.2020).

12. Achtes Gesetz zur Änderung des Straßenverkehrsgesetzes 20.06.2017. – URL: https://www.bgbl.de/xaver/bgbl/start.xav?startbk=Bundesanzeiger_BGBl#__bgbl__%2F%2F*%5B%40attr_id%3D%27bgbl117s1648.pdf%27%5D__1586095397766 (дата обращения: 19.05.2020).

Pacific Rim: Economics, Politics, Law. 2020; 22: 103-117

Regulation of autonomous vehicle testing and use: experience of Europe

Dremliuga R. I., Yakovenko A. A.

https://doi.org/10.24866/1813-3274/2020-1/103-117

Abstract

The development of unmanned (autonomous) vehicle technologies is one of the strategic priorities of the Russian Federation. Despite a great deal of attention to this area, one can hardly speak of any significant success of Russia in introducing the use of autonomous vehicles on public roads. This study is based on the assumption that the legal regime is a catalyst or a deterrent to the development of autonomous motor transport or a deterrent to the development of the autonomous motor transport sector. The aim of the study is to analyze the legal norms in the field of testing and operation of autonomous road transport in Europe. The authors believe that the studied European countries have a sufficiently developed regulatory system in this area; therefore, their experience can be useful in developing and modifying the Russian legal framework to regulate the use of autonomous road transport. The objectives of the study are as follows: a) to define the regulatory framework related to the regulation of relations in the testing and operation of autonomous vehicles; b) to identify the position of the leading European countries related to the issues of the need for regulation and its limits; c) to assess the prospects for the possibility of taking the positive practice of regulation of the considered sphere of social relations into the legal reality of the Russian Federation. The dialectical method of cognition, general scientific methods of abstraction, analysis and synthesis, as well as special legal methods (comparative legal, logical-legal, etc.) served as the methodological basis for the research. The article concludes that in the process of creating a legal system the authorities seek to regulate in detail the area of public relations under study. The countries under study have almost similar model of regulation with rigid normative frameworks. The authors believe that some restrictions are unfavorable for the development of digital economy sectors. Nevertheless, the experience of European countries can be used in Russia first of all to identify problem points of regulation and organization of control over testing and use of autonomous motor vehicles.

References

1. Plan meropriyatii («dorozhnaya karta») Natsional'noi tekhnologicheskoi initsiativy «Avtonet» (prilozhenie № 2 k protokolu zasedaniya prezidiuma Soveta pri Prezidente RF po modernizatsii ekonomiki i innovatsionnomu razvitiyu Rossii ot 24.04.2018 № 1). – URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_309650/ (data obrashcheniya: 19.05.2020).

2. Europe autonomous car market: Top 10 countries leading the race in 2019. – URL: https://siliconcanals.com/news/europe-autonomous-car-market-top-10-countriesleading-the-race-in-2019/ (data obrashcheniya: 19.05.2020).

3. Experimenteerwet zelfrijdende auto’s. – URL: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34838_experimenteerwet (data obrashcheniya: 19.05.2020).

4. Law Commission. – URL: https://www.lawcom.gov.uk/project/automatedvehicles/ (data obrashcheniya: 19.05.2020).

5. Automated and Electric Vehicles Act 2018. – URL: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2018/18/contents/enacted (data obrashcheniya: 19.05.2020).

6. Automated Vehicles. A joint preliminary consultation paper. 08 November 2018. – URL: https://s3-eu-west-2.amazonaws.com/lawcom-prod-storage11jsxou24uy7q/uploads/2018/11/6.5066_LC_AV-Consultation-Paper-5-November_061118_WEB-1.pdf (data obrashcheniya: 19.05.2020).

7. European Commission, Access to In-Vehicle Data and Resources, Final Report (May 2017). – URL: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2017-05-access-to-in-vehicle-data-and-resources.pdf (data obrashcheniya: 19.05.2020).

8. The Road Vehicles (Construction and Use) Regulations 1986. – URL: http://www.legislation.gov.uk/uksi/1986/1078/contents/made (data obrashcheniya: 19.05.2020).

9. Changing driving laws to support automated vehicles – URL: https://www.ntc.gov.au/sites/default/files/assets/files/NTC%20Policy%20Paper%20-%20Changing%20driving%20laws%20to%20support%20automated%20vehicles.pdf (data obrashcheniya: 19.05.2020).

10. Corporate Manslaughter and Corporate Homicide Act 2007. – URL: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2007/19/contents (data obrashcheniya: 19.05.2020).

11. Automated Vehicles: Consultation Paper 2 on Passenger Services and Public Transport. – URL: https://s3-eu-west-2.amazonaws.com/lawcom-prod-storage-11jsxou24uy7q/uploads/2019/10/Automated-Vehicles-Consultation-Paper-final.pdf (data obrashcheniya: 19.05.2020).

12. Achtes Gesetz zur Änderung des Straßenverkehrsgesetzes 20.06.2017. – URL: https://www.bgbl.de/xaver/bgbl/start.xav?startbk=Bundesanzeiger_BGBl#__bgbl__%2F%2F*%5B%40attr_id%3D%27bgbl117s1648.pdf%27%5D__1586095397766 (data obrashcheniya: 19.05.2020).